Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ah die. Zag hem net staan bij Te koop. Helaas geen airco, en dat is zo’n beetje wel een must voor mij. Eén van de redenen dat ik minder in de DS rijd dan ik wel zou willen is het gebrek aan airco.
Morgen ga ik wel even bellen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
WEL airco !! Een york…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, ik zie het. Het was even in de haast dat ik niet goed keek. Zeker bellen zo dadelijk dus.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ga er maar vanuit dat je die york moet ombouwen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
York zuigt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Brian schreef:Ja, ik zie het. Het was even in de haast dat ik niet goed keek. Zeker bellen zo dadelijk dus.
En….. wat was de uitslag.??? Nog wat te weten gekomen. ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, vanochtend de garage gebeld en daar werd mij uit het blote hoofd verteld:
Auto wordt verkocht door de garage voor de eigenaar.
Huidige eigenaar heeft sinds hij de SM heeft (2005) wel wat punten aangepakt maar weinig in gereden
SM is rijdend naar de garage gekomen.
Toen heeft degene die ik aan de telefoon had de auto bekeken op mijn aanwijzingen:
Goed in de lak, rechterafdekplaat achterwiel een heel klein beetje bobbeltjes
Het randje langs het roostertje in de motorkap ook helemaal gaaf.
Waarschijnlijk in de hoeken van de kofferbak enige roest, was niet goed te zien doordat de bekleding vast zat
Verkoper heeft eigenaar gebeld en mij teruggebeld met volgende info:
Gehele historie vanaf ‘74 is bekend, facturen komen morgen bij de garage te liggen.
in ieder geval zijn de kleppen al wel vervangen
verder geen motormodificaties bekend bij de garage, facturen dus even afwachten
contactslot links, reden onbekend
Plan van aanpak:
Morgen bellen voor extra info vanaf de facturen
Zaterdag kijken als bijna-leek
Later met kenner gaan kijken.
Is er hier iemand die later (volgende week zaterdag bijvoorbeeld?) met mij wil gaan kijken of anders a.s. zaterdag al? Leeuwarden dus, wat dichterbij dan Frankrijk en frans spreken is ook niet meer nodig
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Johan??? O johaaaaaaaaaaannnnnn?????????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die woont inderdaad namelijk wel vlakbij.
Ik realiseerde me net namelijk dat voor sommigen oder ons, Leeuwrden een takke-eind rijden is en Frankrijk zo ongeveer om de hoek.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Zaterdag een blik werpen lijkt me wel leuk maar dan meer als leek daar ik niet IN de motor kan kijken maar wel wat er allemaal omheen zit. PM me maar fff bij belangstelling dan kunnen we evt. een afspraak maken. Frans hoef je inderdaad niet te spreken wel fries…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
PB!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:Zaterdag een blik werpen lijkt me wel leuk maar dan meer als leek daar ik niet IN de motor kan kijken
Wie kan dat wel man?? Als er geen facturen zijn van een motor overhaul, dan is ie zeker niet gedaan.
Zo koop ik ze het liefst. Een goeie gezonde SM,waarvan je enkel de motor nog moet doen of laten doen en naar mijn eigen gedacht.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Johan was hier net al even en ik heb het er ook even met hem over gehad. Het lijkt mij dat dit de SM is van Jan Riedstra, de overleden vastgoed magnaat van Friesland. Hij heeft ook een Mercedes SLR Stirling Moss gekocht en hij had altijd nog een SM staan voor de verzameling en is nooit verkocht al hoewel hij best lang te koop heeft gestaan eerder. Deze Riedstra heeft/had dan weer contacten met deze garage. Wat ik weet dat de SM die van Riedstra was een zeer goed onderhouden en gerestaureerd ding was. Is dat bij iemand hier bekend?
Was inderdaad van Riedstra !! Affijn we zijn d’r geweest en Brian mag verslag doen….Wordt vervolgt. !
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanmiddag dus even met Johan naar de SM gekeken. Volgens de verkoper was de SM van de zoon van Riedstra, maar het kan natuurlijk zijn dat hij hem heeft geërfd. Het zal in ieder geval wel dezelfde zijn.
Er zit een uitgebreide historie bij, maar niet vanaf ‘74, maar vanaf de import in ‘94 uit Duitsland. Facturen van van alles en nog wat tot aan die van een nieuwe oliedop toe. Maar geen bon van een motorrevisie, anders dan 2 maal in de jaren negentig een factuur van een kop er af en weer gevlakt i.v.m. water in de cilinders. Geen kleppen, kettingspanners of andere aanpassingen.
Daarnaast op heel veel punten een net niet auto (van voor naar achter):
Raar rubbertje onder het koplampglas, waarschijnlijk om hem op zijn plek te houden.
Niet originele (en dus niet passende) koplampen
Meedraaiende verstralers afgekoppeld
rommelige bedrading onder de motorkap
York aircopomp
motorkapverlichtingbedrading doorgeknipt
Luminition ontsteking (over de kwaliteit daarvan verschillen de meningen)
Niet zo’n mooie reparatie van een slechte plek aan de onderkant van de A-stijl.
Originele contactslot doorgebrand, daarom een andere links van het stuur
ramen doen het niet
Antenne gaat niet automatisch op-neer, is een knopje voor ingebouwd bij de raamschakelaars
A-stijl bekleding los
Vloermatten bij voorstoelen vervangen door rubber matten
bekleding rechterdeur hangt deels los, evenals strip
bekleding bestuurdersstoel zit los
onderkant deuren beginnende roest, m.n. rechter deur
Andere achterruitverwarming er op geplakt
beginnende roest in de bekende hoeken van de kofferbak
Het is dus geen SM die technisch goed is, waar de rest beetje bij beetje aangepakt kan worden, maar ook geen SM die helemaal goed is maar waarbij je alleen fors in het blok moet investeren.
Afgezien van de genoemde roest zit ie wel erg strak in de lak.
Er zit nog een taxatierapport bij van 20k uit 2002, waarin gesproken wordt over een ‘onlangs gedan’ motorrevisie, maar ik denk dat ze daarbij doelen op de beide koppen. Ik ga nog proberen te achterhalen of dat blok ten tijde van de vorige eigenaar is gedaan. Zolang ik daar geen bevestiging van krijg, laat ik deze SM aan mij voorbijgaan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.