Ik kwam op het internet een BX 4TC 200PK tegen. Ik wist van het bestaan van deze auto niet af. Heeft iemand wat bijzonderheden over deze bijzondere auto. er schijnen er maar 200 van gemaakt te zijn.
en misschien :photo :photo ........................ :
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik moet daarvoor even zoeken, maar ik weet zo wel uit mn hoofd dat ie gemaakt is door Hueliez, met een flink aantal CX componenten. Dacht dat een gedeelte van de voor- en achterwielophanging van de CX zijn. Er zijn er ondertussen twee of drie in Nederland.
Motor staat er vlgs mij niet dwars in maar in de rijrichting. Maar ik zal zoeken, als ik al niet wordt aangevuld door andere forumleden..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Bedankt.
Ik ben wel heel benieuwd naar foto’s en andere spec’s
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Zal ik anders een -tig foto’s online zetten?
Lijkt mij een goed plan, enne….....misschien ook wat interieur foto’s :
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
op deze foto is te zien dat d besturing van een CX is, DIRAVI… en de motor is meen ik van een CX 2.0, maar dan uit een Renault, die gebruikte dezelde motoren en hebben daar ook een Turbo versie van gehad (was dat niet R25 Turbo?).
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Phritz schreef:Lijkt mij een goed plan, enne….....misschien ook wat interieur foto’s :
Staan er ook genoeg van tussen!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heeft een poos terug (misschien wel al twee jaar ofzo hoor) eens een artikel van in de citroexpert gestaan. Als ik het goed heb zijn er eerst wat proto’s gebouwd en daarna een hele kleine serie. Eerste proto’s zouden op basis van Peugoet/Talbot (solara meen ik) basis gebouwd zijn. Zal wel eens zoeken of ik dat boekje nog kan vinden (aangezien ik nooit iets weggooi waar een auto opstaat moet dat lukken).
waaw, staat er eentje te koop : hebbe hebbe
machtig vooral de achterkant in de volle versie
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
oldenhage schreef:http://wyd.midlands.nl/BX/4TC/citroenbx_3max.jpg
op deze foto is te zien dat d besturing van een CX is, DIRAVI… en de motor is meen ik van een CX 2.0, maar dan uit een Renault, die gebruikte dezelde motoren en hebben daar ook een Turbo versie van gehad (was dat niet R25 Turbo?).
De Renault-motoren zijn de Douvrin motoren, die werden ook in de 505 & CX gebruikt (2.0 en 2.2). De 25 turbo had een Douvrin 2.5V6 die nooit door PSA gebruikt. Deze hebben allen niets te maken met de BX4TC.
De 4TC motor is de Chrysler 2155cm³ die ook in de 505 Turbo dienst deed. Je kunt je afvragen waarom PSA beide merken in GroepB de competitie liet aangaan met zulke verschillende ontwerpen
* 205T16: ‘modern’ XU-blok in het midden geplaatst.
* BX4TC: oudijzer Chrysler-blok half voor de vooras geplaatst.
De wendbaarheid ging er niet op vooruit (understatement) met een dergelijke gewichtsverdeling, daarnaast had Audi (op wiens concept de BX4TC gestoeld was) met de Quattro al ondervonden dat de wielbasis te groot was en de motor liefst achter de vooras, of beter voor de achteras moest worden geplaatst. Die verlengde neus die nodig was om het blok te huisvesten was naast de esthetiek (:kots ) ook funest voor de prestaties.
Bij voorbaat ten dode opgeschreven dus. Jammer.
Volgens enkele bronnen op het internet zijn een hoop onverkochte exemplaren eerst gestald op de plaats waar de GS-Birotors na de terugkoopactie terecht kwamen en daarna gesloopt. Hoeveel er resteren is onduidelijk, tussen de 30 en 80 exemplaren kwam ik tegen.
Van de Evo’s (waar daadwerkelijk mee gerally’d werd) moesten er 20 gemaakt worden. Die zijn al helemaal niet te vinden, behalve 1 of 2 in de collectie van Cit zelf.
Nie veul dus..
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha, dan had ik dat talbot (chrysler) verhaal toch niet helemaal zelf verzonnen…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het schijnt dat dit type ook geen HP heeft… Iemand die dat zeker weet?