Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ik heb afgelopen weekend eens een paar remklauwen doorgespoeld en heb nu zelf gezien dat ondanks alle lhm in het voorraad vaatje al vv was de doortroming door de remklauwen minimaal is.
De olie in het tankje is nog gifgroen en de olie die uit de klauwen kwam was vrij bruin van kleur.
Weer wat geleerd.
Rien
Re: nu zelf gezien..
KuikenXXL schreef:Ik heb afgelopen weekend eens een paar remklauwen doorgespoeld en heb nu zelf gezien dat ondanks alle lhm in het voorraad vaatje al vv was de doortroming door de remklauwen minimaal is.
De olie in het tankje is nog gifgroen en de olie die uit de klauwen kwam was vrij bruin van kleur.
Weer wat geleerd.Rien
Hehe, weer iemand bekeerd
Heb je de klauw zelf opengemaakt (zuiger eruit) of alleen via de nippels? Via de nippels pak je nl voornamelijk de leidingen. Ook essentieel, maar als dat al vies is kun je je nu denk ik wel voorstellen wat voor vulles er uit de remzuiger komt als je die eruit laat floepen, want daarmee pak je nog zo’n dood einde mee. De zwarte plek zit hier nog (2 jaar later) op de parkeerplaats…
Overigens moet je de zuiger er alleen maar uithalen als je ‘m goed opvangt en de sluitring wilt vervangen, anders nie doen!
Ich bin ein Breaker
Ik heb onlangs nog een set achterklauwen volledig doorgespoelt met remmenreiniger, voordat ze weer gemonteerd werden.
Kwam aardig wat urrie mee.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Re: nu zelf gezien..
karel schreef:Hehe, weer iemand bekeerd
Heb je de klauw zelf opengemaakt (zuiger eruit) of alleen via de nippels? Via de nippels pak je nl voornamelijk de leidingen. Ook essentieel, maar als dat al vies is kun je je nu denk ik wel voorstellen wat voor vulles er uit de remzuiger komt als je die eruit laat floepen, want daarmee pak je nog zo’n dood einde mee. De zwarte plek zit hier nog (2 jaar later) op de parkeerplaats…
Overigens moet je de zuiger er alleen maar uithalen als je ‘m goed opvangt en de sluitring wilt vervangen, anders nie doen!
nou enkel nog maar de nippels losgedraaid…die zuigers is ook een optie maar dan moet ik wel eerst op zoek naar sluitringen en volgens mij kost me dat wel een paar uurtjes.
Nu ik zo die klauwen heb doorgespoeld heb ik dan ook gelijk de remservo nieuwe groene zooi gegeven of moet ik hem ook nog afzonderlijk doorspoelen?
Rien
edit>rené...quote was dood
remt de auto nou ook beter of is dat niet echt merkbaar?
Moet zeggen dat ik de remmen vd bx nog niet gebleed heb sinds de lhm wissel
misschien maar eens doen in het weekend ofzo.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: nu zelf gezien..
KuikenXXL schreef:Rien
Hehe, weer iemand bekeerd
Heb je de klauw zelf opengemaakt (zuiger eruit) of alleen via de nippels? Via de nippels pak je nl voornamelijk de leidingen. Ook essentieel, maar als dat al vies is kun je je nu denk ik wel voorstellen wat voor vulles er uit de remzuiger komt als je die eruit laat floepen, want daarmee pak je nog zo’n dood einde mee. De zwarte plek zit hier nog (2 jaar later) op de parkeerplaats…
Overigens moet je de zuiger er alleen maar uithalen als je ‘m goed opvangt en de sluitring wilt vervangen, anders nie doen!
nou enkel nog maar de nippels losgedraaid…die zuigers is ook een optie maar dan moet ik wel eerst op zoek naar sluitringen en volgens mij kost me dat wel een paar uurtjes.
Nu ik zo die klauwen heb doorgespoeld heb ik dan ook gelijk de remservo nieuwe groene zooi gegeven of moet ik hem ook nog afzonderlijk doorspoelen?
Rien
Bij de automaterialenhandel is voor iets van een tientje ofzo een revisie-setje te krijgen met de sluitring en de stofring van Bendix klauwen erin. De ingewikkelde spullen voor de handrem heb ik lekker in het doosje gelaten; veel.
De meeste gele/bruine troep die je voorbij hebt zien komen is afkomstig uit de remservo & de slangen naar de klauwen toe.
@voge: dit zal wel merkbaar beter remmen omdat de vloeistof niet meer enigzins sponzig is maar gewoon niet-samendrukbaar zoals het hoort. Bij mijn wagenpark door de jaren heen is het verschil steeds érg groot gebleken; heb al wel wat keertjes met dit bijltje (vervuild LHM systeem icm slechtere remwerking) gehakt inmiddels.
Ich bin ein Breaker
knap dat je de remklauwen achter hebt kunnen ontluchten! Bij mijn bx heb ik dat ook geprobeerd maar zoals gewoonlijk is toen de ontluchtingsnippel afgebroken en ik had net mijn onderdelen bx naar de sloop gebracht. Zonde dus, anders had ik de klauw snel kunnen vervangen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Die nippels gingen vrij makkelijk….maar ik moet wel zeggen dat ik de nippels een dag van te voren ruim in de kruipolie heb gespoten.
@Karel…is het de moeite waard om de klauwen helemaal te openen?
wat bepaald trouwens hoever de blokken van de schijf af staan??? het lijkt alsof de buitenste blokken dichter bij de schijf staan dan de binnenste?
Volgens mij loopt er ergens een blok aan en ik heb ook 2 blokken bij verschillende wielen gezien die in ruststand niet meer dan 1 mm van de schijf af staan.
Hoe de handrem werkt snap ik ook niet maar dat komt later wel.
@Voge..ik merk wel veschil maar het is niet wereldschokkend het gaat mij meer ook om het gevoel dat het een keer gebeurd is en ik vind het ook steeds leuker om aan het rare franse brik te sleutelen.
Rien
malle pietje schreef:knap dat je de remklauwen achter hebt kunnen ontluchten! Bij mijn bx heb ik dat ook geprobeerd maar zoals gewoonlijk is toen de ontluchtingsnippel afgebroken en ik had net mijn onderdelen bx naar de sloop gebracht. Zonde dus, anders had ik de klauw snel kunnen vervangen.
Het is voornamelijk een kwestie van een rustige voorbereiding:
- goed schoonborstelen
- echte kruipolie (géén WD40, dat kruipt niet); dit enige malen opbrengen met ruime tussenpozen
- geduld (geduld is op zich een slechte zaak, maar in dit geval is plm een half uurtje nodig)
- pas dán een keer een eerste poging wagen de zaak te lossen.
Ik doe dit zelf overigens altijd lekker lui met de griptang; daar kun je mee om leren gaan zodat je nippels wél heel houdt (ok, klein ribbeltje erin misschien). Voordeel is de lange arm, daardoor werkt het goed gedoseerd.
Ich bin ein Breaker
Of gewoon net als wat ik heb gedaan bij de bouten van de stoelen van de CX heb gedaan: Gewoon de kop ervanaf slaan.
Onee, kan bij een nippel niet, hehe.
Naja, houd dan de tips van Karel maar aan, lijkt mij aardig goed gezegd.
Eneuhm, WD40 is ook niet bedoeld als kruipolie.
Het half uurtje kun je ook veranderen in een kwartiertje, alleen moet je over een beetje meer kracht beschikken dan als je het over een half uurtje doet
Euhm, griptang hoeft ook niet persé, want het is dan ook wel te doen met ene leuk punttangetje.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mischien ook maar is doen dan
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Gewoon een goed stuk gereedschap gebruiken waarbij je wel veel kracht kan zetten en je maximale grip hebt op de nippel, dan krijg je ze goed los zonder ze te breken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX