Mensen,
Collega van mij rijdt een 1,9SD uit -geloof ik- 1999. Niet al te lang geleden adviseerde ik hem dringend naar een citro specialist te gaan om de pomp te laten vervangen. Kort geleden is dat gebeurt. Gisteren heb ik de schijven en blokken vervangen en al rijdend bemerkte ik dat de hydrauliek nog steeds niet goed werkt. Voor deinen en haperingen in de stuurbekrachtiging, waarbij tijdens het hoepelen je de pomp duidelijk hoort. Mijns inziens moeten dan in ieder geval de de bollen worden vervangen? De haperingen in de stuurbekrachtiging, wat kan dat voor het hydraulisch systeem betekenen?
Alvast dank
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik neem aan dat het om een Xantia gaat en geen ZX? Het deinen kan ik niet terugbrengen maar haperende stuurbekrachtiging wel. Het lijkt erop dat de voorraadbol niet meer goed is. Als het goed is hoor je de pomp ook vaak aanslaan bij gewoon stationair toerental? Volgens mij had er dan ook geen nieuwe pomp op gemoeten.
Ik weet niet hoe ver je van Almere af zit, maar een bezoekje aan Chyparse lijkt me zeker de moeite waard. Zij kunnen de hele hydrauliek nakijken. Er wel van uit gaand dat je collega een Xantia heeft.
Groeten uit de Wormer.
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Ja, de titel is wat onlogisch zie ik nu Mijn zx heeft geen hydrauliek, het betreft idd een Xantia SD.
Rijden over drempels merk ik dat voor veert als een zachte skippybal, de auto veert niet in balans, alsof -bij een conventionele auto als zx- de schokdempers beide versleten zijn. De neus veert ongeveer 3x, achter wordt keurig opgevangen.
Almere is wat ver weg, Renard in Beneden-Leeuwen is dichterbij.
Overigens is de pomp vervangen nadat ik hem attendeerde op het gegeven dat de Xantia van laag naar hoog net zo lang nodig had als ik voor mijn avond eten en ik eet gaarne op zijn Frans. Traag en in etappes, da’s voor het eten perfect maar voor een verende Xantia niet zo
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Renard zijn ook heel goeie jongens en als het voor jou dichterbij is, dan moet je dat zeker doen. Als ik je verhaal zo lees, dan klinkt dat als een defecte klep in de veerbol of een verkeerd model veerbol. Ik heb bij mijn vorige Xant ook een defecte klep gehad, en dat gaf ongeveer dezelfde verschijnselen als jij beschrijft. Maar dat kunnen de jongens van Renard haarfijn voor je uitzoeken.
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Zonder gehkeid, een heel maal is wat overdreven maar het duurde ettele minuten, bijna een heel shaggie eer de xant van laag naar hoog ging en dan met schokken. Nu gaat enkel de voorzijde wat schoksgewijs omhoog en omlaag.
Heel erg bedankt voor het meedenken mensen. Zo kom ik met een nog meer gefundeerd verhaal bij hem om hem zover te krijgen niet meer naar beun-de-boer te kleppen.
Hij heeft ooit een revisie van het blok moeten laten uitvoeren toen de multiriem knapte en tussen de poelies vd distri kwam en de boel flink in de war schopte. De auto werd toen bij Renard gerepareerd. Op de een-of-andere manier heeft hij daar een minder prettige nasmaak van Renard over gehouden die ik nog steeds niet kan herleiden. Ik probeer al regelmatig hem bij Renard te krijgen omdat de hydrauliek expertise nodig heeft en met het juiste onderhoud geen extra kosten hoeft te geven. Daarnaast zijn die gasten bij Renard zo bevlogen dat het gewoon geweldig is om daar te zijn.
Enfin, ik hoop dat het slechts aan de voorraadbol ligt. Indien hij hiest voor reparatie bij Renard dan laat ik nog ff berichtje achter wat de diagnose was. Anders gooi ik hem uit het personeelsbestand
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach, als je geen goed gevoel bij een garage hebt, hoe ondefinieerbaar dat dan ook mag zijn, dan moet je er vooral bij uit de buurt blijven.
Met andere woorden, als je zelf, wegens onvoldoende kennis van zaken, niet in staat bent om een garage op hun kwaliteiten te beoordelen, dan moet je ze blind kunnen vertrouwen. Als dit gevoel bijvoorbaat niet goed is, komt het zelden goed. (en dat mogelijk zonder dat de garage daar ook maar iets aan kan doen)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik vind het stuitergedrag overigens wel vreemd. Ik heb het nog nooit gezien dat het demperelement kapot ging bij een veerbol. Kan natuurlijk altijd een keer, maar ik vermoed dat er sowieso verkeerde bollen op zitten. Misschien heeft de één of andere beun er wel anti-zink bollen of voorraadbollen op geschroefd.
Dat zou ook niet de eerste keer zijn…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
GW-tje schreef:Ik vind het stuitergedrag overigens wel vreemd. Ik heb het nog nooit gezien dat het demperelement kapot ging bij een veerbol. Kan natuurlijk altijd een keer, maar ik vermoed dat er sowieso verkeerde bollen op zitten. Misschien heeft de één of andere beun er wel anti-zink bollen of voorraadbollen op geschroefd.
Dat zou ook niet de eerste keer zijn…...
Ik zag gisteravond op de A10 toch echt een witte Xantia break nastuiteren (a/d voorkant!) na een hobbel te hebben genomen, dusdanig erg dat ik er bijna van schrok… Ik denk dat een Duitse auto nog comfortabeler moet rijden!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Hij stuitert niet he, hij veert 3x na, als een zachte skippybal in slow-motion dan.
Een hele tijd terug merkte ik het in lichte mate op, nu is het heel erg duidelijk. Als het een kwestie is van verkeerde bollen hoe kan het dan naar verloop van tijd zo ernstig verslechteren? Hij is niet harder gaan veren, de onbalans is groter en het nadeinen voor erger. Kan het gevoel wat ik ermee heb alleen omschrijven alsof ik met een kar met vloeistof over een hobbel rijd, eerst voel je de kar door de hobbel, vervolgens laat de vloeistof door de traagheid de kar weer hobbelen. Vriend van me zij ook meteen voorraadbol en verkeerde bollen voor overigens. Kan ik zien aan de voorbollen welke er op zitten en welke zouden er op moeten? Kenmerken?
@patje74. Heb je op zich gelijk in, echter is mijn collega in het geheel niet op de hoogte van het specialistische onderhoud wat een oudere hydraulisch geveerde auto nodig heeft (of kan hebben). Zijn vorige Xant heeft hij weg gedaan omdat de beun de reparatie aan het veersysteem raamde op €500 ex alles. Achteraf hoorde ik dat die xant in 3 jaar en wellicht langer, geen onderhoud aan systeem had gehad.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Om die skippybal uit die Xantia te verbannen moeten er dan toch echt verse bollen op.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Baasje van de Xant gaat ‘m bij Renard laten repareren. Kostte niet eens zoveel overredingskracht meer, hij zag het inmiddels ook in.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
En, wat is het resultaat?
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia