Hallo allen,
Ik heb sins kort een saxo uit 1997 1.4i met daarin een airco.
Het enige is dat als ik de airco aanzet geen koude lucht krijg.
Het is zelfs zo dat de aanjager aangaat als ik de airco aanzet, is dit normaal?
Weet iemand verder of en waar er een relais is dat de airco aan schakelt,
want ik heb het idee dat er verder niks gebeurd of wordt geschakeld.
De airco poelie draait met de vsnaar, maar er zit ook een omwentelbaar ding in die poulie die volgens
mij dmv een relais wordt ingeschakeld en zo op de buitenste poelie gaat kleven.
Groeten,
Den
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
De poellie met omwentelbaar ding op de aircopomp, is de magneetkoppeling
Deze hoort inderdaad in te schakelen (klik geluid), en dan draait de pomp mee, dit is o.a. afhankelijk van de druk in het koelsysteem, m.a.w. of er genoeg koudemiddel in zit.
Voordat je het in de elektronica gaat zoeken, ga eerst eens langs een airco-boer, het kan zijn dat er te weinig gas in zit. Airco systeem loopt langzaam leeg en hoort om de 2 jaar gevuld te worden.
Bedankt voor de tip,
Ik heb idd heel lang gezocht naar electronica problemen en ik kwam
er maar niet achter waarom er geen voltage naar de spoel voor de magneetkoppeling liep.
Als jij zegt dat dit komt door een soort van beveiliging, omdat er te weinig koudemiddel in zit,
dan zou dat een logische verklaring zijn. Alleen weet je dit echt zeker? Anders ben ik kosten kwijt
voor het bijvullen en dan blijkt het systeem nog niet goed te zijn.
, dennis
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Als er te weinig koudemiddel (R134A) in zit, en de pomp zou gaan draaien, dan draait deze droog en dus kapot. In 99% van de gevallen is het systeem gewoon leeg of te weinig koudemiddel, een airco controle kost een paar tientjes, vullen is c.a. 100 euro. Bij een controle word het systeem leeggetrokken en dan zie je hoeveel koudemiddel er nog in zat. In iedergeval, breng eens een bezoek aan een aircoboer, er zit vast wel een goede bij je in de buurt.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Inderdaad,zit er een drukschakelaar ergens op het koelcircuit. En zoals al gezegd,bij te weinig aanwezig koelmiddel, schakeld deze de stroom niet door naar de magneet koppeling om de compressor niet stuk te maken.koelmiddel na laten kijken en laten hervullen eventueel.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Het kan ook wezen dat de droger/filter, waar de schakelaar op zit, verstopt zit / inwendig vervuild is, of dat die schakelaar zelf kapot is. Je zou de stekker eventjes kunnen kortsluiten om te zien of de compressor dan wel gaat draaien. Dan sluit je in ieder geval de compressor uit.