Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar wat is je probleem nu precies? Je hebt een klacht over je auto, de wagen komt binnen en men gaat er mee aan het werk. Tot zover klinkt het erg normaal.
Er wordt pas iets aan gedaan na een klacht. Ook dat lijkt mij logisch als het niet om iets gaat dat altijd of veelvuldig voorkomt en/of levensgevaarlijk is.
De garage wist hier nog niets van. Tsja, dat kan, maar ze behandelen de klacht wel. Ook dat klinkt goed.
Wie weet is het vrijdag opgelost en was het allemaal maar een storm in een glas water. Geef ze een kans om het op te lossen, en prijs ze hier als ze dat daadwerkelijk hebben gedaan!
Ik blijf mij echt afvragen hoe dat moet na een jaar of vier,vijf,zes wanneer de wagen naar de autocontrole gaat.
‘t Zou me niet verwonderen dat er heel wat Berlingo’s problemen gaan krijgen.
Citroën begint bij mij dieper en dieper te zakken in mijn achting.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Ik begrijp wel dat je op den duur boos wordt hoor, wij bevinden ons ook in die situatie.
Het probleem is ondertussen heel bekend aan het worden en ik denk dan ook dat ze het mogen toegeven in plaats van altijd maar te zeggen “jullie zijn de eerste met dit probleem”
Dit even terzijde, we hebben het een en ander in gang gestoken onder andere onze BA (burgerlijke aansprakelijkheid) via onze verzekeraar, uiteindelijk betalen we er ook voor!
Die zullen een onafhankelijke instantie de auto laten testen op allerlei punten waarover ze een rapport gaan maken en vervolgens gebruiken om onze klachten te bevestigen.
Verdere stappen worden ons dan toegelicht en ik mag hopen dat ze ook iets gaan uithalen.
Ik vind het alleen heel spijtig dat er weinig aan het probleem wordt gedaan door de constructeur.
Het is een mooie en heel praktische wagen die goed uitgerust is maar hij moet vooral VEILIG zijn!
H.S
Ik ben net mijne Berlingo 2009 mogen gaan afhalen bij den dealer.
De mijne had dus ook last van gerammel en gebonk aan de voorkant.
Dealer was net niet aanwezig, maar volgens zijn vrouw hebben ze de koppen van de veringen verandert.
Zouden dit misschien de veerschotels kunnen zijn..?
Ik ben natuurlijk direct een kort testritje gaan maken.
Op het eerste zicht was de wagen vooraan heel stil, en hoorde ik geen gerammel en gebonk meer.
Hopelijk blijft dit zo, en komen de problemen niet terug, zoals ik hier bij sommige op het forum heb mogen lezen.
Ik wil toch alvast mijne dealer “Garage Aerts te Hemiksem” alvast bedanken voor zijn moeite en goede service.
Niet al de dealers zijn slecht, en voor de goede mag gerust reclame gemaakt worden.
-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-
Heb daarna de dealer zelf nog kunnen spreken.
Ze hebben dus idd vooraan de veerschotels verandert.
-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En nu maar wachten op Jan’s newsflash!
Deze avond ben ik de auto gaan halen en een testrit gedaan.Nog niet op de snelweg.
Op het eerste gevoel en gehoor is het vooraan merkbaar verbeterd,soms nog iets aan de rechter voorpoot.
Schotels zijn vooraan veranderd.
De garage heeft zelf een testrit gedaan met gevolg dat ze zelf niet tevreden zijn over het resultaat.
Een technicus zat achteraan tijdens de testrit en heeft direct verteld dat er iets niet in orde was.Auto breekt achteraan uit bij felle oneffenheden.
Veel te veel rol geluiden met felle vibraties.
Dinsdag nemen ze contact op met een expert.
Bij het nakijken van de banden hebben ze vastgesteld dat deze na 13000 km al veel te ver versleten zijn.
De banden zijn ook heel onregelmatig versleten wat toch kan wijzen op een ophangingsprobleem.
Achteraan heb ik nog altijd het gebonk.Dit probleem is nog niet aangepakt.( wachten op expert )
Ik moet nu tot dinsdag met de auto rijden en mijn bevindingen meedelen aan de garage. Zonder iemand een verwijt te maken,ik denk dat ze nu meer vertrouwen in mij gekregen omdat mijn uitleg
toch klopt met het rijgedrag van de auto.Volgens iemand van de garage ben ik hun eigenlijk van dienst geweest door een goede omschrijving te geven van het probleem.( Ik ben zelf 32 jaar technicus maar niet in de auto branche.)
Dus volgende week meer nieuws en hopelijk met een goede afloop.
Prettig weekend
Jan
mooie uitleg! ook goed da de garage je nu opeens wel serieus neemt!
hopelijk vind een expert ter zake de juiste oplossing!!!
succes!
Hallo iedereen
Korte samenvatting.
4 dagen met de auto gereden( +/- 400 km ) met als resultaat:
Voorschotels waren vervangen + motor steun ingevet.
Gebonk vooraan en achteraan nog altijd hetzelfde.
Rechter veerpoot het “klokklok” geluid komt al terug.
Nog altijd onstabiel zeker op de autosnelweg komende van Luik richting Brussel ( slecht stuk ter hoogte van Grâce-Hollogne )
Vibratie nog altijd hetzelfde met hoogste niveau op 145 km/u.
Zeer zwaar rolgeluid.
De elektrische pluggen van de voorlampen tweemaal slecht contact door los trillen.
De auto wijkt nu ook af naar rechts.
Moest vandaag mijn bevindingen doorbellen naar de garage en vragen wanneer de expert kwam.
Slot.
Er komt nog geen expert.
Morgen om 8 uur 30 nog maar eens een testrit samen met de mecanieker.
Nochtans had diezelfde mecanieker een testrit gedaan op vrijdag en was niet tevreden over het rijgedrag van de auto.
Gaan morgen zien wat de mecanieker er van vindt en dan zal er eventueel een expert verwittigd worden.
Heb toch 2 jaar garantie!!!
Banden zouden eventueel die vibraties kunnen geven omdat ze niet egaal afgesleten zijn maar nog geen conclusie genomen door de garage.
Wacht nu tot morgen maar heb het gevoel dat de garage al een bocht van 90° genomen heeft en staat niet kordaat genoeg achter het probleem.
Tot morgen
Jan
Succes morgen!
Hallo XTR drivers
Vandaag tweede testrit gedaan(na het veranderen van de veerschotels vooraan +/- 400km geleden), maar nu samen met de mecanieker.
Traject: dorpskern(en) + autosnelweg Landen - Grâce-Hollogne en terug.
Volgens de mecanieker en mijn idee is het “klokklok” geluid sterk verminderd.
Soms nog een weinig aan de rechter voorpoot.(doenbaar)
Op de autostrade op beton zeer hoog rolgeluid,te fel volgens de mecanieker.
Op het asfalt vibratie + brommend geluid, het hoogst bij een snelheid van 145 km/u.
Volgens de mecanieker komt dit door de banden die niet legaal afgesleten zijn.
Voelbaar als je met de hand over de band wrijft.
Hij vergelijkt het rolgeluid precies als je rijd met banden van een Jeep.
Stabiliteit zal weinig aan te doen zijn omdat Citroen een stugge eerder een sportief type van vering gebruikt heeft.
De mecanieker vertelde mij;als het zijn voertuig geweest was de banden al lang veranderd waren en dit ook doorgegeven heeft aan de garagehouder.(eerste testrit)
De garagehouder heeft nu de uitleg van de mecanieker aanvaardt en er wordt een dossier opgesteld en doorgestuurd naar de expert.
Het eerste wat ze gaan proberen te veranderen na goedkeuring van Citroên natuurlijk zijn de banden.
Daarna zal er terug een evaluatie gebeuren en zien wat er “eventueel” kan gedaan worden aan de stabiliteit en het gebonk bij oneffenheden. MAAR daar hebben ze zelf en zoals ik weinig hoop op.
Uit mijn standpunt gezien, als het vibratie probleem opgelost is door de nog af te wachten bandenwissel, zal ik zelf van type vering moeten veranderen als ik wil bevrijd worden van het “gebonk” en de slechte stabiliteit.
Is er iemand met dezelfde situatie die met een “verbeterde of aangepaste” XTR rijdt laat mij dan AUB iets weten.Mijn vrouw heeft gehoor problemen (ziekte van Ménière) en kan het brommend geluid absoluut niet uitstaan of ik moet mijn auto alleen gebruiken om rond de kerk te rijden.
Ik hoop dat de bandenwissel er vlug komt.
Groeten
Jan
Zit er dan zo veel verschil op de XTR en de Multispace versies…??
Bij mijne Multispace hebben ze vorige week ook de voorste veerschotels vervangen.
Ondertussen heb ik ongeveer 250 km gereden met die nieuwe/andere veerschotels.
En ik moet zegen dat het bij mij, vooraan aan de wagen nu tamelijk stil is.
Heb nu weinig of niks last van geluiden, en hopelijk blijft dit ook zo.
-Berlingo Multispace 16i 16v 2009-
Ik was per toeval vandaag in Tienen (na de testrit) en heb bij Auto5 mijn wielen van positie laten veranderen.
De voorste kruislings naar achter en omgekeerd om het naar rechts afwijken uit te testen.
Dit is merkbaar beter,zelfs zeer miniem.
Ik denk dat de mecanieker gelijk heeft over het niet legaal afslijten van de banden.
De vibratie is nu achteraan zo erg dat ge mekaar niet meer verstaat tijdens het rijden op de autostrade zelfs op het asfalt gedeelte.
Nochtans waren de achterste banden volgens hem er het slechtste aan toe,en ik moet hem gelijk geven want bij lagen snelheid schud het stuur lichtjes,een soort van shimmy.
Volgens mij komt deze onregelmatige slijtage dan ook door de verkeerde keuze van schokdempers of ophanging. Het gebonk is er nog steeds.
Zoals in mijn voorgaande berichten weergegeven, hoop ik dat ik snel nieuwe banden kan verkrijgen want dit is niet meer veilig.
Zo, weer een ervaring rijker,tot de volgende.
Jan
Hallo allemaal
Even kort:
Vrijdag morgen 04/06/2010 testrit gemaakt met 4 nieuwe wielen van een XTR uit stock.
Verkoper + mecanicien meegereden +/- 1 uur.
Op autostrade is het brommend geluid + de vibratie met 95% verminderd.
Het geklop, gebonk en onstabiliteit is er nog steeds en volgens de mecanicien vooral rechts achteraan.
Conclusie van de mecanicien:
De banden zijn heel ongelijkmatig afgesleten door “dansende” ophanging ( vorige testritten al vastgesteld )
De achterste vering is heel lawaaierig en vooral rechterkant.
De auto is ook onstabiel bij oneffenheden.
Om 10 uur 30 heeft de mecanicien dan met een expert gebeld.
Antwoord van de mecanicien na het telefoongesprek:
Citroën is op de hoogte van dit probleem.
Vooraan wordt er geen actie ondernomen,de voorschotels zijn veranderd en dit moet een goed resultaat gegeven hebben.
Achteraan mag de vering in garantie veranderd worden.( misschien )
Op aandringen van de mecanicien werd er ook gevraagd om de banden te veranderen omdat het probleem er al was na +/- 8500 km.
Op banden is geen garantie.
Vandaag 11/06/2010 naar de garage gebeld:
Resultaat: nieuwe vering achteraan wordt toegestaan. ( wordt besteld )
Banden worden niet veranderd - geen garantie.
Tip van iemand van de garage;Schrijf een brief naar de klantendienst om de bandwisseling alsnog in garantie te verkrijgen.
Dus toch iets, maar het zal mij indien ik een stabiele aangename auto wil, zelf een hoop kosten moeten doen.
Groeten
Jan
Ik heb afgelopen vrijdag weer mijn dealer gebeld of er bij citroen al iets bekend is van de achteras -probleem dealer weer gebeld met citroen nederland deze weten nergens van toen aan dealer uitgelegd dat er een citroen forum bestaat en daar ongeveer 18 pagina’s vol staan met dit probleem nu hebben wij een afspraak gemaakt voor vrijdag om weer een proefrit te gaan maken om naar het geklonk te luisteren dus afwachten maar ben er nog steeds mee bezig