Ik haak graag aan, maar verwacht geen inbreng. Want techniek ...
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
par eXeMple! schreef:Nou, we zouden met een aantal S1´ers eens een brainstormpje over dit issue kunnen houden…
Ik heb het hier al eens met Waterman over gehaed. Je kan hem er in principe volgens de handleiding in leggen, maar de lagers zullen zwaarder belast worden, en die houden het met de huidige blower al niet zo lang vol.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Voor de blower mod over naar nieuw topic: Modificatie blower Serie I
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Extra deur rubbers gescored om CM, maar nog niet gemonteerd. Ben niet zo vlug als anderen met dat weer van vandaag en geen garage. Verder wat klein gereedschap. Was als eerste CM voor mij een leuke ervaring.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Ik heb al eens eerder gerapporteerd dat mijn koude start probleem weg is als ik de water temperatuur sensor voor het starten los trek. De motor slaat meteen aan, hoe koud het ook is. De LE2-Jetronic ‘denkt’ dat het -40C is.
Aangezien ik nog steeds problemen heb bij de eerste start van de dag, ook als het 15C is, heb ik een en ander maar eens aan elkaar geknoopt.
Een relais, dat wordt geschakeld vanaf de D (accu lampje) van de dynamo, in de aardleiding van de sensor geplaatst.
Tijdens starten geeft de sensor ‘-40C’, zodra de motor draait en de dynamo stroom levert wordt de sensor weer normaal ingeschakeld.
Niet een officiële fix, meer een work-around, maar het werkt wel, na alle eerdere pogingen de ‘echte’ oorzaak te vinden. Misschien komt die ook nog eens boven water.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Voor de details van mijn schuifdak ervaring zie Yke’s draadje.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Ik heb wat verdenkingen tegen mijn dynamo(‘s). Binnen een maand aan de 3de toe en nog niet tevreden.
Oorspronkelijke opeens overleden na de grote reparatie; kan gebeuren, doen we niet moeilijk over.
2de, Valeo-lookalike, gaf binnen een maand de geest; teruglopende accu spanning bij lopende motor/dynamo. Garantie!
Van de 3de, een echte Valeo, geeft de D-uitgang naar het laadlampje geen spanning bij draaiende motor/dynamo, ook niet bij open eind.
Ik probeer daar een relais op te schakelen, zoals ik dat elders gewend ben (boot, gaat altijd goed en loopt al jaren).
Laadlampje is waarschijnlijk ook stuk (doorgebrand met 2de dynamo?); als ik die hard aan aarde leg blijft het donker. Dat moet ik ook verhelpen.
Weet iemand een in het CX-interieur passende accu conditie-meter?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Ik merk nu dat ik de dynamo even flink op toeren moet brengen om ‘m te laten ‘aanslaan’. Moet ik soms 12V aanbieden op wat ik de D-uitgang noem maar wat wellicht een 12V sense-ingang is?
Op mijn oude dynamo had ik een enkel contact in 2-polige stekerhuis, terwijl de 2 nieuwe dynamo’s alleen een enkel steekcontact hebben.
Voor zover ik weet heb ik de juiste verbinding overgezet en geïnterpreteerd als D naar het controle lampje; de andere ‘ongebruikte’ voert 12V bij contact-aan.
Iemand die het echt weet; ik dacht dat ik dat was, maar ja!?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jelte Feenstra schreef:Ik merk nu dat ik de dynamo even flink op toeren moet brengen om ‘m te laten ‘aanslaan’. Moet ik soms 12V aanbieden op wat ik de D-uitgang noem maar wat wellicht een 12V sense-ingang is?
Op mijn oude dynamo had ik een enkel contact in 2-polige stekerhuis, terwijl de 2 nieuwe dynamo’s alleen een enkel steekcontact hebben.
Voor zover ik weet heb ik de juiste verbinding overgezet en geïnterpreteerd als D naar het controle lampje; de andere ‘ongebruikte’ voert 12V bij contact-aan.Iemand die het echt weet; ik dacht dat ik dat was, maar ja!?
Sommige dynamo’s die op de cx gti werden gebruikt hadden 2 kleine aansluitingen. 1 + 12 volt over het contact, 1 + 12 volt van het lampje. Nu heb jij waarschijnlijk een dynamo met 1 kleine aansluiting ingebouwd? Dan moet er op die aansluiting 12 volt komen via het lampje. Werkt het lampje niet dan werkt je dynamo pas als hij zichzelf bekrachtigd heeft. Dat doet ie vanaf zo’n 2500 toeren. Het lampje dient om het veld te bekrachtigen. Als je een draadje vanaf de + accu pakt, daar een 12 volt lampje van 5 watt op aansluit en de min van dat lampje op je dynamo-aansluiting zet moet het werken. Of je maakt eerst het dashboardlampje, dat kan natuurlijk ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Jelte,
ik heb eens ff in het schema gekeken en als het goed is heb jij 3 draaden naar de dynamo.
1. zwarte - hier staat continu 12v op en deze levert de laadstroom aan de accu.
2. een grijze ? (weet de kleur niet helemaal zeker) hier komt 12v op wanneer je je contact inschakelt. Deze zorg ervoor dat de spanningsregelaar in je dynamo een referentie heeft om te kunnen regelen.
3. groen - deze gaat naar je laadstroom lampje.
De truc is nu dat de dynamo alleen maar laadstroom gaat generen wanneer het veld bekrachtigd wordt door de grijze draad. Je zult dus moeten meten of er spanning op staat indien contact is ingeschakeld, er kan een overgangsweerstand in het contactslot zitten. De laadspanning op de accu moet ongeveer 14v bij 2000 toeren zijn met licht en blower etc aan.
hier de code’s van een Valeo dynamo zoals ze op pdf ff doorbladeren naar onderen.
Battery + Ground Field ChargingLamp Ignition
B+ -/B- EXC L/D+
Succes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
waterman schreef:Sommige dynamo’s die op de cx gti werden gebruikt hadden 2 kleine aansluitingen. 1 + 12 volt over het contact, 1 + 12 volt van het lampje. Nu heb jij waarschijnlijk een dynamo met 1 kleine aansluiting ingebouwd? Dan moet er op die aansluiting 12 volt komen via het lampje. Werkt het lampje niet dan werkt je dynamo pas als hij zichzelf bekrachtigd heeft. Dat doet ie vanaf zo’n 2500 toeren. Het lampje dient om het veld te bekrachtigen. Als je een draadje vanaf de + accu pakt, daar een 12 volt lampje van 5 watt op aansluit en de min van dat lampje op je dynamo-aansluiting zet moet het werken. Of je maakt eerst het dashboardlampje, dat kan natuurlijk ook.
Aha, dat verklaart dus dat het laad-gedrag veranderd is sinds mijn lampje het niet meer doet. Ik wist niet dat die 12V door het lampje ook als bekrachtiging gebruikt wordt, maar had ook nog nooit meegemaakt dat het lampje niet direct uitgaat na het starten, behalve als indicatie dat er echt iets mis is. Permanent uit is weer een ander fenomeen. Dank.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Mark Gielen schreef:
Battery + Ground Field ChargingLamp Ignition
B+ -/B- EXC L/D+
Succes.
Mark
Dank je Mark. Ik heb inderdaad 3 draden naar de dynamo maar slechts 2 terminals. Alleen, zoals waterman al aannam, heb ik geen aparte FIELD ingang. De betekenis van EXC wordt ook niet aangegeven (EXCluded??).
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Vandaag oa de lunule open gehaald en een zwartgeblakerd accu lampje verwijderd. Ook maar meteen een van de andere lampjes verwijderd om een reserve te kunnen regelen. Zie foto.
Kan ik die lampjes gewoon bij Brezan halen of moet ik daarvoor naar 1 van de CX-specialisten of zelfs CX-Basis?
Verder het extra CX-Basis rubber gemonteerd en wat kleinere klusjes. Weet niet zeker of het rubber nu wel zoveel doet. Eigenlijk zou je een model willen hebben dat de hele kier rond de deur afsluit, meer als een slang dan een open profiel. Maar ja.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Jelte,
de lampjes hebben ze gewoon bij de Brezan, die van mij heeft ze te kust en te keur. Ik heb ze een paar maanden geleden allemaal tegelijk vv.
Let wel ff op het watttage anders worden ze te heet en trekt het plastic krom, is bij mijn dashbord in het verleden waarschijnlijk wel eens gebeurd. Het is dan een enorm gekl$%#@@t om er weer een lampje in te krijgen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78