Die bekleding is dan ook echt het enige leuke aan die Xantia…
Wouter naar de Xantia? Ben je niet bang dat je dat binnen 3 weken te saai gaat vinden?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
XBXG schreef:De Xantia die ik op het oog heb, heeft nu juist een heel fraai interieur, maar dat terzijde.
Voorlopig heb ik de BX. Wanneer ie niet wordt verkocht, houd ik ‘m lekker. Dit ook vanwege een nieuwe baan (waarschijnlijk).
Nieuwe baan???? Dan krijgen we steeds minder foto’s van mooie auto’s dus?????
Dat hangt van de baan af natuurlijk.
Ik kan nu alleen maar de auto’s fotograferen naar en van m’n kantoorbaan…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Sja, als wouter natuurlijk voor Citroen NL het land door gaat rijden om te turven hoeveel BX-en er nog zijn zal hij hoogstwaarschijnlijk erg veel BX-en voor ons fotograferen
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat zijn meestal allemaal afgeragde vieze diesels.
Zo, even dit topic afstoffen.
Nadat vorige week de BX weer voor een jaartje is goedgekeurd (met vlag en wimpel overigens), ging het vandaag weer eens mis. Ik reed op de verbindingsweg van de A4 naar de A13 bij Ypenburg, toen ik ineens een dikke rookwolk achter de BX zag hangen. Niet bepaald de beste plaats om pech te krijgen, want het verkeer raast er in 4 banen al invoegend langs.
Ah, maar daar staat een ANWB-paal: klik.
Die deed het niet, dus maar mobiel gebeld met de ANWB. Ondertussen was ik erachter gekomen dat de aanvoerslang van de HD-pomp op het uitlaatspruitstuk lekte. Een penetrante geur van verbrande LHM kwam me al tegemoed toen ik de motorkap opende.
Na slechts 10 minuten wachten kwam de sleepwagen. Hup, BX erop: klik
Om de hoek was een fijne werkplaats, waar de BX meteen de brug op kon (klik).
In zo’n ANWB-werkplaats komt dan de standaarddiscussie weer voorbij:
Monteur A: “Oh, een BX. Die zien we zelden meer. Ik heb er 4 van gehad en vond het fantastische auto’s.”
Monteur B: “Oh, een BX. Die vond ik toch van die verschrikkelijke auto’s.”
Tijdens het repareren van de slang, bleek dat haarscheurtjes in de aanvoerslang de boosdoener waren:
klik
Ik zei nog tegen een van de monteurs: “let op dat je niet die 2 veerpootretourslangetjes breekt.”
En ja hoor, een minuut later gebeurde dit: klik
Dit is nou net een deel van de octopus die je niet zomaar in elke garage vindt. De beide veerpootretourslangetjes hebben ze toen maar verlengd, zodat ze direct in de LHM-pot uitkomen.
Dit kan toch geen kwaad lijkt me?
De dop van de LHM-pot past er nu echter niet meer op, maar ik ga nu zo snel mogelijk op zoek naar een garage die nog een nieuwe octopus heeft liggen, want het is allemaal een tijdelijke oplossing.
Overigens heb ik de hele dag gewoon kunnen rijden met de BX, geen druppel meer op de grond.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ga je echt je octopus van meer dan 100 euro vervangen omdat twee lullige aansluitinkjes kapot zijn? Zonde van ‘t geld. Ik zou dat oplossen voor een paar euro, kun je nagaan hoeveel je over houdt
Geef toe, ‘t hoeft toch niet allemaal origineel te zijn? Daarnaast is de octopus absoluut de slechtste oplossing die de ontwerpers konden bedenken voor de BX, een regelrechte miskleun gevoed door besparingsdrift. Ik ben blij dat ik geen actieve octopus meer heb in m’n BX, heb ‘t ding totaal omzeild.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
De rest van de octopus is ook al niet best. Het stond toch al op het programma, net als alle leidingen onder de auto.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hey Wouter!
Wat een drama weer! Gelukkig maar dat je toch weer op weg kon!
Alcyone schreef:Ga je echt je octopus van meer dan 100 euro vervangen omdat twee lullige aansluitinkjes kapot zijn? Zonde van ‘t geld. Ik zou dat oplossen voor een paar euro, kun je nagaan hoeveel je over houdt
Geef toe, ‘t hoeft toch niet allemaal origineel te zijn? Daarnaast is de octopus absoluut de slechtste oplossing die de ontwerpers konden bedenken voor de BX, een regelrechte miskleun gevoed door besparingsdrift. Ik ben blij dat ik geen actieve octopus meer heb in m’n BX, heb ‘t ding totaal omzeild.
Dat zou ik ook aanraden… Idealiter zou mij een metalen T-stukje lijken zoals dat stukje onder het subframe waar je dan gewoon benzine-leiding aan maakt. Dat T-stukje dan ook even leggen waar je er wel aan kan en gaan. Is net iets cosmetischer dan de oplossing met véél T-stukjes aan het vat
Zo, wederom dit topic maar eens afstoffen.
Vanochtend ben ik met goede moed, wat liters koelvloeistof, wat liters motorolie en een nieuw oliefilter op weg gegaan naar doe-het-zelf-garage Heining Hobbyhal (link). Met dit snertweer van vandaag is het echt geweldig om een eigen brug tot je beschikking te hebben en lekker droog te kunnen klussen.
Voor slechts € 7,50 per uur kun je er een brug huren en je kan op een nette manier van de oude vloeistoffen af.
Als eerste maar eens de motorolie ververst, want dat was voor het laatst gedaan tijdens de vorige APK in juli.
Zo stond de BX op brug:
Na al de oude koelvloeistof eruit te hebben laten lopen, kon ik de oude radiateur demonteren.
Hier is goed te zien dat ie niet meer lekvrij was…
De nieuwe radiateur (gekocht via CiFo) ziet er beduidend beter uit:
Uiteraard is de nieuwe radiateur van het juiste merk:
Vervolgens ging ik de oude sensor overzetten naar de nieuwe radiateur:
Ook dit slangetje heb ik overgezet, maar kan iemand mij vertellen waar dit precies voor dient???
En toen begon het moeilijkste van de operatie: het ontluchten.
Ik heb de ontluchtingspunten bij het schutbord en bovenop de radiateur open gezet en heb toen de nieuwe koelvloeistof bijgevuld.
Toen ik de motor aan zette, zag ik echter dat er koelvloeistof lekte uit de sensor. Helaas gebeuren dit soort dingen altijd wanneer ik iets probeer te repareren/vervangen aan mijn BX… Na goed nadenken bleek dat er een klein rubberen ringetje om de sensor had moeten zitten, maar die was dus nog achtergebleven in de oude radiateur. Na het ringetje te hebben overgezet, bleek er niks meer te lekken en kon ik verder gaan met het ontluchten.
De kachel stond uiteraard vol aan op de warmste stand, en de warme lucht die uit de roosters kwam deed mij vermoeden dat ik toch goed bezig was.
Toen ook de fan aansloeg, wist ik dat ik klaar was.
Nog een foto van de nieuwe glimmende radiateur:
Daarna heb ik een ritje van zo’n 50 km gemaakt en alles is nog steeds lekvrij, dus ik begin me rustig aan een klopje op m’n schouder te geven. Het lijkt erop dat ik toch (mede dankzij jullie tips) een reparatie heb kunnen uitvoeren waar ik het toenvoudige bij de garage zou hebben betaald.
Nog even de kosten op een rijtje:
Aanschaf nieuwe radiateur: € 40,00
Huur tweekolomsbrug: € 29,45
5 liter koelvloeistof: € 39.29
Hiermee heb ik heel wat kosten bespaard, aangezien ik in eerste instantie van plan was om het door de garage te laten doen…
Het volgende wat op de planning staat: binnen een maand nieuwe voorremschijven en -blokken, en binnen een paar maanden een nieuwe distributieriem.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is een leuk kostenplaatje zo
Voor de radiateur in mijn Xsara was ik toch echt wel heel ruim het dubbele kwijt bij de dealer…
Nu maar hopen dat de boel droog blijft!
Dat dunne slangetje op op de radiateur is bedoeld om hem af te tappen, maar meestal is het sneller om gewoon de onderste dikke slang eraf te halen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat slangetje is het radiateur-aftap-slangetje. Goed bezig weer Wouter!
[edit] te laat