Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Afgelopen vrijdag ben ik gaan kijken bij een Citroen BX 16TRS automatic uit 1990. Deze auto had een zeer lage kilometerstand voor zijn leeftijd. Interieur was nog echt prachtig. De auto is ooit geimporteerd vanuit België. Dit type zou in Nederland 16TGI geheten hebben. De auto heeft airco, wat voor een BX zowiezo bijzonder is. Opzich dus een mooie auto. MAAR:
- De onderkant van de auto was kletsnat, er hingen ook drupjes aan. Er was een pakkinkje lek, aan de bovenzijde van de motor. Voor zover ik heb kunnen zien, was het niet de koppakking. Helaas heb ik geen foto’s gemaakt, anders kon ik even laten zien wat ik bedoel.
- De motor liep niet goed, daar er af en toe 1 cylinder niet werkte. Dus totaal geen power.(Koppakking?)
- De auto veerde perfect, maar de octopus was vrij recent schoon gemaakt. Doet met dit vaker of was het de bedoeling om een lek of zoiets te verdoezelen….vraag ik me af.
- De automaat schakelde perfect. Erg spoepel. Zijn de BX automaten betrouwbaar?
Ik hoop dat iemand een beetje begrijpt wat ik bedoel en advies kan geven.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou even compressie meten. Mocht dit bij een cilinder flink lager zijn dan de rest dan weet je dat dat je geld gaat kosten (of je moet zelf gaan hobby’en, maar dan zit je ook zo aan EUR200). Een octopus kan je goed testen door de hoogte van de auto flink te varieren, de lekstromen moeten dan door de octopus gaan. Als hij dan droog blijft, dan kan je er van uit gaan dat daar geen LHM vandaan komt.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
CBXtype1 schreef:Afgelopen vrijdag ben ik gaan kijken bij een Citroen BX 16TRS automatic uit 1990. Deze auto had een zeer lage kilometerstand voor zijn leeftijd. Interieur was nog echt prachtig. De auto is ooit geimporteerd vanuit België. Dit type zou in Nederland 16TGI geheten hebben. De auto heeft airco, wat voor een BX zowiezo bijzonder is. Opzich dus een mooie auto.
Klinkt interessant!
CBXtype1 schreef:MAAR:
- De onderkant van de auto was kletsnat, er hingen ook drupjes aan. Er was een pakkinkje lek, aan de bovenzijde van de motor. Voor zover ik heb kunnen zien, was het niet de koppakking. Helaas heb ik geen foto’s gemaakt, anders kon ik even laten zien wat ik bedoel.
Was ‘t de klepdekselpakking, echt bovenop, op zich simpel te vervangen? Of aan de zijkant ergens?
CBXtype1 schreef:- De motor liep niet goed, daar er af en toe 1 cylinder niet werkte. Dus totaal geen power.(Koppakking?)
Kan van alles zijn, van simpel op te lossen tot einde oefening. Bougies, bougiekabels, blok stuk.
CBXtype1 schreef:- De auto veerde perfect, maar de octopus was vrij recent schoon gemaakt. Doet met dit vaker of was het de bedoeling om een lek of zoiets te verdoezelen….vraag ik me af.
‘t Is iig geen gewoonte van mij…
CBXtype1 schreef:- De automaat schakelde perfect. Erg spoepel. Zijn de BX automaten betrouwbaar?
Vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik heb 2 automaten gehad, en allebei waren die op het eind van hun leven, bij respectievelijk zo’n 175.000 km en 225.000 km. Regelmatig bakolie verversen is het devies, dan kunnen ze eindeloos meegaan, schijnt. Soepel schakelen, ook terugschakelen zonder bonken, is goed. Hij moet ook makkelijk, zonder vertraging en/of schokken in z’n achteruit te zetten zijn.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Op het moment heb ik een ander merk voor dagelijks gebruik. Een Volvo 480 GT Turbo om precies te zijn. Ik zit er al een tijd aan te denken om deze auto van de hand te doen en dagelijks te rijden in een BX. Mooie BXen kom je tegenwoordig maar weinig tegen. Dit leek me een mooie kans. Toch viel het een beetje tegen door de reeds genoemde euvels. De eigenaar was eerlijk en niet opdringerig qua verkoop. Hij realiseerd zich dat hij de auto zo niet kwijt kan. Hij gaat er naar laten kijken.
Compressie meting vind ik een goed plan.
Wat betreft de pakking…het blok leek niet te lekken aan de bovenkant. Kleppendekselpakking zag er good en droog uit. Ik heb niet kunnen zien of het blok aan de zijkant nat was. Binnenkort, na de reparaties, ga ik nog eens bij de auto kijken, heb ik met de beste man afgesproken.
Distriebutie was bij 40.000 vervangen. Dit moet nu weer bij 100.000?
Grt Harm Jan
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
CBXtype1 schreef:Distriebutie was bij 40.000 vervangen. Dit moet nu weer bij 100.000?
Hangt er vanaf hoe lang geleden die is vervangen. Gaat max. 6 jaar mee.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Duidelijk
De eerst volgende keer dat ik de man spreek, zal ik hem even vragen naar de onderhoudshistorie. Die mag ik van hem inkijken.
Ik rijd veel….dus ik zal geen 6 jaar met een distriebutie doen. Wat ik van hem hoorde, is dat je er 60.000 mee kan rijden. Maar goed. Als ik weet wanneer deze geplaatst is, merk ik wel of vervanging nodig is of niet.
Het benzine verbruik is bij een automaat redelijk hoog, neem ik aan. Dus de normale 1 op 15, lijkt me niet haalbaar. Is er iemand die hier evering mee heeft?
Grt
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
CBXtype1 schreef:Het benzine verbruik is bij een automaat redelijk hoog, neem ik aan. Dus de normale 1 op 15, lijkt me niet haalbaar. Is er iemand die hier evering mee heeft?
Met mijn 16 TRS automaat type 1 haalde ik 1 op 13,5 tot 1 op 14, en dan reed ik flink door, gemiddeld 140 op de snelweg.
Met mijn huidige 16 RS handbak mag ik blij zijn als ik 1 op 10 haal. Eea hangt dus sterk af van de conditie van ‘t blok en vooral de carburateur. Als deze injectie heeft, zou je minimaal 1 op 12 moeten kunnen halen.
Met mijn 16TZi automaat rij in de winter 12L tot 14L/100km, op LPG weliswaar. En dat doet mijn automaat al 260K. Deels met zwarte olie, maar nu met verse olie (paar keer ververst) en nu schakelt hij wel merkbaar beter (alleen blijft hij wel lang in 1e hangen als hij koud is)
Over die riem, er zijn ook exemplaren die 120.000 Km mee kunnen gaan. Dat zei mijn garagemonteur tenminste. (“wil je een goede riem of moet het goedkoop?”)
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Als het even kan een goede riem. Maar….ik ga de auto pas aanschaffen wanneer de euvels opgelost zijn. Intussen heb ik ook nog een mooie 1.4 gezien! Die zijn minder onderhoudsgevoelig, en heb begrepen dat de 1.4 een distributieketting heeft!
Maar goed. De 1.6 automaat lijkt me veel comfortabeler.
Kan niet wachten om dagelijks in een BX te rijden.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
CBXtype1 schreef:Als het even kan een goede riem. Maar….ik ga de auto pas aanschaffen wanneer de euvels opgelost zijn. Intussen heb ik ook nog een mooie 1.4 gezien! Die zijn minder onderhoudsgevoelig, en heb begrepen dat de 1.4 een distributieketting heeft!
Hangt er vanaf van wanneer die 1.4 is. Het liggende blok met d-ketting zat er regulier in tot en met modeljaar ‘87. Daarna nog wel in wat uitloop- en actiemodellen.
Dat is dit blok:
Dit is het latere blok, met d-riem en problematische koppakking:
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Het 1.4 model is een Deauville uit 1991.
Hebben die een riem? Die motor is nog jaren gebruikt in de peugeot 205 en 306 enzo.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Die heeft een riem
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Aaah, jammer….
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Dat 2e blok, is dat een blok met meer problemen?
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
CBXtype1 schreef:Het 1.4 model is een Deauville uit 1991.
Hebben die een riem? Die motor is nog jaren gebruikt in de peugeot 205 en 306 enzo.
Is dat deze; http://link.marktplaats.nl/347245185 ?
Als je deze bedoelt lijkt het mij een hele knappe auto zo op het eerste gezicht.
Tussen het blok en de cilinderkop wil wel eens een beetje motorolie lekken,maar hier kunnen ze oud mee worden.
je kan een lekke koppakking ook herkennen aan sludge onder de olie vuldop en in z’n darmpjes.
Persoonlijk zou ik een automaat links laten liggen,ik vindt de combinatie van een 20 jaar oude BX en een automaat behoorlijk link voor de beurs.
Met z’n vieren in je Eendje.