Motor-olie
Sander van Minnen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 17 mei 2010 08:57 AM

Beste mensen,

Ik heb een Citroën ZX 2.0 automaat uit 1997. In rijdt zo’n 100 tot 150 kilometer per dag, niet overdreven hard en niet overdreven traag. Als ik ‘s morgens wil vertrekken moet ik altijd zo’n 10 a 15 minuten de motor laten warmdraaien voordat de wagen redelijk in beweging komt, als ik dat niet doe dan kom ik elke keer 5 meter vooruit voordat de motor afslaat. Opnieuw starten en weer 5 meter verder rijden lijkt mij niet echt gezond voor de wagen, hoewel ik veel berichten lees dat stationair warmdraaien ook helemaal niet goed is.

Wat ik graag zou willen weten is welke motor-olie ik het beste kan gebruiken en of het iets zou uitmaken met betrekking tot de wachttijd voordat ik kan wegrijden.

Ter ibformatie, ik woon in Maleisië, de temperatuur is hier gemiddeld zo’n 35 graden en ik schat dat de temperatuur hier onder het afdakje waar de auto staat zo’n 25 graden is, wellicht heeft dat iets van invloed op jullie advies.

Wat er nu inzit weet ik niet, ik ben niet zo technisch, ik weet wel dat de garage bij de laatste beurt een fles Shell Helix Ultra, dat lijkt me de motor-olie toch?

Andere tips die kunnen bijdragen aan dit probleem (zoals vervangen van onderdelen) zijn ook van harte welkom.

Sander

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 mei 2010 09:11 AM
  [ # 1 ]

Ik zou eens beginnen met een rondje filters en dan met name je brandstoffilter. Daarna eens even de ontstekingsinstallatie goed onder de loupe nemen en een paar nieuwe bougies.
Dit probleem heeft zeer weinig met je motorolie te maken.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 03 juli 2010 03:39 AM
  [ # 2 ]

Klopt, eerst bougies vervangen, en filters na lopen,
eventueel de verdelerkap ( heeft je zx er nog een? )
als motor olie moet er 15 W 40 in

Greetz

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook