Beste mede zwevers.
eenmaal op mijn werk aangekomen om daar de dame achter te laten voor reparatie werdt ze eerst door alle collega’s (allen autoliefhebbers) bewonderd en mag er geen bedrijfsauto in de buurt staan van de dame want deze is volgens mijn werkgever uniek en moet gekoestert worden.
hij heeft zijn monteur gebeld en die heeft al gekeken wat er gedaan moest worden.
nu heb ik niet zoveel technische kennis maar is het veel werk om een km teller kabel te vervangen? de toerenteller doet het overigens wel.
de remlichtschakelaar moet er nieuw op heb ik begrepen? kan niet uit een 2.0 CT gehaald worden?
Indien een van jullie uitleg heeft over het vervangen van de onderdelen graag !!!
dank jullie wel alvast
Citroen XM
It’s not a way of driving…
It’s a way of life..
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3119.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4303
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Toerenteller is electronisch en staat los van de km teller.
De km teller heeft volgens mij 3 kabels al ik het goed herriner. Er zit manelijk een verdeelkastje tussen voor je diravi.
Vervangen wil wel, makkelijk is op je lhm vat eruit te halen.
Alle remlichtschakelaars zijn hetzelfde van XM.
Hey hoi en dank je wel voor je snelle antwoord.
de km teller kabel is volgens opgave idd stuk want hij doet niets meer beweegt ook niet meer in de teller in het dashboard. is dit erg veel werk? hij kan op de brug bij mijn werkgever en het is een ervaren monteur die normaliter aan Mercedes Benz werkt en hiervoor 7 jaar in een Citroën garage gewerkt heeft.
is een oude remlichtschakelaar heel uit een “sloopauto” te halen dan? dacht dathij onder het pedaal zat?
Dank je wel voor je meedenken.
Citroen XM
It’s a way of life..
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10855.png)
Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Remlichtschakelaar zit inderdaad in je pedaal. Gebruik anders de zoekfunctie even, er is al veel geschreven over vervanging of reparatie hiervan.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Beste medezwevers,
Inmiddels ben ik naar de sloperij gegaan in Apeldoorn alwaar 4 Citroën XM’s stonden vanaf type I tot en met Type III.
Hier heb ik de remlichtschakelaar uit kunnen halen welke vrij simpel eruit te halen is als je maar even goed kijkt wat je doet.
je haalt het rubberen deel van je pedaal eraf en onder het rempedaal zit een boutje nummer 10 welke je los haalt. vervolgens haal je bij het eind van het pedaal een klein bruin stekkertje los met een plus en min erin.
die friemel je echt met heel veel beleid tussen het pedaal door en je drukt de witte schakelaar naar boven (met beleid) en je hebt het sliertje in je handen.
ik ga hem morgen in bouwen en testen en de km teller kabel is besteld voor 80 euro (2 delen) bij de citroën Dealer
Citroen XM
It’s a way of life..
wrom heb je die ook niet gelijk uit die sloper gehaald ? Als die goed was geweest had je je een nieuwe bespaard.
woon je dicht bij apeldoorn dan ?
Ouwe mopperkont
gompy58 schreef:wrom heb je die ook niet gelijk uit die sloper gehaald ? Als die goed was geweest had je je een nieuwe bespaard.
dat zal ik je uitleggen;
De XM V6 3.0 uit 1990 heeft namelijk een 2.8 meter lange kabel en een stukje naar de bak. deze waren van deze 2.0 uit 1990 die op de sloop stond allebei niet meer in orde. daarbij is de remschakelaar universeel en kan dus op elke XM geplaatst worden.
Hier stond nog wel een V6 uit 1995 maar dit is een ander type en die kabel is ook weer anders.
echter mochten er nog mensen zijn die onderdelen nodig hebben zoals koplampen enzovoorts. er staat nog een bijna complete serie uit 1995 daar met airbagstuur en al erin. ik kan altijd een keer heen en weer hobbelen. ik werk in Apeldoorn en heb ik gelijk de andere vraag van Mathijs beantwoord ik heb ook jaren in Deventer gewoond
Citroen XM
It’s a way of life..
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6151.jpg)
Totaal aantal Berichten: 108
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Welke sloper in Apeldoorn is dat dan, want ik heb nog wel het een en ander nodig
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Handig om te weten dat er nog ergens XM’s op de sloop staan In Deventer staat er nooit 1, of alles is er al uit. Daarom heb ik mn eigen sloop opgericht
Ouwe mopperkont
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6151.jpg)
Totaal aantal Berichten: 108
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Eigen sloop, was ik ook mee bezig, maar het is zo duur als je straks 12 xm’s op naam heb staan
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Ik heb ze ook niet op naam staan, daarom sloop ik ze ook Alles op de planken, maargoed, dat gaat offtopic
Ouwe mopperkont
even voor degene die nog onderdelen van de XM of Xantia of BX nodig hebben.
Bij Autodemontagebedrijf Wind aan de Lage Kamp 40 in Apeldoorn (industrieterrein stadhoudersmolen, afrit apeldoorn noord A50) staan nog 4 citroën XM’s een aantal Xantia’s en BXen. de man is echt een ouderwetse handelaar en bied gewoon wat en vraag niet wat het kost. er staat nog bv een bijna complete XM 1996 met LPG inbouw. zelfs het airbagstuur zit er nog in. ook in velgen/banden is hij niet duur 100 euro voor een nieuw setje orginele velgen met goede banden vraagt hij voor een Saab 9000. heb ze meegekregen voor 75 euro.
Citroen XM
It’s a way of life..