Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Hallo,
Ik had even een vraagje hier.
Ik ben nu 15 jaar, en zit eraan te denken om het hele brommer en scooter gebeuren over te slaan, en door te sparen voor een auto + rijbewijs. Nu had ik daarvoor 2 auto’s in gedachte ; een AX, of een BX.
Die zijn niet al te zwaar, dus goedkoop ik belasting, en ook goedkoop in aanschaf.
Nu vroeg ik mij af of een BX ook goedkoop is om te onderhouden? Dus zouden jullie het mij aanbevelen?
Op de leeftijd van 17 dan dus een BX kopen, en er een beetje aan knutselen totdat ik mijn rijbewijs heb?
Bij de AX club heb ik ook al om advies gevraagd, en heb ook veel positiefe reacties ontvangen. Hopen dat dit bij een BX hetzelfde geval is, aangezien ik een BX ook absoluut niet verkeerd vind.
Bij voorbaat dank!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Beide zijn relatief goedkoop te onderhouden als je maar zelf kunt sleutelen (en dat geld iets meer voor de BX ivm het hydropneumatisch systeem) Beide zijn het erg leuke auto’s de AX is iets meer mainstream maar onderdelen (en de auto zelf) zijn makkelijker verkrijgbaar.
Maar goed als je brommers verder niet boeiend vind dan kan ik me voorstellen dat je die stap wilt overslaan, als het je toch wel een beetje trekt, dan zou ik zeker niet die twee jaar gaan wachten, ik zou mijn brommertijd voor geen goud hebben willen missen en een bijkomend voordeel is dat wanneer je je vieze stinkende oliezuipende opgefokte (maar toch niet zo snel als je denkt/hoop) schakelellendebrommer zelf onderhoud je in ieder geval al wat affiniteit ontwikkelt voor het sleutelen. Auto’s zijn natuurlijk een brok meer werk maar je zou nu als maagd aan een auto beginnen terwijl je brommergewijs natuurlijk al wel wat ervaring op hebt kunnen doen. Over het goedkoop in aanschaf moet ik je trouwens wel nog even waarschuwen, zeker voor de BXen geldt dat inmiddels de tijd dat je de meest fantastische exemplaren voor een krat bier kon ophalen in ieder dorp wel voorbij is.
Koop je een goede dan moet je toch rekenen op zo’n 1000 euro en dan nog bestaat de kans dat je er aan moet gaan sleutelen, koop je een ‘met wat werk’ dan ben je tegenwoordig ook al gauw een paar honderd euro kwijt. Het kan overigens verkeren, ik heb de afgelopen jaren 3x gratis een BX opgehaald waarvan er twee in behoorlijk goede staat waren. Meja, das natuurlijk geluk gehad.
Maar goed, lang verhaal weer… ik zou zeggen, ga gewoon lekker brommer rijden en orienteer je de komende twee jaar ook in de automarkt, kom je echt een uitzonderlijk exemplaar tegen en je hebt de ruimte om te stallen, hebben die hap, anders gewoon op je gemakkie na behalen van je rijbewijs gaan zoeken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ben op m’n 14e begonnen met BX’en heb het hele gedoe met brommers/scooters overgeslagen.
Dus ik zeg doen!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
@Mechuccio
Ja, maar het kost ook nog behoorlijk wat om het rijbewijs te halen voor de brommer.. Brommer kan ik dan voor niets regelen.. Maar daar moet ook nog een kenteken op.. Maar verder doet alles het.
En ik heb ook geen enkel probleem met fietsen dus tsja.
Zelf onderhouden is geen probleem.
Maar een BX aanschaffen is dus eigenlijk best duur wou je zeggen?
@BasisBIX:
14 al? Dan ben ik al te laat, haha.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou ja, best duur, voor het bedrag waar je tegenwoordig een nieuwe scooter voor koopt heb je echt een hele goede BX hoor, maar vergis je niet door te denken dat het bij aanschaf en een beetje onderhoud blijft, zeker bij de goedkopere BXen kun je tegen nogal wat ellende aanlopen. Maar ze zijn wel behoorlijk sleutelvriendelijk over het algemeen.
En inderdaad, rijbewijs en kentekens dat soort fratsen had je in mijn tijd nog helemaal niet voor brommers. In mijn tijd ging je gewoon naar het postkantoor, betaalde je een geeltje en kreeg je zo’n laf blauw certificaat.
Tsja, je zult zelf het beste weten wat je wilt, als je brommers wel leuk vind zou ik daar ook voor gaan maar als het je geen klote boeit, dan lekker laten hangen en extra geld sparen voor een toffe Troen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
20 pagina’s leesvoer: klik!
En verder nog de BX aankooptips: klik!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn ervaring met de BX: superleuk om mee te beginnen. Redelijk makkelijk op de weg te houden qua onderhoud en het voelt, ondanks de lage kosten, als een ‘echte’ auto vanwege het comfort en de omvang.
Vooral de vering en de hoeveelheid ruimte maken de BX heel anders dan een AX of een willekeurige andere kleine auto, terwijl een basis-bx slechts 900 Kilo weegt en dus, net als de AX, in een goedkope belastingschaal valt.
Bovendien zijn ze redelijk zuinig. Een 1.4’tje haalt met een beetje geluk 1:14 en mensen met een lichte rechter voet halen soms zelfs dieselwaarden… De staat van het motorblokje maakt uiteraard ook nog wel het e.e.a. uit.
Als je weinig geeft om het type bix (type 1 bixjes zijn gewilder, zeldzamer, duurder en roestgevoeliger dan de latere types) en je bent zelf handig, dan kun je nog steeds érg goedkoop aan een leuk exemplaar komen. Vooral opletten met roest, maar da’s bij elke oude, niet gegalvaniseerde auto het geval.
Het heeft ook wel wat om een bijna-sloper aan te schaffen en die op te lappen in de periode dat je nog geduldig moet wachten tot je 18 bent. Hebben we hier op ‘t forum ook weer een projectje om te volgen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik ben begonnen op m’n 15de met brommers, daarvoor had ik al sleutelervaring met fietsen. Pas op mijn 26ste heb ik mijn rijbewijs gehaald. Ik kan je wel zeggen, de ervaring die je opdoet zet zich om in intuïtie die heel handig is als je aan auto’s gaat werken. Zeker dingen als het aanhalen van bouten en moeren en het loshalen van dingen die ultra-vast zitten zijn zaken die je als beginneling beter bij een brommer kan doen dan een auto.
Aangezien jong beginnen met gemotoriseerd vervoer ook inhoudt weinig inkomen kun je soms voor vervelende verrassingen komen te staan. Zeker als je voor defecten of onderhoud naar een garage gaat en niet weet dat veel dingetjes voor een paar minuten en een appel of een ei zelf te doen zijn.
Daarom hier een kleine lijst die je in je achterhoofd kan houden als je besluit met een auto te beginnen.
Wat je ook gaat doen, investeer in gereedschap. Niets is irritanter dan de klus verknallen of niet kunnen klaren door verkeerd of te weinig spul. Een doppenset, zo’n complete koffer van rond de 80 euro behoort je standaard te zijn, evenals een goede set schroevendraaiers en een set ringsleutels en/of ring/steek (die mogen goedkoop). Ook een multimeter behoort standaard te zijn. Voor het uitgebreidere werk is een momentsleutel echt belangrijk.
De basis voor al het brommer, motor of auto-onderhoud is theorie! Begin bij de basis, de werking van verbrandingsmotoren en versnellingsbakken, de werking van elektriciteit en elektrische componenten, de werking van injectie, diesel of carburateur systemen etc. Dit klinkt een hoop maar het hoeft echt geen studie te zijn. Kennis ligt op straat dan wel internet.
Zonder basis kun je al beginnen met het lezen van een BX instruktieboekje. Zodra je voldoende basis hebt kun je ook een BX Vraagbaak of Haynes gaan lezen. Des te meer je weet voordat je gaat rijden, des te beter je kosten onder controle kan houden. De BX is vergeleken met z’n klasse en leeftijdsgenoten een behoolijk complexe auto die veel mensen heeft afgeschrikt omdat ze totaal geen weet hadden van wat er onder de kap gebeurt. Als je ooit BX rijdt en je komt voor hoge kosten te staan bij een garage, vraag ALTIJD een second opinion. Om te beginnen hier. We kennen bijna elk probleem die een BX kan hebben. Nog beter, vraag eerst hier een mening en vraag ook naar een garage met hart voor de BX en een goede reputatie.
Met genoeg kennis, een leuk setje reserveonderdelen en goed gereedschap is de gemiddelde BX prima te onderhouden voor het geld van een krat bier per maand. Pas wel op, de gemiddelde Citroën is als een veel te mooie vrouw. Geef haar niet genoeg aandacht en ze wordt op een dag een kreng. Misbruik wordt gestraft!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
En vooral dat laatste kan ik beamen :S
Maar nog beter dan de Haynes lezen, vind ik, is hier op het forum lezen. Lees de problemen van anderen, lees wat er geopperd wordt, lees de symptomen, lees de oplossing. Hoogstwaarschijnlijk kom jij hetzelfde probleem tegen en weet je al waar zoeken.
Want als ik de Haynes lees dan krijg ik spontaan schrik om er aan te beginnen, terwijl het, zodra je er aan begint vaak goed meevalt
Voor de rest, ik leer gaanderweg. Ik heb pas geleerd hoe de ontsteking van een auto werkte op het moment dat mijn ontsteking het niet meer deed. Nu snap ik dat ding. Hoe de injectie van een auto werkt? Geleerd bij het inbouwen van mijn gastank. Hoe de hydrauliek werkt? Geleerd bij het vervangen van het subframe (wat ik niemand aanraad).
En dat qua gereedschap kan ik ook beamen. Als ik me kwaad maak in die BX, wat tegenwoordig vaker en vaker gebeurt*, dan is het altijd omdat ik geen goede sleutel heb, of dat tangetje niet enzovoort. Maar vergeet ook niet dat gereedschap veel geld kost (waardoor ik niet altijd de goede sleutel heb )
*maar zolang ik nog kan instappen met een glimlach op mijn gezicht… who cares (ja, mama, want die vind mij dan geen aangenaam gezelschap )
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Dat gereedschap is voor mij geen probleem, kennis van mij heeft een hal met genoeg gereedschap, en bruggen. Dus ik kan zobiezo dan de auto ook zelf onderhouden. En ik heb dus ook gelijk een plek waar ik de Bix dan zolang zou kunnen plaatsen.
Alleen een sloper kopen en helemaal opknappen, ik denk dat dat nog iets te prijzig is. Ik heb op internet wel een BX zien staan voor 300 euro, maar daar zat geen APK meer op en die was alleen goed als onderdelendonor. Verder stond er ook niet bij wat er nou eigenlijk aan mankeerde. Maar ik weet ook niet hoe duur alle onderdelen zijn van een BX? Bijvoorbeeld het plaatwerk, dashboard, motoronderdelen enzovoort. Daar moet ik me dan eerst ook in gaan verdiepen natuurlijk. En als ik nou echt geen BX naar mijn smaak vind.. Dan wordt het denk ik wss toch wel een AX. Maar dat zien we dan wel weer.
In ieder geval bedankt voor alle reacties en tips, en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Als je een brug én gereedschap ter beschikking hebt dan moet je gewoon voor een BX gaan. Elke job wordt zoveel leuker op een brug (sinds ik een keer met een brug gewerkt heb is mijn visie over ‘waar ik wil ik later wonen’ in elk geval veranderd ).
En het hangt er ook wat vanaf of je kan lassen of niet. Maar als ik nu 16 jaar oud was en al zeker wist dat ik een BX wou + beschikking heb over brug + gereedschap (en dus ook bijhorende kennis… want die brug staat daar niet voor niets) dan zou ik een mooie BX uit Frankrijk halen.
Stond/staat een knappe BX 19GT op Leboncoin wat volgens mij een ZALIGE eerste wagen is. Lekker veel tijd om hem op punt te brengen. En voor 350,- euro kan je toch niet sukkelen !! Als de Morettes die er op zaten nog goed zijn dan brengen die al bijna 100,- euro op
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Wat zijn Morettes eigenlijk als ik vragen mag? ops:
Lassen kan ik ook. Alhoewel, kunnen, dat laat ik wel aan iemand anders over.
Maar uit Frankrijk halen, kost ook wel wat.. (benzine, overnachten)
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dubbele ronde koplampen zijn morettes:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ronde koplampen, zoals op deze foto:
En juist, als je zelf nog geen rijbewijs hebt dan is 1 uit La France halen niet zo simpel (je kan namelijk perfect in de BX dutten, maar is wat grof om hetzelfde van je chauffeur te vragen inderdaad ) .
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Ja, daarom.. Of hij moet eventueel op een autoambulance, die heb ik eventueel ook tot mijn beschikking. Dan heb je dus twee auto’s.. Maarja.
Ohja, da’s waar ook, dubbele koplampen.. Maar zijn die zoveel waard dan?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
De een vindt ‘t niks. De ander vind ‘t prachtig.
Ik zou heel graag zoiets als dit hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=8vlD6r7vwjY
Helaas heeft ‘t nooit op de markt bestaan. Ik bedoel de versie met 6 koplampen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY