Hallo!
Ik ben inmiddels al meer dan een jaar lid van dit BX-forum en lees altijd met veel plezier de topics; reageren doe ik echter vrijwel nooit. Nu heb ik echter wel een vraagje: a.s. zomervakantie ga ik met mijn BX Deauville (1993) op vakantie naar Frankrijk en Spanje (roadtrip met een aantal vrienden) en om een maximale hoeveelheid aan bagage mee te kunnen nemen ben ik aan het onderzoeken of mijn BX ook een skibox op het dak mee kan nemen.
Ik heb geen bevestigingspunten op het dak kunnen ontdekken, en ook het instructieboekje zegt hier niets over. Betekent dit dat het niet mogelijk is om een skibox mee te nemen, of zijn er toch dakdragers, klemmen o.i.d. te koop? Heeft iemand hier ervaring in deze? Graag hoor ik meer
Alvast bedankt!
groet,
Bart
BX Deauville (1993)
Dan moet je even een setje dakdragers vinden.
En die heb ik nog wel liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Wij zijn vroeger ook altijd met een dakkoffer op vakantie geweest met een BX berline. Inderdaad met een imperiaal (het merk was Thule) en daar met een paar spanbanden die koffer er op. Hup, volproppen en karren maar!
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Dank voor de snelle reacties! Dus als ik de dakdragers op de auto plaats (werkt dit met een kliksysteem in de ruimte tussen de deuren en het dak ofzo?) kan ik vervolgens een dakkoffer - die ik overigens ga huren - gewoon erop monteren?
Andere vraag: ik ben een beetje bang dat de dakkoffer het verbruik van mijn 1.4-motor en de snelheid van de auto zal beïnvloeden… . Valt dit wel mee, of kan het bijvoorbeeld tijdens bergachtige N-wegen een probleem worden?
BX Deauville (1993)
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het verbruik zal er wel door stijgen, kwestie van aerodynamica, snelheid idem dito. Op bergachtige wegen, dus daar waar het echt klimt, zul je vanwege de belading van de auto al flink terug moeten schakelen, ergo minder hard rijden, dan neemt de invloed van de luchtweerstand dus ook meteen weer zienderogen af. Boven kom je altijd, maar je moet niet altijd haast hebben. Houd je wel een beetje rekening met de maximale daklast. Die zal wel op iets van een vijftig kilo liggen vermoed ik. Trek daar het gewicht van de dakdragers en de koffer nog vanaf en je kunt vooral een heel groot donsdekbed meenemen Denk vooral eens na over wat je allemaal mee moet/wil nemen, de helft van de teringzooi die je meesleept op vakantie gebruik je uiteindelijk toch niet.
Ik zou ook eerder geneigd zijn om een aanhangertje mee te nemen
Maar tegen 130,- een helling nemen met een volle BX is sowieso amper te doen. Ik merkte met mijn BX (1600, met 2 man, op LPG en automaat) dat ik op een deftige (vb: autosnelweg-)helling de 130 a 110 niet kon aanhouden(of ik moest hem handmatig in 3de zetten, wat ik niet deed).
Echter, op vakantie ben je toch niet gehaast . Dus gewoon rustig rijden en de mensen laten genieten van het comfort van je BX
Dakdragers heb ik ook nog wel in de aanbieding klik
Het gaat er om dat ze geschikt zijn voor de dakgoten van je berline, dus met speciale passtukken en rubberflapjes om de lak niet te beschadigen e.d.
Door onoordeelkundig vastschroeven van dakdragers kan de lak beschadigen. Zie ook de recente onderwerpen over het verwijderen van roest onder de dakgoot.
Dank voor alle tips!
We hebben aan een aanhanger gedacht, maar omdat dit vrij duur is om te huren, een grote snelheidsbeperking met zich meebrengt (je mag in veel landen maar 80 km/u) en het lastig is met parkeren (we willen onder het reizen ook wat toeristische attracties bezoeken) doen we dit niet.
Maar we willen ook zeker niet overal met 130 km/u heen jakkeren, zeker in de bergen verwacht ik ook niet dat dit gaat lukken. Ik vreesde alleen snellere oververhitting, of astronomisch hoge benzinekosten… Maar dat komt dus wel goed.
De toegestane daklast houd ik in de gaten: volgens het instructieboekje is dat bij een berline 75 kilogram dus dat kan wel wat hebben
BX Deauville (1993)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gaat zeker goed komen. Ik zou wel een wat langere kist zoeker. J e hebt ook korte hoge, das weer minder voor de luchtweerstand.
@ BunnY: Staat je kickdown kabel wel goed afgesteld? Anders zou je BX toch zelf terug moeten schakelen lijkt mij.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.