koppelingstest
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 29 september 2005 10:35 PM

Hoe kan je de koppeling testen bij een hydraulique? Starten, in derde zetten en gas geven??

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 02 oktober 2005 05:41 PM
  [ # 1 ]

Confused:
Is dit een domme vraag of een moeilijke Shocked

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 02 oktober 2005 06:02 PM
  [ # 2 ]

Domme vragen bestaan niet, dus hij zal wel moeilijk zijn. Is het niet zo dat als een koppeling niet slipt en normaal aangrijpt, er dan niets aan de hand is, of wil je nog de verwachte levensduur weten?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 oktober 2005 06:34 PM
  [ # 3 ]

ik heb de ballen verstand van Ds en maar je bedoelt de gewone koppeling?

In zijn 2 of 3 zetten, ‘handrem’ erop en de koppeling op laten komen. slaat ze af dan is ie nog goed, blijft ze draaien dan slipt die…

Maar dit bedoel je zeker niet Confused:

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 02 oktober 2005 07:12 PM
  [ # 4 ]

Re: koppelingstest

Dieter schreef:

Hoe kan je de koppeling testen bij een hydraulique? Starten, in derde zetten en gas geven??

Wat wil je testen dan slippen of slijtage?

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 02 oktober 2005 11:07 PM
  [ # 5 ]

Slippen, slijtage kan je toch alleen visueel vaststellen?

En Simpele Ziel: het probleem is dat het hier om een halfautomatische koppeling gaat… dus langzaam laten opkomen is er niet bij…

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 02 oktober 2005 11:08 PM
  [ # 6 ]
Simpele Ziel schreef:

ik heb de ballen verstand van Ds en maar je bedoelt de gewone koppeling?

In zijn 2 of 3 zetten, ‘handrem’ erop en de koppeling op laten komen. slaat ze af dan is ie nog goed, blijft ze draaien dan slipt die…

Maar dit bedoel je zeker niet Confused:

Nee, dit bedoelt-ie niet, Wink want een DS Hydraulique is een halfautomaat en heeft geen koppelingspedaal. Hoe je ‘m kan testen, weet ik overigens ook niet, hoor….

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 05 oktober 2005 09:58 PM
  [ # 7 ]

Als je hem in z’n eerste zet, je vertrekt en de motor gaat merkelijk te hoog in toeren dan klopt er iets niet met je koppeling.
Kan ook zijn dat het aangrijpingspunt van de koppeling nie goed is afgesteld, maar dan vertrek je meestal of met gierende banden of in schokken..
Doe eerst de vertrek test maar es.. 
groeten Vik

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 13 oktober 2005 05:01 PM
  [ # 8 ]

Koppelingstest voor hydraulique DS

‘K heb het laatst bij m’n eigen DS aan de hand gehad. Als je in de vierde versnelling met 1500 à 2000 toeren rijdt en je geeft plankgas, dan kun je horen of de koppeling nog goed is. Normaal loopt het toerental dan evenredig met de snelheid mee op; als de koppeling versleten is stijgt het toerental te snel.
Als hij deze test doorstaat en je vindt hem bij het wegrijden en overschakelen toch te veel “doorgieren”, dan moet je de koppelingsregelaar verstellen. Zit tegen de gasklep van de carburateur of benzineïnspuiting gemonteerd. Grote schroef die je kunt verdraaien.
Succes!
Groeten,
Jan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 oktober 2005 07:48 PM
  [ # 9 ]

We gaan er stilzwijgend van uit dat de koppeling mooi vrij komt als je weg bent gereden…

Test: zoek een helling op die je normaal in zn 3 moet nemen. Rijdt hem nu in zn 4 op en als je motorrtoerental toeneemt maar je snelheid niet is ie versleten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook