5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Fritzi - de bruine GS 1015 Club van Rosj
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 20 mei 2010 12:03 AM
  [ # 61 ]
DriverD schreef:

Ja, dat trillingrubbertje zit ook niet voor niets los. Normaal zit dat om de hogedrukleiding. Waarschijnlijk is die leiding kapot getrild…

Trillingsrubbertje? Als je het hebt over het zwarte rubbertje dat over de buis loopt, dan is dat geen trillingsrubbertje. Het gaat hier om de rubber dop die de aluminium buis op de leiding vastzet, om nu juist te voorkomen dat in geval van lek rond de nippel / wartel (zoals hier) de LHM op je uitlaat loopt en dus de hele motor in de fik vliegt!!!

Profiel  
 
Rosj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009

- GS/GSA 1015 Club Berline.
Gepost: 20 mei 2010 12:17 AM
  [ # 62 ]

dat is inderdaad die rook. die is bekend. Ik zal morgen eens kijken of ik dat rubbertje er weer tussen kan krijgen. Anders zal hij toch naar de garage moeten. Of is er iemand die dat in de omgeving Delft met mij wil en kan fixen? Zelf heb ik helaas geen klusruimte.

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 20 mei 2010 12:23 AM
  [ # 63 ]

Inderdaad of een nieuw rubbertje (2 euro) of een nieuwe leiding (vele mere euros).

Hier een foto van de gehele pomp los in onderdelen. Geheel links zie je de alu buis die er normaal gesproken om het pomphuis zit. Van rubbertjes hier geen sprake, die zitten elders.

Hier verder de pomp aan de motor, met leiding en al. Rood omcirkeld het “trillingsrubbertje”.

Maar nu terug komend op de echte oorzaak:
LHM rubber kapot. Het gaat hier om een klein buisje van speciaal rubber dat de afsluiting tussen pomphuis en leiding op zich neemt. Bij elke demontage moet dit rubbertje worden vervangen. En niet zo maar een rubbertje monteren, want normaal rubber smelt gewoon weg in contact met LHM. Dit is waarschijnlijk het geval hier.

Hier een foto van een leiding, met of zonder wartel. In het rood een rubbertje (hier doorzichtig) op schaal.

Leiding uiteinde kapot. Als de leiding wartel met teveel kracht is aangedraaid verbuigt het uiteinde, met als gevolg dat het rubbertje niet meer voor een goede afsluiting kan zorgen. Met als gevolg, lekkage. De constructie is dusdanig gemaakt dat hard aandraaien totaal overbodig is. Of te wel, hard aandraaien maakt de aansluiting er niet dichter op, het gaat er nu juist van kapot.

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 20 mei 2010 12:30 AM
  [ # 64 ]
Rosj schreef:

Ik zal morgen eens kijken of ik dat rubbertje er weer tussen kan krijgen.

Hoe bedoel je dat? Niet het leiding rubber met dat “trillingsrubber” door de war halen hoor. Het leiding rubber kan er echt niet onderweg uitvalen. Nieuw kopen aub.

Hier een lijste met onderdeel nummers van de LHM leiding rubbers waarmee je naar mamma Citroen kunt gaan.

96 085 783   Garniture d’étanchéité tube 6,35
96 085 784   Garniture d’étanchéité tube 4,5
96 085 785   Garniture d’étanchéité tube 3,5

Jij hebt de eerste nodig, dus diameter van 6,35.

De GS/A gebruikt gemiddeld:
2 maal 96 085 783
4 maal 96 085 784
50 maal 96 085 785

Profiel  
 
Rosj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009

- GS/GSA 1015 Club Berline.
Gepost: 20 mei 2010 12:35 AM
  [ # 65 ]

Kijk, dit is een geweldig goede uitleg. Dat rubbertje heb ik inderdaad zelf los getrokken toen mijn LHM voorraad al op straat lag. Hij zat al los. Maar als ik die pomp eraf wil halen om dat rubbertje te vervangen, zal ik wel de keienvanger eraf moeten halen en een brug moeten hebben.
Moet ik nu mijn hele GS openschroeven en dan alle rubbers vervangen (okee, ik weet ook als ik dit hier vraag, dan zegt iedereen dat dat het beste is) of is dat niet nodig?

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 20 mei 2010 12:45 AM
  [ # 66 ]
Rosj schreef:

Kijk, dit is een geweldig goede uitleg.

Avec plaisir Monsieur!

Rosj schreef:

Dat rubbertje heb ik inderdaad zelf los getrokken toen mijn LHM voorraad al op straat lag. Hij zat al los.

But, laten we de goede namen gebruiken. Sorry als ik doordram, maar het is belangrijk dat alles volkomen duidelijk is. Hier nog een duidelijker plaatje van eigen hand:

Geel = wartel - Groen = leiding rubber - Rood = pomp huis - Grijs = leiding

Ik neem aan dat je het rubber van de beschermhuls van de wartel weg hebt geschoven. Zit altijd los, dus geen probleem.

Rosj schreef:

Maar als ik die pomp eraf wil halen om dat rubbertje te vervangen, zal ik wel de keienvanger eraf moeten halen en een brug moeten hebben. Moet ik nu mijn hele GS openschroeven en dan alle rubbers vervangen (okee, ik weet ook als ik dit hier vraag, dan zegt iedereen dat dat het beste is) of is dat niet nodig?

Ik werk al een jaar of 15 aan mijn GSjes, heb nog nooit een brug gehad en in de tussentijd mijn gehele auto gerestaureerd. Brug is echt niet nodig. Keienvanger kan ook gewoon los. Is inderdaad het makkelijks die los te nemen. De overige leiding rubbers hoef je echt niet te vervangen, maar er wat op voorraad hebben is altijd handig.

Profiel  
 
Rosj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009

- GS/GSA 1015 Club Berline.
Gepost: 20 mei 2010 12:52 AM
  [ # 67 ]

dit is niet doordrammen, dit is inderdaad goed antwoord geven, want ik dacht aan dat beschermhulsje. Trouwens, snel in elkaar ge-sketchup-ed. Dat hulsje doet dus niets. Het probleem zit dus van binnen. Ik heb inderdaad geen brug, maar ook geen eigen terrein, behalve dan op één hoog wat vierkante meters. Dus ik zit stiekem op straat te sleutelen. En dan kan je niet alles zo maar open en bloot gooien. Dus ik moet nog even een inschatting krijgen of dit met wat kennis van derden en wat plek, tijd en geduld ‘zelf’ te repareren is, of dat ik naar van Bemmelen moet gaan om hem professioneel te laten oplappen. Aangezien ik liever zelf dingen oplos, heeft dat mijn voorkeur, maar het moet wel goed gebeuren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2010 12:56 AM
  [ # 68 ]

Er zijn in Delft best wat forum-beunen actief hoor. Stuur maar eens een pb aan jongens als “mkatgert” “ree” en “yke” Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rosj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009

- GS/GSA 1015 Club Berline.
Gepost: 20 mei 2010 01:14 AM
  [ # 69 ]

en jurre niet te vergeten. Ik ga hier eens rondvragen of iemand tijd en zin heeft. Zelf (met hulp) oplossen is altijd veel leuker.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 mei 2010 11:17 AM
  [ # 70 ]
waterman schreef:

Er zijn in Delft best wat forum-beunen actief hoor. Stuur maar eens een pb aan jongens als “mkatgert” “ree” en “yke” Wink

Bedankt voor het compliment Very Happy

Ik zie je GS regelmatig in de stad staan. Leuk ding. Helaas heb ik geen idee hoe dit hoort te zitten - jij weet inmiddels meer dan ik - en kan ik je ook niet echt verder helpen…

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 28 mei 2010 06:07 PM
  [ # 71 ]

Ha Roger,
Je hebt PB, maar de echte GS fantiekelingen in Delft zijn Katgert en MiGS..
moet lukken!

Profiel  
 
Rosj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009

- GS/GSA 1015 Club Berline.
Gepost: 02 juni 2010 10:57 PM
  [ # 72 ]

Hallo, vandaag is Tobias even komen kijken. Hij vertelde me dat met een beetje geklooi die wartel wel los te krijgen is met een steeksleutel. Dit heb ik dus net gedaan en de leiding zag er op het oog prima uit. Dus ik denk niet dat die gebarsten is. Het rubbertje heb ik eruit gehaald, deze is niet super soepel (weet niet hoe ze horen te zijn) Maar deze ga ik volgende week vervangen, wegens verplichtingen de komende dagen. Eens kijken of hij met een nieuw rubbertje wel LHM-dicht is. Dan is het gewoon gefixt. Kan ik het groene bloed weer door de aderen laten vloeien.

Profiel  
 
Rosj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 20-07-2009

- GS/GSA 1015 Club Berline.
Gepost: 16 juni 2010 08:33 PM
  [ # 73 ]

Update, Vandaag met Michiel Katgert gekeken. Met het nieuwe rubbertje stroomt het er nog steeds uit. Ik heb nieuwe rubbertjes gehaald, De binnen- en buitendiameter van het rubbertje is gelijk, hij is echter wel 1 à 2mm korter. Toen ik de wartel weer los haalde, kwam ik erachter dat ik iets te enthousiast hard de wartel heb vast gedraaid. Het bolletje in de leiding waarmee de wartel de leiding vast zet, is verdwenen.
Oftewel, een nieuw probleem. Kunnen de leidingmakers hier mij vertellen hoe ik een nieuw bolletje in de leiding zet? Ik neem aan dat het met een tang gebeurd, is die gewoon bij de Brezan te halen voor niet te veel geld, of kan ik beter een mede-forummer lief aankijken? Moet de gehele leiding dan uit de auto, of kan hij blijven zitten.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 16 juni 2010 10:12 PM
  [ # 74 ]

Leiding compleet demonteren en vervangen door een andere. Ik denk dat je de uit einde trouwens nog in de pomp hebt zitten als je verdikking niet meer op de leiding hebt zitten.. Zo’n leiding hoeft niet echt enorm vast gedraaid te worden..

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 16 juni 2010 11:19 PM
  [ # 75 ]
Rosj schreef:

Oftewel, een nieuw probleem. Kunnen de leidingmakers hier mij vertellen hoe ik een nieuw bolletje in de leiding zet? Ik neem aan dat het met een tang gebeurd, is die gewoon bij de Brezan te halen voor niet te veel geld, of kan ik beter een mede-forummer lief aankijken? Moet de gehele leiding dan uit de auto, of kan hij blijven zitten.

Hier heb je een speciaal stuk gereedschap voor nodig dat alleen voor veel geld te kopen is. En vergeet Brezan, de “doe het zelf” shop of “Chez le Beun” maar, het gaat hier om speciaal op maat gemaakt Citroen gereedschap. Dusdanig sluit ik me bij CitroPower aan. Gehele leiding vervangen en de eventuele resten uit het pomphuis halen.

En zoals ik al zei…

DoctorPallas schreef:

De constructie is dusdanig gemaakt dat hard aandraaien totaal overbodig is. Of te wel, hard aandraaien maakt de aansluiting er niet dichter op, het gaat er nu juist van kapot.

Profiel  
 
 
5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook