2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Versnellingsbak verhoudingen van een 1.4 BX
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 mei 2010 12:37 PM
  [ # 16 ]
Chiel schreef:

Goede middag samen,

In mijn auto overweeg ik de versnellingsbak van een BX 1.4 TU te gebruiken. Dit omdat de eindoverbrenging lager is dan die van andere PSA bakken. Ik wil namelijk een BX bak gaan gebruiken als alternatief voor een 205 XS bak. Deze loopt namelijk 4000 toeren bij 120 kmh. Dat zou ik met het oog op comfort en verbruik graag lager hebben.

Klopt deze aanname, en kunnen jullie mij wellicht vertellen wat de overbrengingen zijn van een 1.4 TU bak? Met de zoekfunctie vond ik helaas niets over de TU bak en ook google bood niets concreets.

Vast bedankt voor jullie reactie en een compliment voor dit mooie forum.

Chiel

Jouw aanname klopt helaas niet. De BX’en met 14TU motor en MA-versnellingsbak hebben een nog kortere overbrenging dan de 205 XS, d.w.z. 29,5 km/u per 1000 toeren in 5e, dus 4000 toeren in 5e komt overeen met 118 km/u. Dat is ook nog met 165/70/14 banden, dus met een grotere afrolmaat dan de 205 origineel heeft.

Uit het hoofd zitten zogenoemde ‘lange’ bakken b.v. in de:
- Saxo / 106 1.4 (36,1 km/u per 1000 toeren)
- AX 1.4 TZX / TGS (ik dacht 35,0km/u per 1000toeren).

Misschien is het eenvoudiger om alleen het tandwielpaar van de vijf te wijzigen en de bak te laten zitten? Bij de BE-versnellingsbak is dat het geval. Dan moet je wel achterhalen welke overbrenging er nu in zit en welke mogelijkheden er zijn.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 mei 2010 12:41 PM
  [ # 17 ]

Ik heb destijds onder de Saxo 1.1 van knäckstor een bak van een 106 diesel geschroefd. Werkt prima als je niet vaak volbeladen bent. Je moet wel anders gaan schakelen en de 5 meer als overdrive zien, maar wel heerlijk rustig cruisen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 mei 2010 12:45 PM
  [ # 18 ]

106 diesel (1.5?) is hetzelfde als 106 / Saxo 1.4 benzine voor zover ik weet, oftewel 36,1 km/u per 1000 toeren in 5e.

Het zorgt wel voor een kalm rijgedrag in een Saxo 1.1.

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 12:59 PM
  [ # 19 ]

Dankjewel!

Conclusie: de bak die nu in mijn auto zit is vrijwel gelijk aan die van een 1.4 BX. Met uitzondering van:

De derde versnelling (1.274 VS 1.310)
En de eindoverbrenging (3.765 vs 4.538)

Wat betekent dit voor de toeren bij 120, is dat verschil heel groot?

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 01:06 PM
  [ # 20 ]

Een beetje late reactie :$ Maar wel heel nette berekeningen!

Rb, zou je me uit willen leggen hoe je die berekeningen maakt?

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 mei 2010 03:05 PM
  [ # 21 ]

De getallen die ik noem heb ik nu niet uitgerekend maar weet ik nog uit het hoofd. Uitrekenen kan ook, dat deed ik bij voorkeur met Excel (er moet nog zoiets circuleren op mijn harde schijf of ik ben het kwijtgeraakt met een HD-crash).

Let even op dat in onderstaande afbeelding de meest rechtse tabel van toepassing is op de BX 14 versies met 5-bak, injectie en katalysator. De middelste rij is voor de versie met carburateur.

knäckor schreef:

..

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 04:56 PM
  [ # 22 ]

Hoi allemaal,

Ik heb nog een interessante link gevonden: klik

Hier kun je rekenen met de overbrengingsverhoudingen, en met de bandenmaat. Ik vraag me alleen af of ik het wel allemaal goed doe, want als ik de gegevens van mijn huidige auto aangeef, dan zou die 132kmh moeten rijden bij 3500 toeren. Dat redt hij nooit! Misschien doe ik iets verkeerd of heb ik verkeerde waarden ingegeven. Is er hier misschien iemand met meer kennis die met me mee zou willen kijken?

Zoals ik het nu zie, kan ik beter mijn eigen bak handhaven (rode kringeltje) of die van een 1.4 Saxo of 106 diesel zoeken?

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 19 mei 2010 11:14 AM
  [ # 23 ]

De invuloefening op zich zul je wel goed hebben gedaan. Ik kom met die calculator op 123 km/u uit bij 3500 toeren, uitgaande van een 185/55/14 band die qua afrollengte zo’n beetje gelijk is met de originele 165/70/13 van de XS.

Echter, het zou best kunnen dat de getallen die in rood omlijnd zijn betrekking hebben op een 1.1 TU met carburateur, en niet op de 1.1 TU met injectie die in Nederland veel meer voorkomt. Of dat uitmaakt? Dat kan, hoeft niet. B.v. bij de AX 1.1 (met dezelfde motoren als de 205) scheelde de overbrenging behoorlijk; de injectieversie draaide flink meer toeren.

Je kunt even checken of het typeplaatje op de bak overeenkomt met de gegevens uit jouw vraagbaak. In het rode rechthoekje uit jouw tabel staat bij de typeaanduiding van de 1.1 5-bak ‘2CA07’. Dan heb je in ieder geval iets meer zekerheid.

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 06:19 PM
  [ # 24 ]

Dat is in der daad een mogelijkheid, carbs geven natuurlijk een ander koppel. Ik ga dat nog even een keertje onderzoeken, wellicht biedt de haynes weer andere tabellen.

Thanks weer!

Edit: volgens de Haynes zijn dit de verhoudingen die bij mijn motor horen, de TU1. Deze waarden verschillen af en toe een paar honderdsten met die uit de vraagbaak. Ik heb nergens terug kunnen vinden of er voor een 1.1 (die ook in de 205 met carbs is geleverd) een andere bak geleverd is. Als ik em een keer op de brug heb zal ik eens kijken of ik het typenummer kan vinden.

Hier de verhoudingen volgens de Haynes:

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 21 mei 2010 05:22 PM
  [ # 25 ]

Ik heb gisteren even een foto gemaakt van mijn tellerbak op snelheid. Dan kan ik toch niet anders concluderen dat:

Of de berekening nit klopt
Of de versnellingsbakverhoudingen die we hier tot nu toe dachten te koppelen aan mijn bak niet de juiste zijn
Of mijn toerenteller niet het goede signaal krijgt

Bij de snelheid moet namelijk opgemerkt worden dat deze 10% te veel aangeeft, doordat er niet de goede banden gemonteerd zijn.

Tja, wat is wijsheid… Zoals ik er nu in sta, ga ik mijn eigen bak hergebruiken. De XS bak die ik nog heb liggen is sowieso ongunstiger. Het enige dat ik nog kan overwegen is de 106/Saxo bak, of die van een Diesel.

Vast bedankt weer voor het meedenken Smile

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 mei 2010 05:47 PM
  [ # 26 ]

Geeft je teller 10% teveel aan door andere banden? Als je grotere banden dan origineel hebt (zo begreep ik uit een eerdere post), dan geeft de teller te weinig aan. Welke bak zit er nu onder?

Simpel gezegd: Van alle bakken waar we verhoudingen van voorbij hebben zien komen, is degene die hier rood omlijnd is degene die voor het laagste toerental in de 5 zal zorgen.

106 diesel en Saxo 1.4i zal nog lager uitkomen, maar die heb je niet liggen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 21 mei 2010 06:01 PM
  [ # 27 ]

Ik heb nu de standaard 1.1 bak, met het standaard 1.1 blok.

Een tijdje geleden heb ik een tellerbak met toerenteller geplaatst. Deze komt uit een 205 XS. Toen ik nieuwe banden kocht, dacht ik dus dat ik er goed aan deed om een bandenmaat te kiezen die qua omtrek dicht bij die van een XS ligt, juist om afwijking te voorkomen.

Ter illustratie:

Standaard, heeft mijn 1.1 145/70R13
De XS is geleverd met: 165/70R13
Nu heb ik gemonteerd: 185/60R14

Volgens de bandencalculator komen de omtrek van de XS band en mijn huidige band redelijk overeen, een verschil van -2.92%, dus als de teller 100 aangeeft, zou ik 102.92 kmh rijden. Hiermee dacht ik dus alle afwijking die normaal al in de teller zit uit te bannen.

Niets bleek dus minder waar, de teller geeft 10% te veel aan.

Wat het nog vreemder maakt, is dat de omtrek van mijn huidige band 8.33% groter is, waardoor je juist zou verachten dat de teller te weinig aangeeft.

Heren, nogmaals dank dat jullie me willen helpen, zeker omdat t geen BX is, thums up!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook