En nu gaat het gebeuren
son111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-2006

Gepost: 18 mei 2010 10:36 PM

Beste mensen,
Mijn laatste bijdrage aan het citroenforum is alweer van een paar jaar geleden. Ik wil graag wat advies t.a.v. het demonteren en monteren van enkele delen.
Mijn CX is een 2200 Pallas van 1976. 5 Jaar geleden gekocht met heel weinig kilometers en voor zover te zien, geen roest. Alleen die lak he, AC 082 zilvergrijs, was al wat dof en hier en daar begon de lak ook te bladderen. Echte kenners van CX zeiden mij dat dit vaker voorkomt bij AC 082. Inmiddels is het te bar: hele plakkaten lak laten gewoon los. Dat betekent dus een nieuwe laklaag…...
14 Dagen geleden begonnen met demonteren. Het hele interieur behalve dashboard en console, ligt er uit, voorruit, en ook portieren, voor- en achterklep. De portieren zijn helemaal leeggemaakt. Ik vergaap me weer aan mijn auto die zelfs onder de rvs dorpelplaten, deurbodems, achterklep en andere bedreigde plekken, alleen maar gave verf laat zien. Was dat bovenop maar zo!!!
De twee achterzijruitjes en de achterruit vormen mijn probleem. Bij het demonteren van de achterzijruitjes zijn een aantal plastic clips kapot gegaan. De ruitjes zitten nog perfect vast. Ook de achterruit zit nog strak vast. MIJN VRAAG: hoe zitten die achterruitjes en plastic clips bevestigd? Ik kan dat door de zwarte kitlaag niet zien. En hoe bevestig ik de ruitjes weer nadat de auto gespoten is? (clips zijn nog wel te koop) En wat de achterruit betreft: Is het aan te raden die gewoon af te plakken of toch maar te demonteren en later weer in nieuwe kit te zetten.
Ik hoop wat adviezen te krijgen, zodat ik verder kan. Eind van de zomer/begin herfst hoop ik weer te rijden.
vriendelijke groet
Rinus

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2010 10:52 PM
  [ # 1 ]

Mooi werk Rinus, binnenkort weer als nieuw. Die drie ruiten zitten gelijmd, als ze nog goed vastzitten is de enige remedie lossnijden. Daarvoor bestaan speciale apparaatjes, hoe het precies werkt weet ik niet.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 19 mei 2010 01:15 AM
  [ # 2 ]

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat


Snijdraad gaat ook

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 mei 2010 09:36 AM
  [ # 3 ]

Voor de achterruit lijkt me snijdraad toch wat lastig, gezien die rare hoek onderin waar je niet bijkunt. Daarbij vind ik het toch erg spannend, die achterruit, omdat je zo weinig ruimte hebt en je vrij snel de bedrading van de verwarming kunt beschadigen.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 19 mei 2010 09:59 AM
  [ # 4 ]

Gebruik best een trekmes. Dat werkt het prettigst omdat je dan goede controle hebt over wat je doet.

http://www.viba.nl/page/files/at-cat-equalizer.pdf

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 19 mei 2010 10:58 AM
  [ # 5 ]

Als je geen optische roest ziet lekker de achterruit en de achterste zijruitjes laten zitten voor het spuiten maakt het niet uit er zitten toch sierlijstjes omheen gewoon laten afplakken.

Het risico op breuk is veel te groot,en het blijft een bere(n)werk

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 19 mei 2010 11:22 AM
  [ # 6 ]
garagestmarien schreef:

Daarbij vind ik het toch erg spannend, die achterruit, omdat je zo weinig ruimte hebt en je vrij snel de bedrading van de verwarming kunt beschadigen.

Los van de vraag of je wel een ruit eruit moet halen, als die niet lekt, volgens degene met wie ik gisteren mijn SM-achterruit heb verwijderd uit de klep, is het op de ruiten geplakte gele goedje voor de verwarming prima te herstellen. Dat is zijn informatie. Ik heb het niet zien worden hersteld.

Heel veel succes met het herstel van de auto !

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 19 mei 2010 02:31 PM
  [ # 7 ]

Ik zou ze lekker laten zitten die ruiten. Doe ik ook. Als gezegd, mits er geen roest onder zit. In het reparatie handboek staat wel een beetje hoe die lijstjes te verwijderen zijn, maar echt lekker gaat het gewoon niet. Ik denk dat al die klipjes gewoon wat te hard zijn geworden in de loop der jaren. Ik laat mijn sierlijstjes dus waarschijnlijk óók zitten, behalve als ik nog een hele goede tip krijg over het verwijderen en terugzetten van die dingen.

Succes verder!

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 19 mei 2010 03:51 PM
  [ # 8 ]
yke schreef:

Ik zou ze lekker laten zitten die ruiten. Doe ik ook. Als gezegd, mits er geen roest onder zit. In het reparatie handboek staat wel een beetje hoe die lijstjes te verwijderen zijn, maar echt lekker gaat het gewoon niet. Ik denk dat al die klipjes gewoon wat te hard zijn geworden in de loop der jaren. Ik laat mijn sierlijstjes dus waarschijnlijk óók zitten, behalve als ik nog een hele goede tip krijg over het verwijderen en terugzetten van die dingen.

Succes verder!

Bedoel jij die lijstjes van de achterste ruitjes…daar heb ik ook nog geen goed systeem voor gevonnden wie weet het.
Ik heb het zelf met een plamuurmes gedaan ging wel maar het is niet alles

Profiel  
 
son111
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-2006

Gepost: 20 mei 2010 07:07 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor jullie reacties. gezien het feit dat er geen roest onder de kit van de ruiten zit en omdat de ruiten nog strak vast zitten, laat ik ze maar zitten en plak ze af.

De sierstrips bij de twee achterruitjes moeten dan wel opnieuw worden vastgezet met kit.
Kan iemand mij adviseren over een goede kit die goed hecht en duurzaam is?

vr gr

Rinus

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2010 07:16 PM
  [ # 10 ]

Bij een ‘76-er werd tijdens de productie nog gebruik gemaakt van een kitsoort die met de jaren gewoon los gat laten. Kan vandaag zijn, kan morgen zijn, maar zeker is dat de ruitjes er uit gaan vallen. Ze hebben het gewoon allemaal. Mijn advies? Niet beunen, gewoon goed aanpakken de ruitjes er even uit (laten) snijden. Het is misschien eventjes wat extra werk, maar mijn motto blijft met carosseriewerk: Doe het goed, of doe het niet.

Gereedschap om ruiten uit te snijden kost 50 euro op ebay.de

http://cgi.ebay.de/geklebte-Windschutzscheiben-Montagesatz-Aus-Einbau-7-tl-/310200784083?cmd=ViewItem&pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item48396854d3

Ik heb die set ook en heb er al veel plezier van gehad!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 21 mei 2010 12:16 AM
  [ # 11 ]

Dat is geen geld Is het ook nog een beetje kwaliteit? Hoeveel ruiten gaat het mee denk je? mmmm moet ik ook hebben…
(gereedschap verzamelen is zo’n vreemde dwangmatigheid van me)

Oh ja ik verloor m’n linker zijruitje van mijn eerste cx bij pak m beet 100km/h. Das best heel erg schrikken!
Niemand gewond en alleen mijn ruitje incl de strippen kwijt.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 mei 2010 12:26 AM
  [ # 12 ]

Ik heb er nu zo’n 10 ruiten mee uitgesneden en het is nog steeds in prima staat. Ok, er is duurder en beter spul te koop. Maar dit is goed voor wat ik er mee doe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 21 mei 2010 12:35 AM
  [ # 13 ]

Dan is het voor mij zeker goed genoeg… (ik beun niet)
Bedankt hoor ... kost me weer geld tongue wink

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 21 mei 2010 01:22 PM
  [ # 14 ]

handig inderdaad! Bij mij zit er ook wat roest onder de ruitjes, dus ze moeten er toch een keer uit.
Denk dat ik maar snel zo’n setje ga aanschaffen!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook