1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Aanschaf BX
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 18 mei 2010 06:07 PM

Dag mede Citroën-forummers,

Heb gezocht naar een topic waarin tips stonden waar je op moet letten bij de aanschaf van een BX maar kon er niet zo snel één vinden en aangezien ik het wat persoonlijker wil doen om mezelf iets meer in te burgeren op dit forum doe ik dit met een nieuw topic!

Ik ben een echte Citroën liefhebber, laat ik dat vooropstellen!
Ik rijd nu in een Citroën AX 1.1 Plaisir die hier en daar wat geupgrade is met onder andere electrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Een AX GT Chic interieur en nog wat wat luxe onderdelen uit een AX GT of GTI. Uiteraard alles met origineel Citroën onderdelen, anders hoef ik het niet! Moet geen sjonnie-bak worden natuurlijk, daarvoor is het geen Citroën geworden toen ze werd geboren…....
Het is een heel lief autootje en ze doet het meestal ook wel hoewel ze soms niet altijd lekker loopt en hoe langer ik er in rijd hoe erger ik me begin te storen aan rammeltjes en kraakjes.
Om deze reden ben ik steeds meer gecharmeerd geraakt van een Citroën BX. De voorliefde voor deze auto’s komt al door het verleden toen mijn ouders in een spierwitte BX 14E reden uit 1987 met bloemetjesstriping op de zijkant! Very Happy

Nu zoek ik op marktplaats.nl, speurders.nl en op het ‘aangeboden’ topic van dit forum naar een leuke en vooral goede BX! En ik kijk ook een klein beetje naar de prijs, aangezien ik student ben..
Mijn vraag aan jullie BXrijders is dan, is het uberhaubt verstandig als student om BX te rijden? En waar moet je op letten bij de kijken en proefrijden bij een BX.

Dat het veersysteem goed moet zijn omdat daar het grootste probleem in zit, is mij bekend.. Maar
hoe zie/hoor je of die goed is?

Wat zijn verder de meest voorkomende mankementen bij een BX waar je ook goed op moet letten?

Waar zijn bekende plekken waar roest op de carrosserie zit?

Is een BX met een injectiesysteem beter dan met een carburateur of andersom en waar op te letten bij het proefrijden op dat gebied?


Aangezien mijn AX momenteel erg luxe is uitgevoerd zou ik in een basisversie van een BX uiteraard luxe gaan missen. Een BX Chic leek me daarom ook een leuke auto maar is de electronica hiervan bijvoorbeeld betrouwbaar? Of ik kan natuurlijk proberen net als bij de AX de luxe later in te bouwen in een witte Cannes, of Deauville (aangezien wit een erg stoere kleur is!)

Kortom, ben erg benieuwd wat jullie van het idee vinden en of jullie mij tips kunnen geven bij de aanschaf van een BX en daarbij hoop ik ook dat jullie het niet bezwaarlijk vinden dat ik deze vragen stel maar als medeCitroënliefhebber mij willen helpen bij mijn zoektocht! Smile

 


En dan nog een kleine vraag voor de experts wat me opgevallen is onder andere op Citromobile. Sommige Bixen hebben een ‘verlengde’ motorkap en bij de andere houdt ie iets eerder op en zit er een klein grilletje. Dat leek me niet typeafhankelijk aangezien ik opmerkte dat serie 1 en 2 het afwisselend hebben. Weet iemand daar meer van? Ben gewoon nieuwsgierig Very Happy

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 mei 2010 06:18 PM
  [ # 1 ]

De zwaardere modellen hebben een ‘korte’ kap. Zo ook de automaten. Dit om meer koeling te kunnen voorzien (als ik het wat begrepen heb).

En voor de rest, als je met een goede basis begint dan is het een betrouwbare auto volgens mij. Allé, niet meer problemen dan met andere auto’s Smile

Qua roest, koffergat, A-stijlen en wielkasten voor zijn iets gevoeliger.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 18 mei 2010 06:24 PM
  [ # 3 ]
MWH.C schreef:

Je bent niet de eerste die zoiets vraagt. Wink

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/174617/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/163519/

Kon met ook niet anders voorstellen dan dat hier al topics over zouden bestaan, kon ze echter niet vinden.

maar bedankt voor de links!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 18 mei 2010 06:24 PM
  [ # 4 ]

Het kan nooit kwaad om de BX aankooptips eens door te lezen:
http://citroenbx.hyves.nl/blog/27377358/Aankooptips_Citroen_BX/oMXH/?pageid=82HR9AGEGZ8CSOS8G

Verder heb ik als 18 jarige student ook een BX gehad, en geen seconde spijt van gehad.
Maar, als je niet zo goed tegen rammeltjes en kraakjes kunt, dan weet ik niet of de BX wel een geschikt model is.. Het interieur is voornamelijk plastic, en rammelt snel.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 18 mei 2010 06:47 PM
  [ # 5 ]

De rammels in het interieur is niet zo zeer wat ik bedoel, bij een AX van de eerste serie zijn die denk ik wel wat erger dan bij een BX maar ik bedoel meer de rammels in bochten e.d.
BX is mijn droomauto! En die moet er ooit gewoon komen! Met of zonder AX nog voor de deur…...  Laughing
Bedankt voor de hyveslink, erg handig.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 18 mei 2010 07:02 PM
  [ # 6 ]

Ik vind het dashboard van de serie 1 toch aardig rammelvrij,rammels worden bij mijn BX veroorzaakt door het achterklepscharnier…

Aangezien je in het euregiogebied woont loont het ook om even over de grens te kijken op:
http://www.mobile.de

Enneh, niet wegdoen die AX

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 18 mei 2010 07:18 PM
  [ # 7 ]

Deze is niet luxe, maar wel enorm sympathiek:
http://link.marktplaats.nl/341565332

Staat niet ver bij je vandaan.

Ook lekker dichtbij:
http://link.marktplaats.nl/348139378

En nog een luxe om mee af te sluiten:
http://link.marktplaats.nl/343983191

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 18 mei 2010 07:35 PM
  [ # 8 ]

Bedankt!

Die YK-32-BV vind ik een erg leuke. Die BX in Rouge Délage ook! Alleen jammer dat het interieur niet meer bij het dashboard past!

En niet wegdoen de AX.. ? 2 auto’s houden lijkt me beetje teveel van het goede red face

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 18 mei 2010 08:22 PM
  [ # 9 ]

Wat betreft de motorkap waar je het in je openingspost over had: Er zit wel degelijk een systeem in;
Breaks, GTi en 16V (en Turbo diesel,maar daar ben ik niet zeker van) hadden standaard een zogenoemde korte kap; de rest heeft een ‘lange’.

Waar echt geen pijl op te trekken is zijn de metalen motorkappen. In principe heeft elke BX een kunststof motorkap, maar er zijn uitzonderingen. Ik heb eens een BX Routiere uit 1992 gehad met een stalen kap, en ook een 14e uit 1985 met een stalen kap. Een vriend van mij had een Routiere uit het zelfde bouwjaar, ook in de zelfde maand uit de fabriek komen rollen, en die had weer een kunststof kap…


Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 18 mei 2010 08:44 PM
  [ # 10 ]

Turbodiesel zeer zeker, die heeft namelijk achter de grille een luchthapper die de lucht door de motorkapisolatie naar de intercooler leidt.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 18 mei 2010 10:10 PM
  [ # 11 ]

Het liefst zou ik iedereen in een citroën lullen…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 851
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 18 mei 2010 10:57 PM
  [ # 12 ]

Of het verstandig is als student een bx te kopen denk ik dat ik op die vraag voor mezelf met nee moet beantwoorden als het op de totale kosten aankomt.
Ik zit zelf ook nog op school en heb mn bx nu 2,5 jaar als ik kijk naar wat ik aan me auto doe en de rest van de auto rijders denk ik dat ik toch het meeste kwijt ben aan onderhoud netjes houden enz. maar dit ligt natuurlijk ook aan jezelf erger je je aan ieder bonkje, kapot interieurdeeltje enz. ik kan daar absuluut niet tegen en daarom kost onderhoud natuurlijk veel.
Als je het over de auto zelf hebt zonder onderhoud enz. zeg ik absoluut ja, niet iedereen neem je dan even serieus als je zegt dat je een bx mooi vindt maar dat hoef natuurlijk geen nadeel te zijn Laughing

Ik zou gewoon na een aantal bx’en gaan kijken maar kijk even rond en niet meteen de eerste kopen waar je naar gaat kijken heb ik namelijk wel gedaan, en had voor die prijs misschien iets luxers kunnen hebben.

Een progress is ook een mooie uitvoering om mee te beginnen Wink
Geen elektrische spullen maar wel een zwart dashboard (veel mooie maar das persoonlijk) en een GTi interieur.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 19 mei 2010 08:12 AM
  [ # 13 ]

Ik ben ook student, maar heb tot nu toe geen problemen ondervonden met BX-rijden financieel gezien. (op andere vlakken overigens ook niet) en ik rijd nu al bijna 2 jaar BX Wink

Profiel  
 
CBXtype1
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008

- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Gepost: 19 mei 2010 10:58 AM
  [ # 14 ]

Leuke AX! En heel gaaf dat je op zoek bent naar een BX. De AX kun je misschien opschorten, als je die wilt houden.

Als je kijkt naar een type 1 (1982 tot eind 1986) moet je vooral op roest letten. Dat kan echt overal zitten. Nou ja, je heb al heel wat info kunnen checken via de links van de andere forummers.

Mijn BX is uit 1984. Ik rijd er niet elke dag me, maar als het op rammels aan komt, valt het reuze mee.

Zelf ben ik ook op zoek naar een leuk BX voor dagelijk gebruik. De zoektocht is wel moeilijk, gezien ik een mooi en goed exemplaar wil hebben zonder dat er gelijk hoge kosten aan zitten te komen. Ben ook niet zo’n knutselaar namelijk. Als jij dat wel bent, dan hoef je geen dure BX kopen. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt, een oud barrel voor een paar honderd euro is zo gevonden.  surprised  Dan is de vraag echter, hoe het met het onderhoud zit.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 19 mei 2010 11:01 AM
  [ # 15 ]

Voordeel aan een oud barrel voor een paar 100,- euro’s tegenover een mooie voor 2000,- euro is dat je bij dat oude barrel nog wel 1500,- euro over houdt voor onderhoudt.

En bij die van 2K weet je ook niet wat er aan zit te komen Wink

Trouwens, ik ben ook student en rij ook met een BX. Ook al heb ik het afgelopen jaar, naar mijn gevoel, veel kosten gehad aan mijn BX. Ik ben er van overtuigd dat BX rijden niet duurder is dan bijvoorbeeld Golfje of Fiesta rijden.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook