Hallo mensen.
Ik ben van plan om de kleppen te gaan stellen van onze zx,is dit goed te doen en wat kost het in de garage en is het een klus om de motorsteunen te vervangen,dit zijn de laatste 2 opties om het hinderlijke schokken te verhelpen,dit heb ik al eerder vermeld op het forum en er werden 3 opties gegeven,injectiesysteem,maar ze rijdt gewoon lekker soepel,motorsteunen,kan dat bij een kmst.van120,of kleppenstellen.
alvast bedankt voor de antwoorden,
bianca en
hans
Citroën ZX 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.2.2 Klepspeling controleren en afstellen
Klepspeling in mm
Inlaat (koud) 0,20
Uitlaat (koud) 0,40
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Contramoer klepstelbout 18 (1,
Kleppendeksel 16 (1,6)
Figuur 2.1: Plaatsing van de kleppen
- Verwijder de bougiekabels, de olievuldop met ontluchtingsslangen en alle slangen die de toegang tot het kleppendeksel belemmeren. Verwijder het kleppendeksel met de pakking.
Er zijn twee afstelmethoden om de kleppen af te stellen.
Eerste methode: tuimelen
Het tuimelen is een naam voor het moment dat de uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep gaat openen. U bereikt dat moment door de krukas in de normale draairichting te verdraaien en hem in de stand te laten staan wanneer de inlaatklep begint te openen. De stelvolgorde is dan als volgt:
Tabel 2.3: Kleppen afstellen, “tuimel”-methode
Kleppen cilinder 1 op tuimelen - Kleppen cilinder 4 afstellen
Kleppen cilinder 3 op tuimelen - Kleppen cilinder 2 afstellen
Kleppen cilinder 4 op tuimelen - Kleppen cilinder 1 afstellen
Kleppen cilinder 2 op tuimelen - Kleppen cilidner 3 afstellen
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.
De tweede methode is die waarbij de uitlaatklep maximaal open wordt gezet.
Tabel 2.4: Kleppen afstellen, “uitlaatklep geheel open”-methode
Uitlaatklep geheel Kleppen stellen van:
open van: Inlaat Uitlaat
Cilinder 1 Cilinder 3 Cilinder 4
Cilinder 3 Cilinder 4 Cilinder 2
Cilinder 4 Cilinder 2 Cilinder 1
Cilinder 2 Cilinder 1 Cilinder 3
*Let op! Cilinder 1 aan vliegwielzijde.
- Zet de contramoeren van de klepstelbouten vast met 18 Nm.
- Monteer het kleppendeksel met de pakking en zet de bouten vast met 16 Nm.
- Breng alle bougiekabels en slangen weer aan.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Hallo, ik overweeg ook eens kleppen te gaan stellen op mijn zx 1400 benzine (1995, allure), nu met 210.000 op de teller.
Laatste tijd hoor ik nl wat resonantie bij gas los laten bij bepaalde toerentallen. Vh weekend hoorde ik ook met motorkap open en stationair draaien dat dat motor wat vreemd klinkt.
Een kennis suggereerde kleppen stellen.
Ik ga er vooralsnog even van uit dat dat het is. Iemand tips of links naar beschrijvingen of illustraties om dat te doen?
En hoeveel tijd zou het ongeveer in beslag moeten nemen?
(Heb de Haynes wel, maar zoiets nog nooit gedaan.)
Hmm, ondertussen iets beter in Haynes gekeken. Kleppen nameten lijkt nog wel te doen (effuh wiel en kleppendeksel er af) , maar begrijp ik nou goed dat voor kleppen stellen de nokas er uit moet? (En dus poelie en distrubitieriem los neem ik aan?)
(even aparte draad van gemaakt, maar om een of andere reden kan ik hier mijn berichten niet meer wijzigen…)