Totaal aantal Berichten: 33
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
La Léo schreef:thiep00 schreef:Ik heb hetzelfde probleem. Het motortje van de verwarmingsklepbediening dat rechts onder het middenconsole zit aan de passagierskant, blijft draaien. Dit geeft een hard tikkend geluid.
Als ik op het knopje met groen lampje druk op het middenconsole draait het motortje de andere kant op.
Zowel naar de ene als naar de andere kant blijft het draaien. De automatische afslag lijkt niet te werken. Wat moet ik doen om het weer goed te laten werken?Kan ook zijn dat de tandjes op het wieltje versleten zijn en dat de tandjes van het motortje er loos overheen draaien -> het tikkende geluid. Hij komt dan dus ook nooit in z’n eindstand zodat het motortje inderdaad ‘denkt’ dat het verder moet draaien.
CX-Basis heeft dit wieltje daarom in aluminium laten reproduceren, zodat het nooit meer slijt.
Bedankt voor je reactie, maar een aantal dingen heb ik al uitgesloten. Ik heb alles openliggen.
Het motortje heeft een messingkleurig tandwieltje, metaal dus. Is ook niet versleten.De vertanding op de verwarmingsklep is (nog) heel. Ik moet er niet langer mee doorrijden dan slijten de tandjes van de klep wel weg. Vraag is dus nog steeds, hoe wordt dit motortje gestopt? Waardoor wordt het “denken"van het motortje gestuurd.
Als het een elektronische regelaar is, moet deze dan worden vervangen? Waar zit die en hoe doe ik dat?
Of is er een andere oplossing?
Het motortje wordt gestopt doordat ie niet verder kan draaien als ie niet over de tandjes klikt. Het motortje word dus mechanisch gestopt en de electronica zorgt dat ie niet doorbrand. Dat klikkende geluidje komt doordat de tandjes doorslaan over elkaar heen. Je moet idd heel snel zorgen dat ze niet meer doorslaan anders is in no time je kunststof deeltje onherstelbaar kapot. Even stekkertje van het motortje zorgt er snel voor dat je niet meer schade oploopt. Dat alu tandwieltje dat cxbasis verkoopt is een zeer degelijke en afdoende oplossing.
Ik heb dit ooit eens opgelost door aan de niet tandwielzijde van het motortje aan de achterzijde een klein 2mm plaatje te klemmen. Hierdoor komt het motortje een beetje schuin te staan en drukt het tandwieltje veel harder tegen het kunststofwieltje en slaat ie niet meer door. Deze oplossing heeft goed gewerkt want ik heb er jaren lang nooit meer een probleem mee gehad. Je hoeft niets anders te doen dan te zorgen dat de tandjes niet meer over elkaar klikken. Als je dat voor elkaar hebt dan is het weer helemaal in orde. De electronica zorgt a.d.h.v de temp sensor in het dak en de ingestelde temperatuur welke stand de klep aanneemt. Nu word de klep aangestuurd om een uiterste positie in te nemen (helemaal open of helemaal dicht) de eindpositie is mechanisch bepaalt.
Dit is de bediening van de hoofdluchtinlaatklep (10 punten scrable). Als je op het dasboard de knop bedient moet deze klep sluiten en dus geen buitenlucht meer binnen te laten. Is bedoeld om door onwelriekende gebieden te rijden.
Dus motertje linksom totdat ie mechanisch niet verder kan en de stroom blijft erop. Of motortje rechtsom totdat ie wederom mechanisch niet verder kan. Er staat dus altijd stroom op dat motortje als contact aan staat.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 33
- Traction Avant 11B Normale
- ID/DS DS 19 Pallas
- 2CV A
Dag Samuel,
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Het is volgens mij dezelfde oplossing die ik eerder op het forum vond, maar niet begreep.
Ook bij onderstaande oplossing wordt geadviseerd om twee pleisters (of tape) tussen het steuntje en het motortje te leggen. Hierdoor wordt er ook meer druk uitgeoefend op de vertanding van de klep.
Fixing the ‘clicking’ ventilation mechanism
One day switching the ‘windshield heating’ function off a loud clicking noise started to sound from within the lower right side of the dash. Having heard of this problem from others the problem was easy to solve: culprit is the motor driving a little gear that moves a flap in the heater box: the cogwheel can loose good contact with the gear.
Solution is to take out the glove box (undo two screws in the glovebox and two nuts at its sides. Proceed with taking the light out and disconnect it and then pull glovebox out), and remove the upholstering from the right side of the center console (just undo four screws).
The motor driving the gear is mounted by two screws. A piece of plastic a bit more to the front of the car is the third supporting point. Adding two layers of band-aid on the motor at the place where it touches the support reestablishes firm contact between motor and gear and all works fine again. One more easy fix!
Yep hetzelfde maar dan in engels. Kan je kiezen hoe je het aanpakt: nederlands of engels. Pas wel op die engelsen hebben het stuur aan de verkeerde kant….
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.