











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net maar eens even de bobines eruit gehaald, zo kan ik de vervuilde pinnen beter schoonmaken dan als ze op de auto zitten. Het was makkelijker om het reserve wiel eruit te halen, dat geeft meteen wat meer ruimte en zicht.
Zo kwam ik achterop het blok nog een aantal stekker tegen.
Ik vroeg me ook af waar ze allemaal voor zijn.
Deze zit zo’n beetje onder de bobines, vrij laag.
De hier al eerder genoemde stekkers onder het reseve wiel.
Hier nog een stekker achter het blok.
Nog een blauwe stekker wat hoger aan de achterkant van het blok.
Hier nog 1 wat meer aan de rechter kant, zoals te zien vlakbij de peilstok.
Binnenkort de bobines dus goed schoonmaken, hopelijk start de auto dan weer beter.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ben de orientatie een beetje kwijt, maar is die eerste niet de BDP sensor?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat zou kunnen, dan weet ik direct waar die zit
Op foto 3 zit die onder de grote dikke slang onderin beeld, die je op foto 1 ook wel weer midden in beeld terug ziet.
Die BDP sensor laat ik wel met rust, daar wil ik geen problemen mee
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hmm, dat zijn bij mij nou juist de stekkers (heb er 2…) die om de paar maanden een keer opspelen. Ook al heb ik ze schoongemaakt, gevasilineerd etc…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb er al 2 jaar geen problemen mee
Tja wat is dan verstandig…
Arjan Verkade schreef:Ik heb er al 2 jaar geen problemen mee
Hoe weet je dat? Problemen met de bdp(s) uiten zich juist door slecht starten en moeizaam lopen.
Het zou mij verbazen als de enkele gecombineerde bdp sensor/stekker van een S2 niet onderhoudsgevoelig is terwijl de dubbele van een S1 notoir is.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja zeg, Citroen zal toch niet iets verbeterd hebben aan een van haar producten…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mijn CX heeft tot nu toe altijd goed gestart. Verder is stationair lopen ook geen enkel probleem.
Alleen tijdens het rijden dus de symtonen die ik hier eerder beschreven heb. Maar als iemand kan verklaren dat dat door de BDP sensor kan komen zal ik deze ook zeker schoonmaken
Ik heb overigens wel een reseve in de auto liggen, want ik weet dat ze berucht zijn
Ok, maar hij hoort wel thuis in je lijstje van onderhoudspunten van een 2500 injectie.
Overigens de 3de foto toont de extra luchtschuif, die zorgt voor verhoogd toerental tijdens warmlopen.
De 4de foto is, als ik me goed oriënteer de koelwater temp sensor.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mee eens, zeker een aandachtspunt
Die tip van de luchtschuif is trouwens wel een goeie!
Mijn CX loopt met een koude motor netje onder de 1000 rpm. Terwijl met een warm blok het stationair toerental er juist wat boven ligt, oftewel die luchtschuif sluit niet heb ik begrepen.
Ik zal die stekker ook eens meenemen om te kijken hoe dat eruit ziet.
Maar ik ben bang dat de luchtschuif zelf naar de klote is…
Goed om direct mee te nemen, maar ik denk niet dat het probleem zal verhelpen van het niet goed rijden.
De luchtschuif stekker levert gewoon 12V, een paar 100mA, om het bi-metaal op te warmen (voor zover de motor dat niet doet) waardoor het gat dichtdraait. Als je ‘m los schroeft en alleen contact aan laat staan zou je ‘m moeten zien sluiten.
Overigens heeft de temp-sensor ook effect op het loopgedrag van de motor; die wordt gebruikt om het brandstof mengsel bij koude motor in te stellen. Daar kun je de weerstand weer van meten: In de koelkast/vriezer: >3 kOhm, in heet water: <500 Ohm.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Losschroeven en contact aan moet dan wel bij een warme motor? Anders stuurt het systeem de schuif niet aan lijkt me?
Of gewoon even losschroeven en op een 12v gelijkstroom bron zetten, dan zou je hem moeten zien schakelen?
Dat zou wel even handig zijn om te weten of die nog werkt
een stationair toerental boven de 1000 rpm bij warme motor is eigenlijk te hoog. Je kan dit gemakkelijk veranderen tot zo’n 850 rpm door de handschroef ter hoogte van de rechterzijde van het kleppendeksel. Aangezien de motor netjes loopt bij koude motor werkt de koude luchtschuif wel lijkt mij. Ook dit toerental kan je aanpassen door het iets losdraaien van het kleine moertje (maat 6,7?)op de schuif en deze (heel weinig) te verschuiven (mocht dit nodig zijn na aanpassing van het stationair toerental)












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja die stel schroef ken ik… Als ik bij een warme motor dat afstel naar 850 rpm gaat dat prima.
Totdat ik daarna weer met een koude motor ga rijden, dat is echt niet te doen
Hij loopt nu koud dus redelijk laag omdat die luchtschuif open staat. Maar als de motor warm wordt dan hoort die schuif dicht te gaan, aangezien die dat waarschijnlijk niet doet loopt de motor als die warm is dus verhoogd stationair.
Tenmiste zo interperteer ik het
dan zou je dus eens kunnen proberen de luchtschuif af te stellen zoals ik beschreef. Je kan de werking overigens controleren door hem eraf te halen zodat je de luchtspleet en het klepje ziet. Bij verwarmen moet de spleet sluiten (er zit een verwarmingselementje in) en in bijv de koelkast of de vriezer gaat hij open.