Gisteravond terugrijdend naar huis over de A4 en A44 wilde ik optrekken van 105 (3500rpm) naar grofweg 120-130 (4000-4500rpm) echter gingen de toeren wel omhoog alleen zat ik bij 4300rpm pas mager op de 115 . Hierna heb ik de toeren weer laten zaken en op een volgend punt opnieuw rustig geprobeerd op te trekken, dit ging deze keer wel iets beter (weg liep oa ook licht naar beneden) echter duurde het nog best wel een paar km voordat de BX 120 bereikt had waarbij ik een constant toerental hield van 4000rpm. Ook wanneer ik de auto wel even doortrok tot 130, dikke 4800rpm en terug liet zakken ging het ook goed, althans de toeren liepen terug terwijl de snelheid redelijk gelijk bleef.
Nu vraag ik mij af kan het zijn dat de koppeling gaar is en gaat slippen bij hogere toerentallen (tot 3500rpm lijkt alles goed te gaan)?
En hou lang zou ik eventueel met zo’n (of een ander) euvel kunnen doorrijden?
Wat verder misschien interessant is om te weten is dat zaterdag een goede oliepeilstok is geplaatst, mijn oude miste al een hele tijd de rubber boven kant, en de olie ook direct flink bijgevuld is. Ik zag namelijk op de site van Roel Tiemersma http://www.citroenbx.nl/mijn-BX-en/gti-b-4.html dat de olie keerring lek was waardoor zoals ik uit de beschrijving begrijp de platen/vliegwiel gingen slippen (het ontbreekt mij hier aan specifieke technische kennis), het zal mij niet heel veel verbazen dat de combi genoeg olie in het blok en niet zo’n goede olie keerring dit zou kunnen veroorzaken; vandaar de opmerking.
Advies is uiteraard wederom welkom.
Bij voorbaat dank voor tijd en moeite.
Groet Michel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Lijkt inderdaad een koppelingsprobleem. Versleten platen of vette platen door een lekkage, zoals je al aangaf. Moet toch de bak even los, anders weet je niks.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat zit er dan wel in, je kunt bij een olielekkage nog wel even de koppeling flink laten slippen om hem op die manier “schoon te branden” echter wanneer het slippen komt doordat de plaat versleten is zal dat hem hoogstwaarschijnlijk echt vermoorden.
Je kunt hier an zich nog best lang mee doorrijden zo lang je maar met veel beleid accelereert in de hogere versnellingen (zeg vanaf de 3e) vergelijk het met een fiets met versnellingen, als je in een te hoge versnelling zit moet je erg hard trappen om vooruit te komen, staat je ketting dan veel te slap dan kan hij van de tandwielen afschieten (iedereen heeft neem ik aan wel eens zo’n gare fiets gehad) dat gebeurt dus ook met je koppeling, de motor moet veel kracht leveren om op snelheid te komen en deze kracht wordt door je koppelingsplaat overgebracht van het vliegwiel naar de versnellingsbak, is de plaat te glad geworden om goede frictie te leveren dan slipt ie door.
Nou valt het vervangen van de koppeling bij de Duivel gelukkig mee, als je al wat ervaring hebt kun je het binnen 3 uur gepiept hebben, als je het nog nooit gedaan hebt zou ik er een weekendje voor uittrekken zodat je alles rustig op je gemak kunt doen. Zorg ook voor wat hulp bij het sleutelen want dat is gezelliger en de bak weegt nogal wat en is in je eentje maar moeilijk handelbaar.
Benodigde onderdelen:
-Fuseekogelhoesjes (voor het geval je ze lostikt met een fuseevork)
-Aandrijfaskeerringen (voor de zekerheid)
-Koppelingsset (drukgroep, druklager, frictieplaat)
-1,8 liter versnellingsbakolie 75W80
Benodigd gereedschap:
-Doppenset (voor vanalles)
-Dop 35 of 36 met lange steel (voor de aandrijfasmoeren)
-Fuseevorken of een lange pijp en twee mokers om de fusees los te tikken/trekken
-Inbussleutels (voor de drukgroep en de bouten waarmee de bak aan het blok zit)
-Schroevendraaiers
-Tangen
-Garagekrik
Verder handig om bij de hand te hebben
-Haynes/Vraagbaak/Laptop met internet
-Paar bussen remmenreiniger
-Kopervet
-Doeken
-Koffie e/o bier
-Lekker weer
-Goede zin
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5351.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Je keerring kan er ook uit geperst worden door teveel olie(druk)
Met een TU motortje & BE3 bak is het nog niet eens zo`n hele operatie en kost je de kop ook niet, mits de rest van de auto nog goed in orde is dan…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Mechuccio schreef:Benodigde onderdelen:
-Fuseekogelhoesjes (voor het geval je ze lostikt met een fuseevork)
-Aandrijfaskeerringen (voor de zekerheid)
-Koppelingsset (drukgroep, druklager, frictieplaat)
-1,8 liter versnellingsbakolie 75W80
-krukaskeerring
-priseaskeerring
-vloeibare pakking (voor de huls van de priseaskeerring)
Benodigd gereedschap:
-Doppenset (voor vanalles)
-Dop 30 of 32 met lange steel (voor de aandrijfasmoeren)
-Fuseevorken of een lange pijp en twee mokers om de fusees los te tikken/trekken
-Inbussleutels (voor de drukgroep en de bouten waarmee de bak aan het blok zit)
-Schroevendraaiers
-Tangen
-GaragekrikVerder handig om bij de hand te hebben
-Haynes/Vraagbaak/Laptop met internet
-Paar bussen remmenreiniger
-Kopervet
-Doeken
-Koffie e/o bier
-Lekker weer
-Goede zin
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het is toch echt dop 35 of 36 voor de aandrijfassen, hoor.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Inderdaad dop 35 maar 36 past ook.
En die keerringen van de krukas en de bak, je kunt ze misschien maar beter op voorraad hebben maar als ze niet lekken zou ik ze lekker laten zitten, ik heb genoeg verhalen gehoord over keerringen die preventief zijn vervangen en daarna zijn gaan lekken.
Ik heb nu 15X een koppeling vervangen en nog nooit die keerring hoeven vervangen, die auto’s hebben allemaal nog jaren gereden of rijden nog en nog steeds zonder lekkage. Maar goed, in het verleden behaalde resultaten…....
Uiteraard snap ik de filosofie wel van als het toch los ligt dan neem het meteen mee maar je loopt er wel een risico bij.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ok, ik heb onderhand een tweedehands koppelingsset weten te bemachtigen waar 17k5 mee gereden is. Gezien de leeftijd van mijn auto dus een nagenoeg nieuwe set. Ik heb zelf alleen helaas niet het gereedschap en de ruimte om het alleen te doen. En op aangeven van Mechuccio ben ik dus op zoek naar iemand bij wie ik mag sleutelen en die mij aanwijzingen en hulp kan geven waar nodig. Dit hoeft alsvanzelfsprekend geen “liefdewerk oud papier” te zijn. Voor alle duidelijkheid ik wil hier zelf dus ook vooral van leren en dingen zelf doen, heerlijk smerige handen .
Groet Michel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hey Michel,
hoe lang denk je het nog uit te houden?
Als je het lijstje hebt aangeschaft dat ik je heb doorgegeven zijn we een middagje bezig (waarbij ik er vanuit ga dat je naar Roermond komt) Ik heb voor meerdere forumleden de koppeling vervangen, mijn eisenpakket is voor zo’n dag dat je zelf ook de handen uit de mouwen steekt (dat komt wel goed zoals je zelf aangeeft) en als loon verwacht ik een krat Grolsch en een frietje nadat de auto klaar is
Maar je moet nog even een maandje geduld hebben dan, ruimte en gereedschap is hier gewoon aanwezig en een droge sleutelplek (indien nodig) ook.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio, tof van je aanbod. Naar Roermond is voor mij geen probleem
Ik heb geen ervaringen met slippende koppelingen, maar ik denk dat ie het nog wel een maandje uithoud. Wat zijn de gevolgen wanneer die het niet meer uithoud?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, de gevolgen zijn dat je steeds voorzichtiger moet rijden tot je niet meer kunt rijden.
Een vriend van me had mijn oude XM, kreeg hem al met gare koppeling maar reed gewoon door tot het echt niet meer kon. Die jongen is midden in de nacht van Breda naar Roermond gereden met een topsnelheid van 30KM/h over de vluchtstrook we moesten hem zelfs de oprit opduwen omdat hij de superkleine helling niet eens meer op kwam, maar dat was maanden nadat zijn koppeling begon te slippen in de hogere versnellingen bij stevig accelereren dus ik denk dat je je voorlopig nog geen zorgen hoeft te maken.
Maar over een maandje heb ik wel even tijd, pakken we daar gewoon een zaterdag voor en hangen we een nieuwe koppeling in dat beestje van je, geeft jou ook de tijd om het lijstje onderdelen bij elkaar te sprokkelen en dan komt dat verder allemaal wel goed. Mocht je me willen mailen, mijn email adres is scherpenhuysen (monkeytail) gmail (punt) com
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX