Hoi,
sinds mijn vorige Thread “vragen over de GS” ben ik nog niet heel veel verder, met het APK waardig maken. Inmiddels wel een stuk verder kwa kennis. Bij het vervangen van de achterrem schijven kwam ik een verpulverde ring tegen. Volgens de vraagbaak zit er inderdaad een ring tussen de schijf en de naaf.
Ik heb deze weggelaten en ik heb het vermoeden dat deze alleen nodig is indien je schijf niet netjes in het midden valt van de klauw.
-Klopt dat? of heeft deze ring een ander doel?
Tijdens mijn testritje bleek dat de achterremmen toch een beetje bleven aanlopen, dus ben ik de klauwen ook aan het reviseren met nieuwe rubbertjes (van het merk WRAKINSON, wat mij niet zoveel vertrouwen geeft )
Die werken dus straks wel weer.
Ik was al eerder op zoek naar de rubbertjes voor de voorklauwen, maar die kan de firma naar mijn weten niet leveren (wel voor de oude type klauw, deze zijn dezelfde maat als die van een eend).
-Weet iemand waar je voor een redelijke prijs deze revisiesetjes kan krijgen?
Tijdens het ritje merkte ik ook weinig van het mooie veergedrag van deze auto, dus de nieuwe veerbollen zijn ook onderweg! Nog zaken om rekening mee te houden tijdens deze klus?
Komen er nog GS(A)‘s naar de waggel? en heeft er nog iemand een bruine bestuurdersstoel in de aanbieding?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die ring zit er standaart tussen. De fabrikant heeft dat niet voor de gekheid gedaan. Gewoon weer monteren.
Remklauwen voor zitten sporadisch vast. Hoef je alleen maar schoon te maken en kijken of de zuiger mooi heen en weer gaat. Als je trouwens de klauw demonteren wil moet je eerst de motor en bak demonteren.
Veerbollen vervangen wil best. Alleen de achterste kan moeilijkheden vertonen. Het makkelijkst is om de achterste veercilinder
te demonteren en in de werkbank te zetten. Dan is het wel hopen dat de hd leiding gangbaar is.
Interieur delen voor een GS/A is uiterst zeldzaam en dus moeilijk te vinden
Dat die ring er standaard tussenzit is me duidelijk, maar waarom zit die ring daar? “gewoon” weer monteren is geen optie aangezien ze verrot zijn. Als het niet nodig blijkt dan ga ik ook geen andere zoeken.
De remklauwen had ik schoongemaakt en kennelijk gaat de zuiger wel goed heen, maar niet netjes weer. Daarom moet ik de achterremmen fixen. Ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst de voorklauwen ook nog wel wil doen vandaar dat ik op zoek ben naar die rubbertjes… Overigens kan je volgens de vraagbaak de klauwen wel uitbouwen zonder blok en/of bak te demonteren.
Bedankt voor de tip van de achterste bollen, ik heb er al een paar keer wat WD40 op gedaan, nu maar hopen dat de leiding los wil.
Klopt het dat je de bollen niet los te halen zijn zonder de veercilinder los te halen?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik denk dat die ring te maken heeft met de afstand tussen schijf en klauw. Als het er gezten heeft horen ze daar ook weer in mijn beleving. Of het zonder kan weet ik niet, moet je proberen.
Voorklauwen gaan nooit vast zitten. Hoef je echt geen set voor op voorraad neer te leggen. Uitbouwen van de klauwen zonder demontage van de motor mag mij diegene voordoen die dat boek geschreven heeft. Is echt niet te doen en veel makkelijker als alles eruit is.
De bollen kun je wel los halen zonder de gehele veercilinder eruit te halen maar dit is het makkelijkst.Kans op beschadigen van de leiding is anders erg groot.
Dat die ring daar om die reden zit kan ik me ook goed voorstellen zoals ik al aangaf, maar als ik kijk dan zit de klauw echt netjes in het midden zonder deze ring (Misschien heeft de fabrikant het al gecorrigeerd in de schijf) Dus denk ik niet dat dit het doel is van deze ring, misschien is het een isolator oid. Van wat voor een soort materiaal is deze ring eigenlijk gemaakt? Die van mij leek van metaal wat weggerot was.
Wat betreft de rubbers van de voorklauwen, ik heb ze hoe dan ook nodig. Ook al lijken deze klauwen wel los te zitten. Voor mijn axel klauwen heb ik ze ook nog wel nodig dus als iemand weet waar je ze kan krijgen dan hoor ik het graag. Heeft de club dit eigenlijk op voorraad?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
pmd schreef:
Heeft de club dit eigenlijk op voorraad?
De GS/A vereiniging? Waarschijnlijk wel.
Nou de remklauwen zijn voorzien van nieuwe rubbertjes en zitten er weer op. Nog niet getest want ik heb nog even geen druk op het systeem gehad.
Eén kant wilde de remleiding niet loskomen, dus die heb ik iets ingekort zodat er een nieuwe wartel op kan.
Gezien ik nu toch aan de achterkant bezig was heb ik ook maar direct de veercilinders eruit gehaald. Inderdaad een fluitje van een cent (en ik kan me niet voorstellen dat het mogelijk is om de bol te vervangen zonder de cilinder achter los te halen), maar ook hier ging er een HD-leiding niet makkelijk los. Hij is wel losgekomen maar tijdens het loshalen tordeerde de leiding dusdanig dat ik het onverstandig vind om daarmee verder te gaan, dus die zal ik nog vervangen.
Al best wat zaken tegen gekomen voor iets relatiefs simpels als remmen fixen:
-vastzittende remmen
-verrotte ring tussen de schijf en naaf?
-afgebroken ontluchtingsnippel
-kapotte remleiding
En verder tot nog toe voor de vering/ schokdempers:
-kapotte HD leiding
Maar wat heb je aan een hobby, als je er niets aan kunt doen
-Zijn er hier nog mensen die weten waarvoor die ringen tussen de remschijf en naaf dienen?
-het lijkt erop dat ik een adres heb gevonden die deze revisierubbers nog kan leveren, echter wil hij dan in een keer van de voorraad af en dat wordt misschien wel een iets te dure grap gezien ik dan wel heel ruim in de revisie setjes zit!
Misschien kan ik ze wel afnemen als ik van te voren weet of men hier ook interesse heeft? Post anders even een persoonlijk berichtje als je interesse hebt in één of meerdere setjes (in mijn ogen is een setje van twee nodig om beide klauwen compleet voorzien van nieuwe rubbers)
Ik zal berichten zodra ik meer weet, en de voortgang zal ik ook posten
Ciao,
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je al contact met de club gehad? Misschien willen ze wel een deal met je maken voor die revisiesetjes?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Om hoeveel setjes gaat het en van welk merk??
Merk weet ik niet, ik dacht dat hij er 20 had, dus dan zouden er totaal 10 gedaan kunnen worden.
Wel een berg geld voor een paar stukjes rubber….
Ik heb nog geen contact met de club gehad.
De achterremmen doen het weer perfect en komen dus ook weer lekker los, door de nieuwe veerbollen is het nu een genot om in die auto te rijden!
Nu nog een uitlaat vervangen van voor naar achter, dus dat wordt de volgende klus voor de APK, ik denk dat ik voor de spruitstukken het front er echt af moet halen he?
Ciao,
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is wel veel gemakkelijker! En niet veel werk (als alle M7-boutjes niet vastgeroest zijn).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
laat de bumper vooral zitten, alleen de uiterste boutjes moeten los omdat die op een lip van de zij-balk geschoven zijn. Daar kwam ik vorige week achter, Haynes zegt verwijder de bumper, ik de bumper van de kinnabak afhalen… Gelukkig waren alle boutjes ganbaar.
en als de boel er toch afligt kun je meteen de klepspeling makkelijk controleren, of de distributieriemen vervangen…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Kijk dat zijn de tips waar ik wat aan heb!
Ik had begrepen dat de riemen nog niet heel oud zijn, om hoeveel jaar of KM zou je ze sowieso vervangen?
De kleppen wilde ik inderdaad gelijk meenemen als ik het front eraf heb.
Zijn die uitlaatklemmen dezelfde maat als van een eend of is het een andere diameter?
Ciao,
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kijk ook naar de spanrollen van de distri-riemen. Als die vastlopen (gebeurt wel eens tijdens het rijden) heb je veel schade….
Citroen!
Als ik de riemen doe dan doe ik ook gelijk de rollen, volgens mij is die werkwijze wel redelijk standaard of niet?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
pmd schreef:Ik had begrepen dat de riemen nog niet heel oud zijn, om hoeveel jaar of KM zou je ze sowieso vervangen?
het hangt van het merk riemen af en of de auto lang heeft stilgestaan. Meer dan 10 jaar zou ik ze zekern niet gebruiken en max 80.000 km. Oudere riemen 60.000 km.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste