Goededag, op mijn display zag ik de melding “Ecostand” nadat ik de deur een tijd lang had laten openstaan en de verlichting was blijven branden.
Wordt het verbruik van de accu zonder draaiend motor bijgehouden en automatisch uitgeschakeld?
Is dat dan ook het geval als ik de caravan met constante stroomdraad aangekoppeld laat staan, wordt dan de toevoer naar die draad ook onderbroken of moet ik toch een relais gaan gebruiken die pas stroom doorgeeft als de motor loopt.
Kan ik de schakeldraad via de dorpelrubbers uit de zekeringhouder laten lopen of is er een andere manier om de draad bij het relais te laten komen.
Welke vrije plek in de zekeringhouder moet ik dan gebruiken?
Vast bedankt voor jullie medeweking.
Groentje1
Totaal aantal Berichten: 148
- Xsara Picasso 2.0 HDI
De werking van de ecostand is mij ook niet helemaal duidelijk, maar wat ik wel weet is dat als ik het contact van de auto lange tijd heb aanstaan, de auto bij het starten ook ecostand aangeeft in het display. Ik heb dit eens gehad toen ik mijn dashboard verlichting ging vervangen, na het inbouwen van een andere radio, en na het inbouwen van een bluetooth handsfree set.
Wat de ecostand precies doet, dat weet ik niet, maar ik ben er wel benieuwd naar.
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
De eco-stand beschermd de accu, om ervoor te zorgen dat je niet met een lege accu komt te staan.
Helaas grijpt hij, ook naar mij idee, erg vroeg in. Soms wel een beetje irritant idd, maar je kan het niet uit (laten) zetten en ook de instelling niet wijzigen.
[edit mod] Quote gewist. Quoten op het laatste bericht is onzin [/edit mod]
Dus er is verder geen reden om een schakelrelay in te bouwen om de constante stroomdraad uit te schakelen en zo verder te voorkomen dat de accu wordt leeggetrokken omdat de ijskast in de caravan nog aan staat.?
Bedankt voor de medewerking
Groentje1
Totaal aantal Berichten: 148
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Tijdens het rijden is dat nooit een probleem. Waarschijnlijk sta je toch geen uren stil zodat de koelkast de accu “leegtrekt”. Op de plaats van bestemming koppel je de caravan toch af neem ik aan. Zelf heb ik nog nooit problemen hiermee gehad. Ik moet wel zeggen dat de koelkast in de caravan nooit aanstaat als ik op vakantie ga. De koelkast zet ik pas op plaats van bestemming aan, via het lichtnet. Gekoelde drankjes heb ik in de auto, en boodschappen doe ik pas op de eindbestemming.
Ik heb wel eens per ongeluk de lamp boven de tafel in de caravan aangelaten, maar dat maakt niet echt veel indruk op de accu.
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/