Totaal aantal Berichten: 2502
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hallo,
ik heb hier een ZX met een 1.6i-Xantiablok er in, en die heeft de eigenschap bij koude start meteen weer af te slaan na een fractie van een seconde gelopen te hebben. Bij gas bijgeven blijft ie wel lopen. Bij warm gaat zowel starten als lopen prima. De motor zelf loopt, als ie loopt, erg netjes.
Stappenmotor losgeschroefd: die werkt. Gaskleppositiesensor losgekoppelt: probleem blijft. Vacuumslangen nagelopen: niet echt denderend, maar wel luchtdicht.
Wat zie ik over het hoofd?
Oh ja, als aanvulling: er staan geen foutmeldingen in de computer…
Zojuist nog even bezig geweest. Het gasklephuis is schoongemaakt, zag er allemaal netjes uit. Meteen even geprobeerd de gaskleppositiesensor door te meten. Er zitten 3 pinnetjes op, ik zou verwachten dat het een veredelde potmeter is die een variabele weerstand levert over 2 van de 3 pinnetjes. Over alle 3 de combinaties van 2 pinnetjes had ik echter een oneindige weerstand, onafhankelijk van de gasklepstand.
Is dit fout, en zo ja, hoe kan dit voor het probleem zorgen dat het alleen bij koude motor gebeurd?
Ik zou het niet weten, maar als je de oplossing gevonden hebt horen we het graag
Groetjes Harry
Het lijkt er op dat het alsnog de stappenmotor was. Vreemd genoeg geen dansend toerental en dergelijk, en toen ik hem er uitgeschroefd had leek het motortje prima te lopen.
Toen later echter bij het loslaten van het gas opeens het toerental veel te laat bijgeregeld werd heb ik het ding er nog eens uitgeschroefd en vol met smeermiddel gegooid. Het probleem lijkt hiermee voorlopig opgelost…
Tot zojuist, toen het ding weer niet wilde blijven lopen, en op een gegeven moment ook maar continu het motormanagement-lampje liet branden, ook tijdens het rijden. Dat is gunstig, dan is er iets uit te lezen… Hoop ik althans.