Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Oeps! Te laat.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er is natuurlijk altijd een, zij het minieme, kans dat het een slecht lager was. Net zoals je wel eens een gloeilamp (wat was dat ook alweer?) hebt die na 5 min. kapotgaat terwijl het gemiddelde 1000 uur is. Statistiek en standaardafwijking en zo…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het zal blijken als de bak gans uit mekaar ligt. Als dit het enige lager is, dan kan het een slechte lager zijn,alhoewel ik dan niet begrijp dat het zo lang uitgehouden heeft.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit is het enige lager dat er zo uit ziet. De rest is gewoon ok.
Dit is trouwens de binnenring van dit lager:
en nog een keer het deel wat op de as zit:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dit is natuurlijk wel het lager dat het bij ruig rijden het hardst voor zijn kiezen krijgt! Grote axiale en radiale belasting.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch valt dat ruige rijden wel mee. Ik rijd wel heel hard, maar écht aftrappen doe ik gelukkig niet..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Misschien heb ik er te langzaam mee gereden?
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat moet eigenlijk ook wel kunnen. De bak is tenslotte ook in een Lotus gebruikt.
Als er echt nergens iets afgebroken is lijkt het op onverdunde domme pech!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Corrosie door condens na lang stilstaan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Lang stil staan?? Ik denk niet dat dat bij Waterman het geval is.
Ik lees stiekem even mee. Het frappante is dat alleen het deel op de as is beschadigd en niet de rollen en de ring als ik de foto’s
zo zie. Is de as zo’n stuk zachter dan?
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.
Nee, die rollerbanen en de rollen zijn gehard, wat je ziet op de foto is dat de geharde laag “verdwenen” is,waarschijnlijk door overbelasting, en dat vindt je als “gruis” terug in de bak. Waardoor overbelasting? temperatuur, door gebrek aan smering? Materiaalprobleem, mechanische probleem ( te veel speling, o te wenig speling) of “gewoon einde levensduur”, dat wil zeggen MTBF verstreken. Als je hiermee bijft rijden dan gaan ook de rollen en de buitenste baan er aan.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Even een niet aanwezige medeforummer quotend:
materiaalkundig ingenieur schreef:Hele wilde misschien-wel-onzin vraag, maar kan het zijn dat de olie zuur was / er water onderin de bak zat?
Geen idee of het überhaupt kan, maar het oogt corrosie-achtig.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ondertussen wel aanwezige medeforummer kan hetvolgende aan onderbouwde speculatie toevoegen:
Het vreemde aan dit materiaalfalen is dat de buitenste lagerschaal en de rollen, zo op het oog tenmiste, gewoon intact lijken, terwijl de binnenste schaal aan gort is. Je zou verwachten dat er bij alle onderdelen schade zou zijn.
Waarschijnlijk zijn de rollen en de buitenste lagerschaal van kogellagerstaal gemaakt (1% koolstof, 1,5% chroom, 100Cr6 dus) en is de binnenste lagerschaal van inzetstaal of carbonitreerstaal gemaakt. Dit betekent dat de buitenste schaal en de rollen door het materiaal heen knetterhard zijn terwijl de binnenste schaal dat alleen aan de oppervlakte is. Carboneren (inzetharden) en carbonitreren (harden door opname van koolstof en/of stikstof) gaat namelijk maar tot zeer beperkte diepte. (Orde grootte vaak maar tot een halve mm.)
Vervolgens is er maar één hard deeltje nodig, dat door de nog hardere kogellagerstalen rollen in de binnenlagerschaal gedrukt wordt. De harde buitenlaag kan dan kapot springen, meer vervuilende deeltjes verspreiden, en dan gaat het rap verder. Zodra die harde toplaag ergens kapot is gaat alles versneld verder, de interne spanningen in het materiaal door het inzetharden, danwel (carbo)nitreren, heeft opgedaan vergemakkelijken het wegbreken van het knalharde oppervlaktemateriaal.
Dus, het verschil in staalsoort (en daarmee verschillende doorharding) kan verklaren waarom rollen en buitenste lagerschaal geen overduidelijke schade hebben. (En ook dat de andere lagers geen probleem lijken te hebben. Die zijn dan ook volledig van kogellagerstaal gemaakt.)
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dit is nog een eens constructieve uitleg
Uit de foto’s maak ik op dat het binnenste lagerhuis gelijk ook de as is ?
Of zit dat er toch met een aparte lagerring rond geperst ?
Dat zou ook verklaren waarom dit vlak maar oppervlakkig gehard kan worden .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen