Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja zoiets begin ik ook te vermoeden, het zal naar het laagste punt lopen, dat zal dan daar wel zitten.
Zoals op de foto’s te zien is is nu eigenlijk die hele hoek wel vettig.
Ik heb even bij mijn turbo2 gekeken. De vettige slang op de 3e foto (met het band er omheen gewikkeld) mag vettig zijn. Dat is de aanvoerslang van de turbo naar de intercooler. Maar dit vet verplaatst zich niet naar voren, tenzij je aan achteruitrij-races meedoet. Wat bij jouw auto vet is is het plastic steunblok die aan het uiteinde van de intercooler zit. Ik weet het niet helemaal zeker maar deze vormt ook de afdichting van de intercooler aan de rechterzijde. Bij mij is deze kurkdroog. Omdat olieleidingen daar ontbreken kunnen er mi 2 dingen aan de hand zijn:
- de afdichting van de intercooler is defect. Dit schijnt meer voor te komen. Door overdruk vormt zich altijd wat olie in de inlaat. Dit zie je bijvoorbeeld in het luchtfilterhuis: bij een auto die veel kilometers heeft gelopen kan zelfs het luchtfilter vet worden. Dus olie in de inlaat is niet direct vreemd. Wel moet de inlaat (zeker bij injectie) dicht zijn en dat zou dus defect kunnen zijn
- je ziet geen olie maar koelvloeistof (die ook vervuild en bruinig kan zijn). Je kan dit verschil voelen of proeven (koelvloeistof is zoet)
Overigens: de turbo wordt gesmeerd met olie. Deze olie wordt aangevoerd door een rubberslang (volgens mij ook net zichtbaar op de 3e foto). Ik ben als de dood dat deze slang een keer scheurt, want dan verlies je in no-time alle olie en loopt je motor in de soep. Het vervangen van deze slang staat al een paar jaar op mijn lijstje maar ik vraag me af of hij uberhaupt nog te krijgen is.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks voor het kijken! En voor de duidelijk uitleg
Ik zal morgen nog eens kijken, ik denk ook dat de olie niet vanaf de turbo naar die locatie kan komen. Jouw verklaring is wel logisch mbt dat er wat olie in de intercooler komt. Is het beter om dat schoon te laten maken, of is dat voor korte duur en heeft dus weinig toegevoegde waarde.
De enige troost is dat als die slang scheurt je wel een olie lampje krijgt, wellicht als je op tijd de motor uit zet valt de schade nog mee?
Het heeft weinig zin om de inlaatkanalen te reinigen omdat er een constante oliedamp doorheen gaat. Maar het lekken van de intercooler is natuurlijk niet goed omdat dan je benzine-luchtmengsel niet meer optimaal kan zijn (het zou zo maar een relatie kunnen hebben met het inhouden dat je beschrijft in je andere topic). Maar eerst maar eens heel goed kijken voordat er verkeerde conclusies worden getrokken Het is immers best vreemd. Ik had niet zo lang geleden een lekkende klepdekselpakking (waarschijnlijk jaren niet vervangen). Maar dat zie je a) van boven af rond je uitlaatspruitstuk en b) dat is ook ver voor de radiator.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kijken morgen nog wel even, misschien schiet ik nog wel wat extra foto’s.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Thanks voor het kijken! En voor de duidelijk uitleg
De enige troost is dat als die slang scheurt je wel een olie lampje krijgt, wellicht als je op tijd de motor uit zet valt de schade nog mee?
als je turbo op hoge toeren draait, en er is opeens geen olie meer ter smering…...
ben je hoogstens toe aan een nieuwe turbo.
zeker is er vettigheid in je inlaat deel, maar zoveel dat je er een plas onder hebt is ook wel vreemd.
en inderdaad, kleppendekselpakking kan lekken (ook gehad), dat lekt dan op de uitlaat, en dat zie en ruik je ook wel.
ik ben benieuwd ! keep us posted.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb overigens de olie wel direct gepeilt, dat is nu na minimaal 11 maanden na de vorige olie wissel nog exact op peil, dus ik verlies zeker geen grote hoeveelheden olie (tot nu toe dan).
Ook het KVS vat zit nog gewoon vol na 2 jaar.
als je turbo op hoge toeren draait, en er is opeens geen olie meer ter smering…...
ben je hoogstens toe aan een nieuwe turbo.
Een beetje off-topic: gezien de diameter van de door mij bedoelde slang en het feit dat hij rechtstreeks aan het carter zit lijkt mij de kans dat je te laat bent vrij reeel als je op de snelweg rijdt. Tegen de tijd dat de turbo het begeeft staat je motor ook ongeveer droog.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoals belooft even wat inspecties gedaan.
De turbo van bovenaf, lijkt me er normaal uit zien.
Kleppendekselrubber op de hoek rechts voor, zover ik kon zien is het hele rubber droog.
De carterpan is wat vet, maar dat valt denk ik ook wel mee?
De turbo vanaf de onderkant.
En hier zit de grootste vettigheid, aan de rechterkant van de intercooler, hier liggen ook de druppels olie onder.
Het leek erop of er geen nieuwe druppels naar beneden vielen na het starten van de auto en meerdere malen gasgeven (er lag een krant onder om nieuwe druppels direct te zien. Het enige nadeel is dat er natuurlijk niet echt turbodruk wordt opgebouwd bij stilstand gasgeven.
Het ziet er best redelijk uit lijkt mij. Al blijf ik de indruk houden dat de olie aan de onderzijde van de intercooler gewoon door wat doorzweten van deze intercooler komt op de aanlsuiting van het aluminium op het kunststof. Om die olie zou ik me dus niet zo’n zorgen maken. Of hierdoor sprake is van valse lucht is de vraag.
Op de een na laatste foto zie je overigens wel heel mooi die olie-aanvoerslang waar ik me dus wat zorgen om maak (bij mijn eigen auto). Die slang heeft het zwaar met temperatuurwisselingen van 100 gr en ik zou er niet van opkijken als die na ruim 20 jaar de geest geeft.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik ga daar ook eens inspecteren !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
freek schreef:Het ziet er best redelijk uit lijkt mij. Al blijf ik de indruk houden dat de olie aan de onderzijde van de intercooler gewoon door wat doorzweten van deze intercooler komt op de aanlsuiting van het aluminium op het kunststof. Om die olie zou ik me dus niet zo’n zorgen maken. Of hierdoor sprake is van valse lucht is de vraag.
Op de een na laatste foto zie je overigens wel heel mooi die olie-aanvoerslang waar ik me dus wat zorgen om maak (bij mijn eigen auto). Die slang heeft het zwaar met temperatuurwisselingen van 100 gr en ik zou er niet van opkijken als die na ruim 20 jaar de geest geeft.
Volgens mij zie je de olieaanvoer op de eerste foto en is de slang voor retour naar het carter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Freek, ik ben het met je eens
Ik vond alles ook helemaal niet schokkend, alles is best nog netjes.
Ik denk ook dat je gelijk heb mbt tot de afdichting van de intercooler en het plastic gedeelte. Ik ga dat laten controleren op valse lucht. Zonder brug is dat daar denk ik geen doen.
Ik ben het alleen wel met jantje eens dat de dikke slang naar het carter waarschijnlijk de retourslang is. Ik denk zelf dat als 1 van beide scheurt je een probleem heb. Als je het preventief wil aanpakken moet je ze denk ik allebei vervangen.
retourslang of niet: het is een schakel in het oliecircuit en het effect bij scheuren in hetzelfde….
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het de retourslang is staat er geen druk op. Dat scheelt wel….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.