Mijn 2cv6 bj 1986 rijdt met koude motor in de 1e versnelling gewoon normaal weg. Als je langer dan 20 minuten hebt gereden en even stil gaat staan voor b.v. een verkeerslicht, schokt de auto nogal heftig bij het wegrijden in de 1e versnelling. Op het moment dat de koppeling helemaal is aangegrepen is het schokken over. Ik vermoed dat de koppelingsplaat na 20 minuten zo warm is dat ie vervormt en niet meer over het gehele oppervlak aangrijpt.
Of is er een andere reden te bedenken.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ik ken dit probleem niet. Vermoedens naar de koppeling lijken me terecht. Ik weet niet hoever je sleutelkennis gaat, anders zou je de boel even kunnen demonteren, dan kun je het goed zien. Met wat ervaring een klus van een halve dag.
Je weet zeker dat het niet aan je rijstijl ligt? Bijvoorbeeld wegrijden met te weinig toeren ofzo?
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wellicht een vette plaat door olielekkage?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
punky schreef:.........
Je weet zeker dat het niet aan je rijstijl ligt? Bijvoorbeeld wegrijden met te weinig toeren ofzo?
Dat zou best een optie kunnen zijn.
Bij een koude start gebruik je de choke?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Waar kom je vandaan, misschien dat iemand van het forum een keer wil kijken.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Das raar, mijn 2cv6 schokt juist als ie een tijd heeft stilgestaan,eenmaal in 2 optrekken en weg is schokken,voor de rest van de dag !!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik heb dit probleem met mijn Acadiane ook.
Vorig jaar is er een nieuwe plaat, drukgroep en druklager in gekomen.
De auto schokt bij het optrekken zo hevig, dat soms de achterdeuren spontaan open srpingen. Zelfs als de achterdeuren op slot zijn.
Met de auto is sindsdien 3000-4000 km gereden.
Het heeft helemaal niks met de rijstijl te maken, want met mijn 2cv kan ik wel vloeiend wegrijden met een warme motor. Als de motor van de Acadiane koud is rij ik er vloeiend mee weg. Dit is onafhankelijk van het choke-gebruik. Het verkeerd gebruik van een choke leidt tot licht schokken en inhouden van de motor in alle versnellingen. Dit euvel doet zich alleen voor bij het wegrijden vanuit stilstand.
Als de auto iets rolt en hij staat in de eerste versnelling kom je er wel weer vloeiend mee weg.
Het verhaal van een lekke oliekeerring heb ik ook al gehoord en volgens een ander zou het een typisch euvel van de koppelingen van Valeo zijn.
Ik heb inmiddels een compleet nieuwe koppelingsset liggen en de koppeling wordt midden volgende week vervangen. (na de 11-stedentocht)
De reaktie van Jeroen-2cv beschrijft mijn probleem precies. Het heeft inderdaad niets met rijstijl te maken. Ook de choke heeft geen invloed. Deze is na zo’n 25 minuten rijden al lang weer volledig ingedrukt.
Het is inderdaad zo dat als de auto maar iets rolt het schokken vrijwel niet optreedt. Alleen vanuit stilstand.
Ik kan het schokken minder laten optreden door vrijwel geen gas te geven en zo snel mogelijk de hele koppeling op te laten komen. Of juist met veel toeren en langdurig slippende koppeling weg te rijden. Dit is natuurlijk funest voor de koppelingsplaat om dit vaak te doen.
Ben benieuwd of een nieuw drukgroep e.d. het probleem oplost.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik denk dat alleen een drukgroep het probleem niet oplost.
Ik ben van plan om de volgende onderdelen te vervangen:
- Koppelingsset, bestaande uit een koppelingsplaat, drukgroep en een drukgroeplager
- De krukaskeerring aan de kant van de versnellingbak
Aangezien het hele spul toch uit elkaar moet zou ik zeker de keerring mee vervangen.
Ik heb hier vanmorgen voor gebeld en zo’n ding kost om en nabij de 6 euro.
Als je een beetje om je heen kijkt ben je voor het materiaal rond de 90 euro kwijt (originele citroen onderdelen).
Haal je onderdelen bij een Citroen of een 2cv onderdelenhandelaar, automaterialenzaken tellen voor een koppelingsset van een 2CV tussen de 160 en 190 euro.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Of haal je onderdelen via een clubmagazijn, mocht je lid zijn van een A-type verenigning .
De prijsverschillen tussen handelaren en clubmagazijnen zijn niet bijzonder groot.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Ik heb een koppeling van 50,- erin zitten van een grote Citroen onderdelenleverancier uit Frankrijk en deze bevalt erg goed. Misschien is dit iets?
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gaat het om een losse koppelingsplaat of om een complete set?
Een losse plaat ben ik ook wel tegen gekomen voor ong. 50 euro.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
complete set. plaat, lager en drukgroep.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Het bleek dat de particuliere prutser uit Andelst (Gld) waarvan ik mijn Acadiane gekocht had, vorig jaar alleen de plaat vervangen had en niet de drukgroep.
De drukgroep was feitelijk niks meer dan een oud stuk roest.
Nogmaals dank meneer uit Andelst
Er was geen sprake van een olielekkage van de krukaskeerring.
Nu er een nieuwe drukgroep, plaat en drukgroeplager in zit is het probleem over.
En meteen zijn voor het gemak de olievulpijp en de rechterkachelpot maar mee vervangen.
De onderdruk in het carter was niet veel meer, en het hele mechanisme van de rechterkachelpot was compleet naar zijn grootje.
Problemen opgelost
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Handige actie. Advies is altijd om alles te vervangen. Weer wat opgestoken.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
punky schreef:Handige actie. Advies is altijd om alles te vervangen. Weer wat opgestoken.
Dat je het hele spul moet vervangen weet ik wel. Ik heb een opleiding in de autotechniek gehad.
Jammer dat de vorige eigenaar die mening niet deelt, dat je alles moet vervangen.
Zodat er dan binnen het jaar en binnen de 4000 km de 2e koppeling er in gezet wordt.
Alleen vervelend dat dan de nieuwe eigenaar voor de kosten mag opdraaien.
Ik kan Dick Borneman adviseren om ook het hele spul te (laten) vervangen.
Het schokkende optrekken in de 1e versnelling is uitermate hinderlijk.