Mijn XM V6 12V van 1990 heeft de vreemde gewoonte om bij veel(vol)gas optrekken, te gaan zoeken. Zwabbert dan een beetje van links naar rechts.
De veerbollen zijn goed op druk, de stuurstangen zijn recent vervangen, de auto spoort prima rechtuit, ook bij remmen mooi recht.
Gevoelsmatig zit er geen speling in de voortrein, maar toch zoekt ie een beetje. Dat kan lastig zijn met Diravi, aangezien kleine correcties al grote gevolgen hebben.
Deze ervaring had ik ook met een BX 16V, ook zoeken bij optrekken.
Als je rustig optrekt heb je er geen last van.
Is er iemand met dezelfde ervaringen en weet waar ik het moet zoeken?
Niemand?
Is er op dit prachtige forum nu niemand die enig advies kan geven? Dat valt me toch een beetje tegen, ik dacht met kenners te maken te hebben.
Dus, kom op dan…........!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Is de wagenhoogte wel juist? Een te hoog afgestelde XM geeft ook dit gedrag. Verder de aandrijfassen controleren, draagarmrubbers en fuseekogels checken.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: Niemand?
beek3762 schreef:Is er op dit prachtige forum nu niemand die enig advies kan geven? Dat valt me toch een beetje tegen, ik dacht met kenners te maken te hebben.
Dus, kom op dan…........!
Ik denk dat je de kenners rustig de tijd moet geven om jouw verhaal te vinden. En er vervolgens iets verstandigs over te zeggen. Om er binnen een dag al op te appelleren maakt je niet populair lijkt me. De kans dat er dan nog iemand zin heeft je te helpen….
BTW ik KAN je er niet mee helpen. Sorry.
Geen klacht
t was geen klacht maar een noodkreet! Er is zoveel corr. op het forum, dus verwachtte ik sneller bericht.
Bedankt voor je opbouwende kritiek
Re: Geen klacht
beek3762 schreef:t was geen klacht maar een noodkreet! Er is zoveel corr. op het forum, dus verwachtte ik sneller bericht.
Bedankt voor je opbouwende kritiek
Ik zou zeggen: schroef er een sperdifferentieel in. Kost een paar centen (zoek eens op Quaife) maar dan heb je ook wat Een voorwielaandrijver heeft nu eenmaal moeite om veel vermogen goed op de weg te krijgen.
Dit gedrag is in de regel gewoon een teken dat je wielen moeite hebben om het koppel op de weg te krijgen. Eigenlijk dus gewoon een luxe-probleem waar niet zoveel forummers mee te maken hebben
Sperdifferentieel te duur? Iets minder gas geven dan maar.
24V
Ok, met mijn 24klepper (200 pk) had ik dit echter niet. Heeft die soms wel een sper?
Re: 24V
beek3762 schreef:Ok, met mijn 24klepper (200 pk) had ik dit echter niet. Heeft die soms wel een sper?
Ik denk niet dat die een sper heeft. Het kan misschien zijn dat die 12 klepper meer koppel onderin heeft waardoor het probleem sneller optreedt. Als het niet neigt naar een tractieprobleem, zou je de rubbers in de voortrein kunnen verdenken. Ofwel, de rubbers waar de voorste draagarmen in scharnieren. Die kunnen best matig zijn zonder dat je al echt veel speling bemerkt. Probleem van de dingen is dat speling niet zwart/wit voelbaar is. Je moet met een breekijzer een vergelijkbare kracht uitoefenen als in de prakijk optreedt (zeer hoge kracht dus) om te zien of er speling optreedt. Slijtage van dit rubber kan ook gepaard gaan met toenemende zijwindgevoeligheid en gevoeligheid voor spoorvorming.
Als deze rubbers matig blijken zou ik ze aan beide kanten gelijk laten vervangen. Ik heb het bij een vorige BX gehad dat ze geheel waren losgescheurd aan 1 kant. Toch was dat pas te zien toen de draagarm was gedemonteerd! In gemonteerde toestand zag je maar ietsje speling als je met een breekijzer voelde.
Zwabbertje
Ok, daar kan ik wat mee! Thx (Zwabbertje)
Speling op de McPherson’s : vervangen zie BX topic
Te brede banden, meer dan 225 : Standaard is ok
Vervuiling in DiRaVi : HP systeem doorspoelen
Sper is niet nuttig om zwabberen tegen te gaan aangezien een goede V6 12v (ZPJ etc.) niet zwabbert zonder sper.
Een sper kan handig zijn al je veel in bochten wegtrekt, waarbij het binnenste wiel doorslaat, maar dat compromitteert in feite de rest van je stuur en weggedrag zodanig dat het geen plaats heeft in een Citroen met DiRaVi.
Eerder zou je dan een tractie controle willen monteren, maar dat kan dan alleen maar ingrijpen op motorvermogen (F1-stijl) wil je echte tractie controle dan moet je ook rem-ingrepen kunnen doen en dat is niet te combineren met het HP remsysteem. Het is niet voor niks dat de C5 met ASR ( en ESP) een conventioneel remsysteeem heeft.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Draagarm rubbers, na 15 jaar zijn ze wel op hoor
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Quote
Willem schreef:Draagarm rubbers, na 15 jaar zijn ze wel op hoor
Goed punt, dus in het onderstel kan het hier mis gaan:
Voor:
[list] Veerpoten (speling op de McPhersons)
Onderste dwarse draagarmen (rubbers)[/list:u]
Achter:
[list] Draagarm lagers
Subframe rubbers[/list:u]
Stabilisator links, voor en achter.
Vervolgens het hele besturings deel, dus Fusees, kogelgewrichten, stuurstangen.
Al deze delen zijn slijtage delen, vanf zo’n 250-300dkm zullen er zaken van deze lijst aan vervanging toe zijn. Leeftijd heeft er niet zo veel mee te maken, maar wel kilometrage.
Maar ik zou toch eerst het HP systeem laten opfrissen/nakijken.
Te weinig druk is funest voor DiRavi, dat slokt gewoon HP vermogen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
als ik even mag inhaken, ben toch wel benieuwd of je al wat meer te weten bent gekomen Beek?
Ik heb zelf namelijk ook het probleem dat ze aan het slingeren / zwabberen is. maar bij mij is het nog specifieker aan te wijzen, namelijk als ik gas geef trekt ze naar rechts, als ik gas los laat naar links…? En inderdaad heeft ze meer last van spoorvorming en lijkt het of er altijd een forse wind staat.
Volgens mij zijn onze klachten aan hetzelfde te wijten, dus ben benieuwd wat jouw ingrepen / bevindingen zijn geweest!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zoals je weet ben ik die XM allang kwijt, maar voordat ik hem verkocht ben ik met de koper langs garage Jotham Gast gereden in Amsterdam.
Die had als bevinding inderdaad versleten draagarmrubbers voor. Voor 190 euro heeft hij het toen gerepareerd en daarna sturude de XM weer zeer strak.
Dus, laat vervangen want het is mijns inziens erg gevaarlijk en voor weinig is de dame weer het koninginnetje
Dat was ik even vergeten…
Maar wel fijn dat je er achter bent gekomen wat het euvel was. Heb je enig idee of het enkel de rubbers waren die niet goed waren, of waren het de lagers etc die moesten worden vervangen?
heeft iemand enig idee of deze klus zelf te doen is zonder werkbank, bankschroef etc, en waar ik die rubbers koop?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hij heeft er bij dfe mijne toen 2e hands draagarmen op gezet, was snellere manier dan vervangen, en goedkoper.