hoi vadaag een nieuwe koppelingskabel gehaald omdat mijn koppeling heel stroef ging . ze hebben hem besteld op mijn kenteken .
thuis gekomen zie ik dat het volgens de vraagbaak een oud type kabel is terwijl er op mijn chic een nieuw type zit.
Kan ik deze kabel gewoon gebruiken want zo op het eerste zicht is alleen het verschil dat op het nieuwe type een soort klos zit bij de hefboom en bij het oude type niet.
Of is er een reden waarom dit aangepast is ??
Op kenteken besteld bij een automaterialen zaak neem ik aan? Daar zou ik niet blind op vertrouwen, die zitten er wel vaker naast, maar het kan heel goed dat het gewoon past.
Bij de dealer werkt men met het chassisnr. en een verbinding naar de database van de PSA fabriek, zo krijg je het juiste onderdeel. In de fabriek gebruikt men de onderdelen die op dat moment voor handen zijn, dit kan van dag tot dag verschillen. Een voorbeeld zijn de diesel brandstofpompen, Bosch en Lucas worden kris kras door elkaar heen gemonteerd, m.b.v. het chassisnr. kan men het origineel gemonteerde onderdeel terugvinden.
Tenzij je een andere motor/bak in je auto heb gelepeld, in dat geval is het handig om het chassisnr. van de donor auto te noteren.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: waarom koppelingskabel oud en nieuw type ?
ericbx schreef:hoi vadaag een nieuwe koppelingskabel gehaald omdat mijn koppeling heel stroef ging . ze hebben hem besteld op mijn kenteken .
thuis gekomen zie ik dat het volgens de vraagbaak een oud type kabel is terwijl er op mijn chic een nieuw type zit.
Kan ik deze kabel gewoon gebruiken want zo op het eerste zicht is alleen het verschil dat op het nieuwe type een soort klos zit bij de hefboom en bij het oude type niet.
Of is er een reden waarom dit aangepast is ??
Die klos kun je er af schroeven, denk dat het een soort massa is om trillingen te voorkomen. Verder is de koppelingsbediening van de 1900’s tussen 1986 en 1991 niet gewijzigd, kan me dus totaal niet voorstellen dat die van een 1600 anders is (is allemaal BE-1 of BE-3).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
afgelopen weekend de kabel vervangen ,paste gewoon .
Jammer was wel dat in die vraagbaak niet stond dat je nadat de kabel los was van de hefboom bij de motor de kabel eerst bij het schutbord los moet halen en naar het andere gat (wat achter de isolatie zit )moet leggen.Op deze manier kun je de gaffel op het pedaal makelijk uithaken en doorvoeren.Nou ja bij deze dan die tip voor degene die hierna de kabel moet vervangen.
De koppeling is wel wat soepeler geworden maar niet zoveel als ik gehoopt had ,dat zal ik dan maar moeten accepteren.
Ik snap nog steeds niet waar die klos op de oude kabel nou voor is.
Eric
Jammer was wel dat in die vraagbaak niet stond dat je nadat de kabel los was van de hefboom bij de motor de kabel eerst bij het schutbord los moet halen en naar het andere gat (wat achter de isolatie zit )moet leggen.Op deze manier kun je de gaffel op het pedaal makelijk uithaken en doorvoeren.Nou ja bij deze dan die tip voor degene die hierna de kabel moet vervangen.
ben ontzettend aan het modderen geweest met een kopp. kabel… zou je nog eens kunnen uitleggen wat je nu moet doen om de kabel weer vanuit de ‘motorruimte’ naar het pedaal te krijgen…? het vierkante ‘oog’ voor bevestiging aan het pedaal lijkt niet doo r het gat te passen…???
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:Jammer was wel dat in die vraagbaak niet stond dat je nadat de kabel los was van de hefboom bij de motor de kabel eerst bij het schutbord los moet halen en naar het andere gat (wat achter de isolatie zit )moet leggen.Op deze manier kun je de gaffel op het pedaal makelijk uithaken en doorvoeren.Nou ja bij deze dan die tip voor degene die hierna de kabel moet vervangen.
ben ontzettend aan het modderen geweest met een kopp. kabel… zou je nog eens kunnen uitleggen wat je nu moet doen om de kabel weer vanuit de ‘motorruimte’ naar het pedaal te krijgen…? het vierkante ‘oog’ voor bevestiging aan het pedaal lijkt niet doo r het gat te passen…???
Kijk voor fotoos op http://www.citroenbx.nl/, versnellingsbak, kapotte koppelingskabel.
Ich bin ein Breaker
ZX1.4i schreef:Op kenteken besteld bij een automaterialen zaak neem ik aan? Daar zou ik niet blind op vertrouwen, die zitten er wel vaker naast, maar het kan heel goed dat het gewoon past.
Bij de dealer werkt men met het chassisnr. en een verbinding naar de database van de PSA fabriek, zo krijg je het juiste onderdeel. In de fabriek gebruikt men de onderdelen die op dat moment voor handen zijn, dit kan van dag tot dag verschillen. Een voorbeeld zijn de diesel brandstofpompen, Bosch en Lucas worden kris kras door elkaar heen gemonteerd, m.b.v. het chassisnr. kan men het origineel gemonteerde onderdeel terugvinden.
Tenzij je een andere motor/bak in je auto heb gelepeld, in dat geval is het handig om het chassisnr. van de donor auto te noteren.
Ook niet altijd dus, mijn bx komt uit 93 en bij de dealer konden ze bepaalde onderdelen ook niet vinden, ik heb het uiteindelijk zelf maar uitgezocht, bleek dat het onderdeel in alle databases te vinden was voor bxen tot 92
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
zoals altijd: volgende dag, nieuwe moed en dan gaat alles wat soepeler…
hij zit nu, en als ik de fotoos kijk toevallig goed, want die gleuf waar de binnenkabel door loopt heb ik niet als zodanig herkend…
bedankt voor de tip, karel, beter dan een manual met die fotoos!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
rijdt trouwens veel fijner, een ingeoliede kabel! heb m ook wat vrijer gelegd, in ruimere bochten. zal ook wel schelen. hopelijk blijft het een tijdje soepel nu!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’