probleempje van een snel verlopen koppeling (en 5-bak gezocht)
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 19 mei 2010 12:32 PM

Tsja, de koppeling…

Toen ik een paar weken geleden mijn CX kocht, moest het koppelingspedaal ver worden ingetrapt om te ontkoppelen. Ik nam dit aan voor normaal… Nadat we er afgelopen weken zo’n 300km mee hebben gereden, is sinds zondagavond de koppeling moeilijk gaan doen. Eerst wilde ze niet meer in de achteruit, gisterenavond kwam mijn vriendin thuis met het verhaal dat de 1e, en snel daarna de 2e, versnelling ook niet meer bereikt kunnen worden (overigens wel bij stilstaande motor).

Natuurlijk meteen dit forum geraadpleegd, en zelf logisch gaan nadenken. Ik heb ooit een “gerafelde” koppelingskabel gehad (bij een 2cv), waarbij het moment van ontkoppelen natuurlijk ook steeds later kwam. Op dit forum las ik ook van een koppelingshefboom die geknikt was.

Beide theorieën stroken aardig met een snelle achteruitgang van het ontkoppelmoment. En dan heb je natuurlijk nog de drukgroep die metaalmoeheid kan vertonen. De eerste 2 theorieën gaan vooralsnog niet op, de kabel lijkt in goede staat (zelfs ooit vernieuwd, aangezien ik niet verwacht dat er in 1977 al kabels met plastic hulzen waren). De hefboom is iig nog intact. Rest eventueel de drukgroep.

Ik heb vanochtend de kabel wat weten aan te spannen (de vrije slag was vrij groot). Binnenkort zal ik weten of er idd een snel verloop in zit. Of dat het misschien te maken heeft gehad met lang stilstaan, wellicht oprekken van de kabel.

Herkend iemand dit scenario?

In het ergste geval moet de drukgroep vervangen worden, dit wil ik dan direct combineren met een wissel van 4- naar 5-bak. Er zit een 2400 motor in, heeft iemand nog een goede, passende 5 bak op zolder liggen (of ergens anders)?

groeten, Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2423
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 19 mei 2010 01:03 PM
  [ # 1 ]

Bij wisseling van de 4 naar 5 bak moet je ook een set 5bak assen hebben. Die zijn namelijk anders van lengte. En 5 bak smalspoor assen moet je dan wel weer zien te vinden…...

een 5 bak uit een 2200 douvrin (serie2) kun je prima gebruiken

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 mei 2010 01:34 PM
  [ # 2 ]

En een andere baksteun…

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 20 mei 2010 10:36 PM
  [ # 3 ]

@Evan; waarom specifiek een bak uit een Douvrin 2200 serie 2? Ik neem aan dat ik daar ook het assen-probleem heb?

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2010 11:05 PM
  [ # 4 ]

Evan, een bak uit een douvrin heeft toch een heel ander koppelingshuis als een 2400 bak?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2423
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 21 mei 2010 10:16 AM
  [ # 5 ]

Als jij het zegt, ik heb alleen ervaring met 2400, 2500 en D motoren…..
Is ook maar 2e hands info van een bekende forummer, ik trek meteen alle aansprakelijheid in…. Smile de verhoudingen zouden redelijk in de buurt liggen…

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2423
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 21 mei 2010 11:53 AM
  [ # 6 ]

Je hebt inderdaad bij welke 5-bak je ook maar monteert smalspoor 5-bak assen nodig. En een 5-bak baksteun.
Je zult wel een bak moeten zoeken welke ofwel standaard in een 2400 geleverd is ofwel eentje waarbij de verhoudingen redelijk met die bak overeen komen….
Een 22 bak zou volgens zeggen redelijk overeenkomen. Maar dan zul je waarschijnlijk een ander koppelingshuis op zo’n 22 bak moeten zetten.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook