Hoi
Ik probeerde een tijdje geleden de inlaat en uitlaat-pakking te vervangen en moest ik het spruitstuk eraf halen. Echter zijn de bouten zo verroest dat ze afgebroken zijn maar ze steken en nog wel uit.
Heeft iemand van jullie misschien ervaring hoe ik toch deze bouten eruit kan draaien? Ik wil namelijk niks gaan boren enz.
Graag hulp hoe hier te werk gaan.
Hier staan 2 methoden beschreven…..
http://annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?t=76
Als je niet wilt/kunt gaan boren en/of lassen heb je zeker een probleem !!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ik neem aan dat het over de moeren van de uitlaat gaat (de voorste aansluiting). Als dat zo is dan zitten er tapeinden in je cilinderkop en zit het spruitstuk vervolgens met een moer vast. Door de hitte rotten deze vaak vast. Als je nog wat uiteinde van het draadeind hebt, dan kun je deze proberen eruit te draaien. Als dit lukt, dan kun je nieuwe tapeinden plaatsten in de bestaande gaten en alles weer monteren met nieuwe moeren en kopervet. Met beleid en geduld zonder laswerk of boorwerk en een beetje geluk te fixen.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Heetstoken met een gasbrander en vervolgens afkoelen met kruipolie, desnoods een aantal keer herhalen wil wel helpen,tenminste ik neem aan dat je het spruitstuk eraf hebt.Kun je er ook nog een moer op draaien? Liefst twee, dan tegenelkaar vastzetten en losdraaien, of is het stompje te kort.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De beste ervaring heb ik met de las-methode. Onlangs heb ik nog een vlak afgebroken boutje uit een ami-vliegwiel weten te prutsen door er een knobbeltje op te lassen en daar de griptang op te zetten.
Het voordeel is dat het boutje gelijk los gaat zitten door de korte, hoge maar zeer plaatselijke hitte.
Bij mijn eigen eend waren de schroefdraden in de kopjes na verloop van tijd zo rot dat ik er helicoils in gezet heb. M8 past net zonder het spruitstuk zelf op te hoeven boren.
Zie hier de pics..
ik ga morgen aan de slag. Dank voor de tips
enne… tapendje al los?
het ene is uitgedraaid andere is afgebroken, maar op een kan ik voorlopig ook wel rijden.
Later ga ik toch het hele blok reviceren dan draai ik er niewe tap erin.
Dank voor de hulp.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Door te rijden met een half-vast zittend spruitstuk, kan hij aardig krom trekken. Ik kreeg de mijne op het laatst niet meer goed gemonteerd, pas nadat ik hem had vervangen was het zaakje weer echt goed gas-dicht.
hij zal al krom zijn, want ik rijd zo al een jaar lang. Maar dank voor de info.
heb helaas geen foto’s gemaakt, ben het vergeten, was zo opgewonden…....