Ben sinds eind november 2009 in bezit van een Berlingo. ik zou graag de vrachtruimte netjes bekleden
(wanden en dak) Bestaan hier kantklaar oplossingen voor of is het handwerk ?
Kan en klare oplossingen bestaan er zeker maar daar zal je toch wat opzoekwerk voor moeten doen en mss zelfs niet in nl of be vinden.
Het gemakkelijkste als je wat handig bent met hout zou ik ze gewoon zelf maken en kan je kiezen hoe en wat je allemaal eventueel extra verlichting ofzo plaatsen…
ën zelfdoen is véél goedkoper.
ZX 1.4 break ‘95
Het bekleden van de vrachtruimte is minder werk dan je denkt en helpt rij-geluiden te verminderen. Zoals opspattend water t.h.v. je achterwiel kasten. Tijdens een rit voor het bekleden, leek mijn motor achter in te zitten. Na het bekleden voorin!!
Voorbereiden:
1) koop een restant stuk tapijt (coupon) die ruimschoots groot genoeg en vooral flexibel is. Zelf gebruik ik het liefst een tapijt met een z.g. schuimrug ondanks dat dit in de loop der tijd zal verpulveren. Een coupon zonder duidelijke legrichting is erg handig.
2) koop een grote emmer ordinaire bisonkit (grootste investering), verdunner en een flexibele spatel.
3) zoek wat hulpgereedschap (m.n. spanlatten, houtklemmetjes, etc.) bij elkaar.
4) zorg voor een handige haak-of tapijtmeshouder zoals die van stanley en veeeel reserve goede haakmesjes (niet op bezuinigen!).
Verwachte kosten:
Een hele berlingo bestelruimte: € 250,00. Bedenk dat de lijm ongeveer de helft van de uiteindelijke totaal kosten zijn.
Verwachte tijdsinvestering:
Als je dit nog nooit gedaan hebt? Veeeel! Niet op bezuinigen maar ga gewoon eens niet achter je computer zitten maar af en te een uurtje puzzelen, snijden en plakken. Met geduld krijgt iedereen het mooiste resultaat.
Niet naar je zin? Opnieuw want met passen en meten wordt de meeste tijd versleten!!
Verwachte resultaat:
Naarmate je het vaker doet gaat het steeds beter (maar dat is met alles toch?).
Verwachte risico’s?
Het werken met haak-messen en tapijt is oppassen. Uitschieten is zo gebeurd. Snij bijvoorkeur van je lichaamdelen af. Bedenk wat je gaat doen voor het geval er toch bloed vloeit.
Ook kunnen de lijmdampen relatief gemakkelijk brand of explosies veroorzaken en zijn niet best voor je gezondheid. Handschoenen kunnen helpen je handen schoon te houden. Maar zeker niet lijmresten van je handen (of rug) verwijderen met de verdunner. Daar krijg je kloofjes van!
En dan? Aan het werk!
Probeer eerst eens een stukje te snijden in de coupon om ervaring met het haakmes op te doen.
Verwijder alles dat in de weg kan zitten, zoals kunstofdelen (na het aanbrengen van het tapijt weer monteren) maar laat de originele teerplaten zitten.
Begin met een wielkast. Snijd een stuk uit dat groot genoeg is om alles te kunnen bekleden.
Breng dit stuk aan zonder lijm maar klem het goedvast met behulp van latten tussen beide wielkasten.
Snijd het tapijt in en weg om alle hoeken en gaten. Twijfels? Opnieuw beginnen.
Geen twijfels meer?
Bisonkit plakt direct vast, schuiven is er niet meer bij. Breng lijm aan op het deel dat niet meer los hoeft en op het metaal t.h.v die plaats. Neem de droogtijd in acht. Breng het opmaat gemaakte deel aan, eventueel met een hulpje. Aanduwen/kloppen op de plaatsen waar lijm zit. Klem het deel met spanlatten weer vast.
Daarna ga je langzamerhand verder met snijden en plakken van de nog los zittende delen van dit stuk tapijt.
Deze methode gebruik ik ook voor grotere delen zoals het dak. Zelf heb ik ook tapijt om metalen felsranden aangebracht maar niet altijd. Het doen van consessies bevordert je werktempo maar kan afbreuk doen aan het resultaat. Een goede schaar kan soms handig zijn maar de mooiste naden en randen krijg je beslist met een nieuw haakmes.
Oh ja. Vraag me niet naar foto’s. Die kun je met een beetje googelen van meerdere bestelautobekleders (campers) vast zelf wel vinden.
Succes!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Ik ben het met jullie allemaal eens; zelf doen is erg leuk en leerzaam, als je er plek en tijd voor hebt.
Laten doen kan ook, maar qua prijs…pfff
Om een indruk te geven, kijk hoe ik het heb gedaan. (wel even doorscrollen/bladeren)
http://s73.photobucket.com/albums/i203/MarcelElza/
S6