Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een dik jaar geleden een Xsara 1.6i 1998 gekocht als 2e auto om wat heen en weer te kachelen tussen huis en werk.
Op marktplaats gezocht naar een 1.6i wel 5 deurs en liefst zo standaard mogelijk. In april een 1.6i Ligne Prestige in Utrecht zien staan met maar 140.000KM op de teller, een 5 deurs en de kleur viel ook wel mee (donker blauw). Aangezien kleur nogal openstaat voor verschillende meningen durf ik die van mij ook te melden.
Er zat wat parkeerschade op zo meldde de advertentie, toen ik eraan kwam merkte ik dat dit begrip nogal voor verschillende interpretaties vatbaar is. Aan de rechterkant zat schade van voor naar achter en weer terug. Dit bood gelukkig wat extra onderhandelingsruimte en zo gezegd zo gedaan de auto aangeschaft voor de belachelijke prijs van € 1.100,—
Nu eerst maar eens 2 maanden rijden voordat er überhaupt iets aan uitgegeven. Zelf het volgende gedaan:
- Achterklep slot gemaakt (via forum)
- Achterruitverwarming gemaakt
- Schoonmaak (wat in 6 jaar al niet meer gedaan was)
- 2 nieuwe kapjes in de voorbumper geplaatst
- Aantal grote krassen behandeld en 2 nieuwe stootstrips op de rechterdeuren geplaatst
Wat mij opviel is dat werkelijk (na reparatie bovenstaande) alles werkt in de auto, alle dashboard lampjes etc. daarbij is het interieur nog nieuw. Hierna de reparaties uitbesteed omdat ik geen grote zaken in de 2 maanden zich hadden voorgedaan (olieverbruik , koelvloeistof e.d.)
- 2 nieuwe banden (voor € 100)
- Nieuwe katalysator (originele voor € 175)
- Kleine beurt en APK (€ 75)
- Remblokken voor en remslang achter (€90)
Het rijden:
Nu kon ik rijden zonder rammelende katalysator, wat toch wel een stuk minder geluid produceert. Het is een zuinige redelijk vlotte auto welke lekker schakellui te rijden is. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 13,5 en 1 op 15.
Het enige minpunt wat mij betreft is het hoge toerental bij snelheden hoger dan 110 KM / u. Aan de andere kant dwingt dit de bestuurder tot snelheden tot 110 km / u wat weer gunstig is voor het verbruik.
15.000 KM verder:
In de tussentijd een nieuwe MAP sensor via Bart Ebben geplaatst voor €30,00 verder helemaal niks te melden oh ja wel in 15.000KM een halve liter olie bijgevuld en een nieuwe oliepeilstok, want het Franse plastic wat uit elkaar gevallen.
De APK en beurt stonden weer voor de deur: niks op te merken bij de APK en een beurt met nieuwe bougiekabels laten uitvoeren (€ 170).
Conclusie: eigenlijk lachen om in een Xsara te rijden, de aanschaf is laag, het rijdt verassend goed en ik zie veel nieuwere auto’s om me heen veel meer kosten en problemen hebben terwijl de Xsara blijft rijden.
Totaal financieel plaatje:
Aanschaf: € 1100,00
Eerste beurt € 440,00
Tweede beurt € 175,00
Map sensor en kleinigheden € 60,00
Totaal met aanschaf en nu in zeer goede staat verkerende Xsara voor € 1775,00
En zo hoort het ook!
Niet verder vertellen aan die Japblik-rijders.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Voordat ik m’n Xsara kocht (en ik heel slechte ervaring achter de kiezen had met een andere auto) heb ik het nodige aan betrouwbaarheidscijfers opgezocht. De Xsara doet het daarin (aantal pechgevallen per 100.000 reizigerskilometers) beduidend beter dan de gemiddelde Franse auto. (Want ja, die zitten meestal niet in de top. Die reputatie klopt wel.) Qua betrouwbaarheid zit het op gelijk niveau als Toyota en Honda.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
rien van der winden schreef:En zo hoort het ook!
Niet verder vertellen aan die Japblik-rijders.
(sssssttt.. Deze Japblikrijder weet dat allemaal uit eerste hand. Dikke 10k in 3 maand en geen centje pijn; alleen nog maar cosmetisch werk gehad ter waarde van een paar tientjes )
Mooi spul hé?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
zeker goed, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit (afkloppen) problemen heb gehad met Citroen, nu een C3 en Xsara.
ook aantal bx’en versleten maar altijd zonder ANWB lidmaatschap gereden (nu nog)
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kan na ruim 150.000 km Xsara ervaring ook wel zeggen dat het betrouwbare auto’s zijn
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ik heb wel zitten denken en serieus naar een C4 gekeken maar ergens had ik zoiets blijf toch maar even Xsara rijden.
Klopt wel met die betrouwbaarheid. Dat is ook de hoofdreden waarom ik na een hele leuke (maar ook vaak verschrikkelijke) seat leon weer een xsara gekocht heb ook voor weinig trouwens. Xsara’s zijjn gewoon ondergewaardeerde auto’s. Wel erg veel value for money.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-2009
- Xantia 1.9td type2 break
Helemaal mee eens. In 2000 een xsara coupe chrono uitvoering op lpg gekocht van 1999 met 42.000 km.
Hier mee gereden tot 242.000 en toen overgestapt op een xantia diesel. Ik heb vroeger veel leaseauto’s gereden
maar de xsara sprong er echt uit gezien de lage kosten en het rijdt helemaal niet verkeerd maar is echt een
onder gewaardeerde auto!
Mijn ex xsara stond pas weer te koop op Marktplaats met een km. stand van 307.000 km.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
dat zijn respectabele KM standen.
valt mij inderdaad ook op dat de onderhoudskosten laag zijn (afkloppen), de Xsara heeft eigenlijk geen karakter (in positieve zin)
ik heb bij de laatste beurt de bougie kabels laten vervangen, dat scheelt een hoop met dat vochtige weer afgelopen dagen.
nu op naar de 160.000KM.