![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8956.jpg)
Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
2 weken geleden reed ik met de auto, plots melding : fout in het emmissiesysteem (echt een probleem met roetfilter lijkt me wel vroeg gezien de km-stand van +/- 47000km).
Nu ja, volgens de handleiding moet het servicelampje ook beginnen branden, en dat deed het niet. Na dat op te zoeken terug gestart, nog altijd dezelfde melding, en rustig verder gereden voor 1 km, na een uurtje bezoek reed ik weer weg, en nu was de melding verdwenen , ook uit het logboek .
Op aanraden van een bevriende volvo-garagist goed in de toeren gelaten toen we terug naar huis gingen (zo’n 45 minuten voornamelijk autostrade), met goed in de toeren gelaten bedoel ik +/- 110-115 rijden in 5e (ongeveer 3000 rpm), dit heb ik 2 maal 5 minuten gedaan, halerwege en op einde van de rit, de rest 120 in 6e (2500-2750rpm).
Nu komen we de autostrade af en stoppen voor het licht, plots waarschuwingen: fout automatische handrem, fout esp/asr en lampje esp,auto-handrem en service aan.
Ik reed 100 meter verder voor te parkeren, en leg de auto stil, en starten maar weer: fout automatische handrem, fout esp/asr, fout abs, ook weer met de desbetreffende lampjes en ‘service’ en de handrem gaat er niet op bij stilleggen, manueel met de knop wel. De auto dan maar even stil gelegd en koelvloeistof, enzovoort gecontroleerd, bleek allemaal in orde. De auto terug in en terug gestart: alle meldingen weg, ook uit logboek.
Ik ben naar de garage geweest de dag erna (was zondag), ze hebben het proberen uitgelezen maar er stond niks in van fouten. Ik kreeg de raad verder te rijden, en als ik het nogmaals kreeg terug te komen.
Gisteren na een kort ritje parkeerde ik, en vlak voor stilleggen plots weer de meldingen: fout automatische handrem, fout esp/asr en weer geen handrem automatisch aan, wel manueel. Helaas was de garage toe om 17u, en kon er dus niet heenrijden, kon nog wel telefoneren omdat toonzaal langer open is, om te vragen wat te doen, men adviseerde om toch blijven verder te rijden en hopen dat het voorvalt tijdens de daguren. Na de auto stil te leggen, direct terug gestart: geen meldingen meer, ook niet in het logboek.
Heeft er iemand ook dergelijke foutmeldingen gehad? Ik vertrouw het zaakje niet 100%, doorrijden met foutmeldingen en dan nog over zaken die o.a. betrekking hebben op het remsysteem (esp/abs/handrem).
[edit moderator: topic titel te lang, aangepast]
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bij mij lag het aan een sensor die slecht contact gaf.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Ik hoop dat het niet zo’n ramp wordt als bij jou (Picassoke).
Ik heb vandaag gekeken naar zekeringen, die lijken allemaal normaal, maar onder de motorkap zit een grote kast met aansluitingen en zekeringen (naast batterij), met een deksel met 2 klipjes die het deksel er op houden, ik veronderstel dat dit zonder dichting is, want die zit er niet op, maar 1 klepje achteraan is afgebroken, misschien geeft dit in combinatie met vocht of druppels het probleem, of kan dat niet
Het deksel komt tegen het tussenschot, en op de plaats waar dat is, is de (akoestische?) bekleding wit gevlekt van schimmel en voelt beetje vochtig aan.
We hebben al zowat 1 jaar een licht rammelend geluid, ik dacht altijd al dat het de gps-houder was of 1 van de cd’s, het stoorde me niet omdat het dof klonk. Maar nu valt m’n euro en heb ik even alles eruit gehaald en het is er nog, en het is dus vrijwel zeker het deksel dat rammelt bij slechte weg en/of remmen nu en dan, de foutmeldingen waren er telkens wanneer er geremd was, bij stilstand, met uitzondering van de emmissiefoutmelding, dat was kort na remmen en terug optrekken.
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_14538.jpg)
Totaal aantal Berichten: 508
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Ik heb dezelfde meldingen gehad bij mijn C4 Picasso (1.8). De storing handrem in combinatie met ESP betekent dus dat de handrem niet meer automatisch werkt. Toen ik deze met de hand uitprobeerde werkte deze wel maar kwam niet meer los. Veel rook uit de achterwielen maar niet los komen. Motor opnieuw gestart en alle storingen waren verdwenen. Probleem heeft zicht daarna nooit meer voorgedaan. De dealer maakte de vergelijking met een PC, die moet je ook af en toe opnieuw opstarten…..
Emissie storing heb ik nu ook op mijn dashboard staan. Alles functioneert echter goed dus waarscijnlijk is er een keer een piek geweest. Dealer kan het wel resetten maar geeft aan dat uitlezen weinig zin heeft.
Totaal aantal Berichten: 182
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Misschien heeft het er niks mee te maken, maar ik heb ook zo’n rammeltje links voor op (onder?) het dashboard. Als je een klapje op het luidsprekerrooster geeft is de rammel een poosje weg. En ik heb een ‘storing emissiesysteem’ die er vaker wel dan niet is. Het betreffende lampje brandt vaak. Garage heeft de dame uitgelezen en zegt dat het een kapotte gloeibougie zal zijn, maar daar kan ze wel een tijdje op doorrijden. (ik weet niet of ik dit wel wil geloven…)
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)
traks schreef:. Probleem heeft zicht daarna nooit meer voorgedaan. De dealer maakte de vergelijking met een PC, die moet je ook af en toe opnieuw opstarten…..
De emissiestoring was eenmalig, en een stuk hoger toerental rijden heeft blijkbaar geholpen. Wat de fout van de handrem betreft is het beslist geen eenmalig feit, dus geen kwestie van opnieuw ‘opstarten’ nu en dan, sinds we de auto hebben heeft hij dit nooit aangegeven, tot een week of 2-3 terug, 1 maal, een week geleden nog eens, en de voorbije 3 dagen 2 keer, het lijkt zelfs meer en meer te komen. Donderdag volgende week gaat de auto in onderhoud en zal men ook even kijken of er niets met de handrem is. Bij de storing was het nog steeds mogelijk manueel de handrem aan en ook af te zetten, alleen niet automatisch.
Rammeltjes heb je nu eenmaal met een grote auto makkelijker dan met een kleine. Op zich stoor ik me niet aan de rammel, het gaat me er alleen om dat vocht geen schade aanricht omdat het klepje open kan ‘rammelen’ af en toe, er zit immers electricteit/electronica onder.
Dit probleem van handrem/ESP kan te wijten zijn aan een slechte rempedaalschakelaar. Deze vervangen + een weerstandje ertussen zetten om voorkoming van inbranding tegen te gaan en is in vele gevallen opgelost.
Bij een buitentemperatuur van 4°C krijg ik regelmatig de melding dat mijn stuurbekrachtiging defect is. Opnieuw starten en de melding is verdwenen. Ze krijgen deze ‘fout’ niet weg maar ik kan er mee leven. Ik denk dat de electronica/sensoren soms wel last heeft van externe invloeden.
2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig
Totaal aantal Berichten: 7
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- C5 station
Ik heb zoiets dergelijks gehad bij een C5. Willekeurig gingen allerlei lampjes aan en ook weer uit. Op en dag kwam ik naar buiten en brande de achterrijuit lampen. Ik kwam op het slimme ide eens de 13-polige doos van trekhaak open te maken, omdat ik iets van rook zag. hier stroomde het water uit en was er een behoorlijke kortsluiting geweest. Nadat er een nieuwe doos opgezet was, was ook het probleem van oplichtend lampjes verdwenen.
Zit de originele accu er nog in?
Als die nog uit 2007 is, zou er een klein kansje zijn dat die niet helemaal fris meer is.
Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Volgens mij mag de accu niet echt de oorzaak zijn, ik zou het eerder gaan zoeken in de richting van een sensor die stuk is, of niet goed meer werkt.
Dus laat de dealer dit eens nakijken.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Het is de originele accu, ik veronderstel dat een accu toch een jaar of 4-5 meegaat, of niet?
Eco-modus zou toch ook meer dan normaal moeten aangaan als de accu begint te verslechteren denk ik (is momenteel niet zo) ?
Na vorige week maandag zo’n 400km gereden, en de fout is niet meer geweest.
Donderdag gaat de auto dus in onderhoud en gaan ze ook kijken naar de handrem of eventuele andere mogelijkheden, corrosie of zo veronderstel ik , hopelijk blijft het nadien weg.
Afgelopen weekend even lui en dus door de car-wash geweest. De rit naar huis (2.5 km) geen enkel probleem. Toen ik de wagen na 10’ stilstaan op de oprit wou starten om weer weg te rijden kreeg ik de melding dat de achtervering defect was (die luchtvering die standaard op de Exclusive staat). Ik rij met de EBV6 en daar ben ik tot nu toe één en al lof over, maar ik kreeg hem niet uit N: de hendel kon ik in R, A of M zetten, schakelen deed hij echter niet en de melding op het display bleef ook N. Een 10-tal minuten later waren beide problemen verdwenen.
Er is duidelijk een probleem met afdichting tegen water onderaan de wagen. Dit ga ik eens aankaarten bij de invoerder (Citroën BeLux) waar de wagen ook zijn onderhoud krijgt wegens vlak bij mijn werk.
2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig
Gisteren eindelijk eens een foutmelding gekregen tijdens de daguren. de foutmelding ‘storing emmissiesysteem’, de andere heb ik nog wel een keer terug gehad maar niet tijdens daguren, en de computer vermeld niks van de handrem-fouten bij opvragen van storing bij garage.
De foutlmelding emmissiesyteem komt van de EGR-klep, was een 6-tal fouten, en moet vervangen worden, op 50000 km nu, waarschijnlijk door de korte ritten (vrouwen
).
iemand een idee wat dat ongeveer gaat kosten inclusief werkuren?
Totaal aantal Berichten: 636
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Afgelopen donderdagmorgen bij het starten gingen alle lampjes op het dashboard branden en kreeg ik allerlei waarschuwingen zoals abs/esp/airbags/gordels enz.enz. De electr.handrem kwam niet los. Na telefonisch overleg met Citro-monteur besloot men een auto-ambulance te sturen om de auto op te halen. Daarna heb ik nog een keer geprobeerd om de handrem te lossen en jawel hoor, ik kon weer rijden. Sleepdienst weer afgebeld en op weg gegaan van Dordrecht naar dealer in Ridderkerk. Km-teller werkte ook niet. Schakelen met de EB6V kon alleen in manuele stand en niet hoger dan de 3e versnelling. Echter als ik het pookje van M naar R verzette en weer terug zat ik in de 6e versnelling! Op deze manier ben ik toch nog redelijk vlot bij de dealer aangekomen. Daar hadden ze al snel door dat dit niet gauw opgelost ging worden. Ik kreeg vervolgens een gloedjenieuwe C3 Exclusive mee (prima wagentje!). Dealer is er 2 dagen zoet mee geweest. Eerst accu vervangen, daarna enkele schakelaars. Toen daarna nog niet alle storingen waren opgelost ging men verder zoeken. Het bleek in een kabelboom te zitten. Er was kortsluiting tussen een aantal draden in een kabelboom in de motorruimte. Een nieuwe kabelboom gemonteerd. Eind van de dag kon ik de auto weer omruilen. Ben benieuwd naar de rekening. Auto is 2 1/2 jaar oud dus geen garantie. Gelukkig geen privé auto, de baas draait er voor op.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
noseda schreef:Dit probleem van handrem/ESP kan te wijten zijn aan een slechte rempedaalschakelaar. Deze vervangen + een weerstandje ertussen zetten om voorkoming van inbranding tegen te gaan en is in vele gevallen opgelost.
Dit is ook bij mij gebeurd. Nieuwe schakelaar en het was opgelost. Het begint met foutmelding esp/asr dan abs dan handrem en als laatste kreeg ik de meedraaiende koplampen.Het resultaat is een kapotte rempedaalschakelaar.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van