Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zo, gisteren na bijna een maand er niet naar om te hebben gekeken, de Draak weer eens tot leven geroepen. Ze startte bij de eerste poging en kwam vlot uit de veren. Maar uiteraard wilde ze nog steeds niet stationair blijven lopen want dat probleem had ik nog niet kunnen verhelpen.
Ik heb daarom de carb. gedemonteerd en schoongemaakt. Alle sproeiertjes even goed doorgeblazen. De allerkleinsten heb ik weer mooi open gekregen met een enkel adertje van een elektriciteitsdraadje. Vervolgens de boel weer in elkaar gezet met wat dichtingshulpspul op de spruitstukpakkingen.
Vervolgens kon ik de mengselschroef weer bijna helemaal naar binnen draaien en bleef ze netjes lopen. Zo nu en dan nog wel een ‘sprongetje’ maar dat doen ze volgens mij allemaal.
Even een rondje gemaakt en ze is nog steeds érg snel en stil voor een 1100. Volgens mij doet ze weinig onder voor de 1299.
Nu nog eens even die elektronische ontsteking er op frutten…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het geluid van Draakje speelt een hoofdrol in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=fOBOH9-bFik
Katterpillaar is onze muziekgroep.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009
- GS/GSA 1015 Club Berline.
gaaf! Leuk om bij forumleden ook de andere hobbies te ontdekken
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hallo mensen. Ik ben benieuwd naar jullie oordeel over het volgende: het torretje van de Draak slaat een pootje over.
Als je er voor staat is het linksvoor. Als ik die bougie loskoppel verandert er niets aan de loop. De vonk is prima. Alle vier de bougies werken goed, elektrode-afstand is binnen de normen en ze zijn niet overdreven nat en keurig koffiebruin.
Bij hogere toeren is ze behoorlijk rap voor een 1.1 en zoemt het motortje regelmatig, dus volgens mij doen alle cylindertjes dan netjes mee. Lager in de toeren begint ze rommelig te lopen.
Ik heb de carb. al schoongemaakt en de bougies vervangen. Sindsdien blijft ze zonder morren stationair lopen en ze start ook probleemloos. Maar dat lost het oorspronkelijke probleem niet op. Iemand een idee waar ik nog kan zoeken? Ze heeft ongeveer een maand lang als een naaimachientje gelopen, dat moet dus weer kunnen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vanmiddag even opnieuw de kleppen gesteld en die rare rubberen koppelstukken even losgehad en er weer opnieuw op. Welke actie het heeft verholpen weet ik niet maar het vierde pootje doet nu in elk geval weer mee.
Helemaal perfect loopt ze nog niet en dat wijt ik aan de versleten contactpuntjezooi. Dat is hol gesleten en kan daardoor niet meer goed worden afgesteld. Binnenkort toch maar eens die elektronische ontsteking inbouwen.
Fillumpie: http://www.youtube.com/watch?v=U5k0f07-zzw
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Sinds vandaag maakt Draakje geen klopgeluiden meer bij het afzetten en als ze eens bokt bij het optrekken. Even spacertjes tussen het frame en de motorsteunen gelegd en klaar was’t alweer. De rechter uitlaatpijp tikte tegen het subframe.
Ze rijdt trouwens bijna dagelijks. Sinds de laatste klepstelronde lekt ze wat olie bij een van de rechter klepdeksels, dus daar moet ik even nieuwe rubbertjes voor halen. Verder is er eigenlijk niks bijzonders te melden. Het 1.1 blokje loopt mooi en de diesel-partner van m’n broer trek ik er makkelijk uit bij het stoplicht!
Het laatst gemeten verbruik was ook nog eens best redelijk: 1:12,5
Binnenkort geef ik haar als beloning even nieuwe olie en bakolie. De elektronische ontstekingsunit moet er nog steeds in, maar ze loopt de laatste tijd zo netjes dat ik dat blijf vergeten. De hoogte moet ook nog even beter worden afgesteld.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Sinds vandaag heeft de Draak elektronische ontsteking. Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken op de 1.1
Bij een eerste korte testrit voelde het goed aan in elk geval. Ze trok goed van lage naar hoge toeren, dus de vervroegingscurve lijkt nagenoeg overeen te komen met die van de 1299 waar zo’n ontsteking eigenlijk voor ontworpen is. Helaas heb ik niet de middelen om dit ‘echt’ te controleren.
De bobine is de originele, nog mét voorschakelweerstand. Geen idee of ik die weg kan laten in deze configuratie maar hij kan volgens mij ook geen kwaad. De module zit uiteraard vóór die weerstand geschakeld, anders gaat ‘t vast roken…
Voor de constructie heb ik dezelfde gelaste schroefjes gebruikt waar eerst alleen de bobine aan hing. Dat past precies maar dan hangt het spul een beetje dicht bij de rotor. Dat ga ik op termijn nog even veranderen ivm uitstralende hitte.
De stekkertjes ontbraken allemaal, dus heb ik de connectie met de module gesoldeerd met een krimpkousje om elke ader, een krimpkousje om het geheel en vervolgens nog een wikkeltje gaffa. De verbinding met de bobine is - jawel - met krokodillenbekjes! Het ziet er niet mooi uit maar ik denk dat dit op termijn betrouwbaarder zal blijken dan originele troen-stekkertjes. Draak-style rulez!
Maar voor de zekerheid laat ik toch de analoge ontsteking voorlopig nog even in het reservewiel liggen…
Fotootjes zijn denk ik niet zo interessant maar ik zal ze nog even maken voor de liefhebber.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De orginele bobine moet je zo snel mogelijk vervangen door de bobine die bij de elektronische ontsteking hoort, anders gaat de module zeker stuk!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Owk. Er zat er geen bij, dus dan moet ik even zoeken. Volgens mij zag ik gisteren nog een op MP…
Wat is het belangrijkste verschil trouwens?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De inwendige weerstand.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb al even een mailtje gestuurd naar een aanbieder op MP waar ik al eens eerder dingetjes van gekocht heb, dus dat komt vast goed. De module was na de testrit niet warm trouwens. Het is dus niet dat ie constant een te hoge belasting te verwerken heeft. Waarschijnlijk pieken.
Thanx voor de info in elk geval.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De oude ontsteking gaat eerst nog weer even terug. Ze bokt nml wat bij constante snelheden als het motortje warm is. Dat was met de analoge ontsteking ook al wel eens het geval maar minder erg. Dat zou dus wel eens met die bobine-module mismatch te maken kunnen hebben.
Vanmiddag eerst maar ‘ns een nieuw setje bougies + kabels halen en een strobolamp om de timing goed mee te zetten.
Samen met het maandelijkse schoonmaakbeurtje voor de carb en de andere bobine zou het zonder problemen moeten werken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Midfriesland schreef:....het maandelijkse schoonmaakbeurtje voor de carb….
Vind het het zo leuk of is dat echt nodig? Anders zou ik toch eens even kijken naar je brandstoffilter. Misschien zit er wel meuk in je tank?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn natuurlijk legio oorzaken mogelijk voor het genoemde probleem. Ik zou eens beginnen met de complete basis: Kleppen stellen, bougie’s, inlaat-spruitstuk pakkingen en rubbers nalopen en DAN PAS naar de inwendige toestand van die carburateur gaan kijken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Maandelijks is wat overdreven maar solex is wel vrij gevoelig voor vuiligheid. Dit zou de tweede schoonmaakronde zijn sinds de motor uit elkaar is geweest. Bij de eerste schoonmaakronde kwam ik erg weinig vuil tegen trouwens. Het benzinefiltertje is ook nog brandschoon, dus jullie hebben gelijk dat dit wel eens een overbodige handeling kan zijn… Dat bewaar ik even voor het laatst.
Voordat de motor teruggehangen is heb ik de kleppen gesteld en de inlaatpakkingen vervangen. Controle daarvan kan na een paar duizend km’s geen kwaad, dus daar begin ik maar even mee.
Met de analoge ontsteking draait ze trouwens best netjes maar nog niet helemaal zoals ik het wil. Dit blokje kan als een naamachientje klinken. Ik verdenk de bougiekabels omdat ik die nog niet vervangen heb. Het blijkt overigens best een bijzonder setje te zijn met die lange kabels. Niet standaard verkrijgbaar in elk geval.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30