Na een aantal maanden wat haperig en stotterend te hebben gewerkt wil mijn open dakje helemaal niet meer wat ik wil;
de kantelfunctie werkt nu helemaal niet meer, en hij sluit niet meer na open te zijn geweest. na wat speurwerk hier op het forum en wat gefriemel met de motor en het hendeltje is de conclusie:
de staalkabels zijn erg gecorrodeerd en moeten gesmeerd. Bovendien weet de motor / positiesensor niet meer wat de stand van het dakje precies is.
Is er ergens een handleiding van de fabrikant (mij onbekend) te vinden met een tekening hoe dat ding in elkaar zit ?
Meest belangrijk: Hoe krijg ik de positionering van de motor weer precies in de juiste positie zodat het dakje weer gewoon electrisch dicht kan?
is er een mede XM’er die wellicht een link heeft naar plaatjes ?
Ik ben bang dat het dakje eruit moet om e.e.a. goed te doen maar daar zit ik natuurlijk niet op te wachten, er is genoeg te doen aan de dame…
Erik
TCT 93
Hoi Eric,
Ben bang dat je geleidingssnaren op zijn , te veel gecorrodeerd om nog door het tandwieltje van je motortje te worden voortbewogen.
Ander 2e hands dak zal het wel worden.
Staat je dakkie nu open?
Je kunt proberen in dat geval tegelijk dat je het motortje bedient het dak met de hand mee te helpen door te duwen.
Of anders motortje er uit ,wel aangesloten laten ,motortje in de “dak gesloten"stand zetten .( de tussenstand is dat dus), dak met de hand dicht doen , motortje weer inbouwen.
Ook kun je proberen de rubber ringetjes tussen dak en motortje er uit te halen , scheelt weer wat ruimte , zodat het motortje dieper valt , meer op de snaren drukt .
Dit wil nog wel eens een tijdje helpen.
Succes ,
Dirk
(foto`s IeksEmmu)
XM TCT Ambiance`94
Hij is naar mijn idee niet vaak doorgeslipt dus zal het radertje dat de staalkabels aandrijft hopelijk niet te erg kapot zijn gesleten. Ik heb het gevoel ( zoooo vaak met die XM, het Gevoel… )dat smeren van de kabels voorlopig afdoende zal zijn. Meteen “even” de afwatering preventief reinigen. Thanks voor de tip over de rubbertjes aan de motor, ik ga er rekening mee houden. Maar hij moet er wel uit, dat dakje.
Aardige rotklus, maar ik heb een maatje gevonden met twee handige handen die me gaat helpen, binnenkort.
Hoi Erik,
Je kunt, zoals je op de foto`s al zag , de kapjes er uit krijgen die bovenop de snaren liggen met een klein steeksleuteltje .Dan kun je de snaren invetten.Evt. het spoilertje er nog afhalen als die in de weg zit .
De boutjes er op is even klooien , maar lukt ook wel.
Hoe je de afwatering lekker schoon krijgt is me ook nog niet gelukt zonder demontage van het schuifdak.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het eruit halen en het weer monteren is geen rot klus. Gewoon rustig alles loshalen aan het hemeltje. Dan het hemeltje er af en met torxen en bouten het dak los maken. Pas op hij komt gewoon naar beneden vallen dus altijd iemand in de buurt hebben die het dak omhaag haalt. Alles kan uit de auto worden gehaald via de achterklep.
Ik heb nog een motor liggen die volgens mij goed is, misschien zit het probleem daar ook wel in, deze gaan wel eens kapot bij een XM. Als je het dak met de hand niet kan bewegen zijn je geleidesnaren wel op anders kan je ook een andere motor proberen. Ik weet niet waar je woont maar we kunnen mijn motor altijd even monteren en kijken of hij de oplossing bied. Dan kun je hem voor een paar centen laten zitten.
Het “inprogrammeren” is een eitje:
Dak helemaal precies mooi vlak dicht zetten.
Verlichtingspaneeltje eraf halen.
Motortje met de schroeven van het dak loshalen, zodat het tandwieltje vrij komt.
Hendeltje overhalen zodat je ‘m handmatig kunt verdraaien met een inbussleuteltje.
Met die inbus net zolang het tandwiel verdraaien tot de markeringsstreepjes op het grote en het kleine plastic nokjeswiel precies tegenover elkaar staan.
Als ze precies gelijk staan, de hendel weer terug omzetten zodat ie weer elektrisch bediend wordt. Even opletten dat de afstelling niet weer verloopt door het omzetten.
Dan de boel weer terugzetten, en hoppa de afstelling klopt weer!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het kan nog makkelijker zelfs. Als het dak helemaal openstaat dan haal je het motortje los en draai je hem net zolang elektrisch totdat hij stopt. Hij staat dan in stand open. VErvolgens motor weer terug plaatsen en dan met de motor weer dichtdoen. als hij dan zo nu en dan haankt moet je hem even helpen dicht doen.
Inregelen lijkt me dan wel te doen, ik heb alleen geen markeringsstreepjes gezien.
Rest de vraag of het dakje eruit moet om de snaren in te vetten om eea smooth te laten lopen.
Zoals ik al vermeldde , niet dus op mijn manier.
PS. Je hebt exact dezelfde voiture als ik.
Mooi hè !
XM TCT Ambiance`94
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik zag dat je ook in Leeuwarden woont anders rij je een keer langs. Ik heb onlangs mijn dak ook ingevet met speciaal vet voor ketting en geleiderails enzo. Ik khad het dak er toen net helemaal in gemonteerd en hij gaat steeds soepeler lopen nu. Kan het er zo insmeren kijken wat dat dan doet. Dan hoef je eerst het dak er niet uit te halen, misschien.
Als je, net als ik, in Leeuwarden woont is het voor mij in elk geval helemaal mooi ! Ik heb nog nooit serieus in een andere XM (mee)gereden, het lijkt me interessant om eens beide bolides naast elkaar te hebben en te vergelijken.
Ik heb destijds trouwens bewust een rode XM gekocht, van modellen en types had ik toen nog geen idee. Ik wilde gewoon een rooie en in die keur, en met werkend open dakje, vind ik ze het mooist.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Prachtig, maar ik moet eerst de snelheidsmeter repareren. Die doet momenteel niks en dat is hoogst irritant. Ik stuur je wel een PB om iets af te spreken.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Kleine update en een vraagje:
Het is gelukt om de kabels eruit te krijgen zonder het dakje eruit te hoeven halen. Eerst de motor losnemen.
Na het verwijderen van de glasplaat kun je dan aan weerskanten twee kapjes losschroeven en daarna de staalkabels eruit trekken. Deze schoongemaakt en weer gemonteerd. Op zich loopt het dakje dan weer ok, echter…. net voor het punt van sluiten gaat het mis en slipt het tandwieltje van de motor. Daardoor is het ding z’n positie kwijt en kan de motor weer los om e.e.a. goed te positioneren. Jammer met dit mooie weer en geen AC hebbende. De kantelfunktie, die ik zo graag terug wil, is er geheel niet meer.
Vraag: Ik zal morgen de Dealer en Webasto eens bellen over wat nog leverbaar is, wat ik denk nodig te hebben is twee kabels en een tandwiel.
Iemand van jullie nog iets bruikbaars liggen ??
Je kabels zijn op de zwaarst belastte plek gaan slijten , n.l. daar waar het dakje de hoogte in gaat .
Ik ben wel eens wezen informeren bij de dealer wat die snaartjes kosten .
Heel moeilijk te krijgen en bovendien bijna net zo duur als een heel nieuw schuifdak, werd me verteld.
Even een vraagje : hoe krijg je die glasplaat er af dan?
XM TCT Ambiance`94