en heeft dus het lager verkeerd gemonteerd. Eerst de losse ring tegen het pinion en dan het lager monteren met binnenring met vast buitenring naar het 1ste versnellingstandwiel.
Op de foto zie je dat het geheel 180 graden gedraaid moet zitten. Nu hebben de tonnen tegen de afstandbus met naaldlager en tandwiel van 1ste versnelling gelopen. Het is de bedoeling dat de tonnen opgesloten zitten tussen de 2 ringen.
Lager is waarschijnlijk daardoor kapot gegaan. Te grote krachten en dan het lager niet direct achter het pinion….........
Hoeft niet warm gemaakt te worden. Is geen vaste passing.
, nieuw lager monteren en klaar. Bak op reserve.
gr
Harry Martens
[edit bogaard] Constructief! dank daarvoor. verder even [/edit]
Kijk Harry, dat is een reactie waar iedereen hier wat mee kan!
Er zitten hier heel veel mensen zoals je ziet die van uit allerlei richtingen kennis en ervaring hebben.
Op fora is het gebruikelijk dat je de info òf deelt òf (uit zakelijke overwegingen) voor je houdt.
Yuri: Je weet dus waar je sparebak op te controleren!
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Harry, goed dat je de moeite hebt genomen een inhoudelijke reactie te geven. Dank daar voor.
Vraag blijft… Hoe kan het dat dit lager, als het verkeer zou zitten, het 40.000km heeft volgehouden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als de as met lager zo uit de bak gekomen is , zit het het verkeerd.
De krachten die via pinion naar het kroonwiel lopen dienen natuurlijk zo dicht mogelijk bij de pinion ogevangen te worden.
In dit geval is het steunpunt een paar milimeter van de pinion afgegaan. Bovendien hebben de rollen de afstandsbus met bijbehorende losdraaiende naaldlager en tandwiel van de eerste versnelling geraakt terwijl die constant met verschillende snelheden draaien. Dus mijninziens ook steeds een stootbelasting. 1 pitje en het gaat dan heel snel.
gr
harry martens
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dus zo lang er niets verspaand,blijft het lager heel?? En eens een splintertje,gaat het snel?? Dan is dit toch nog niet zo heel lang aan de gang,die slijtage??
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even voor mijn beeld en voor jullie beeldvorming;
Ik neen even aan dat er nu bedoeld wordt dat de buitenring, de grote dus, verkeerd heeft gezeten? Ik weet zo 1,2,3 niet hoe die buitenring uit de bak gekomen is. Bij het verwijderen van de pignon-as viel het lager compleet uit elkaar namelijk. De buitenste ring zoals die op de foto staat, kan dus best 180 graden gedraait zijn bij de demontage dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als de as uit de bak komt moet het lager blijven zitten. De rollen worden dan tegengehouden door de opstaande rand van de binnenring. Op de fotos kan je zien dat de beide opstaande ringen tegenelkaar aanzitten.Dit lagertype heeft op de binnenste loopring die dus op de as gemonteerd zit aan een kant een vaste ring en aan de pignonzijde een losse ring.
Dus eerste de losse ring monteren en daarna het complete lager met binnenring, rollen en buitenste loopring.
gr
harry martens
klik dan op bv de eerste NUP 208 die je ziet. Dan zie je de tekening en begrijp je wat ik bedoel.
gr
Harry Martens
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
40000 km met een gemiddelde van 100 km /uur is slechts 400 uur dus niet zo erg lang in vergelijking met applikaties van lagers die 24 uur kontinu lopen en dan nog 20 jaar goedblijven als van van het goed merk zijn.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dsvitesse1 schreef:als de as uit de bak komt moet het lager blijven zitten. De rollen worden dan tegengehouden door de opstaande rand van de binnenring. Op de fotos kan je zien dat de beide opstaande ringen tegenelkaar aanzitten.Dit lagertype heeft op de binnenste loopring die dus op de as gemonteerd zit aan een kant een vaste ring en aan de pignonzijde een losse ring.
Dus eerste de losse ring monteren en daarna het complete lager met binnenring, rollen en buitenste loopring.gr
harry martens
Duidelijk, en precies zoals ik het bij de andere bak heb zien zitten en heb teruggeplaatst. Dank.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
andre.smulders schreef:40000 km met een gemiddelde van 100 km /uur is slechts 400 uur dus niet zo erg lang in vergelijking met applikaties van lagers die 24 uur kontinu lopen en dan nog 20 jaar goedblijven als van van het goed merk zijn.
Precies!
Normaal eis je van een lager minimaal 20.000 uur.
Met een gemiddelde van 100 km/u hoor je dat dus niet mee te maken.
dsvitesse1 schreef:Op de fotos kan je zien dat de beide opstaande ringen tegenelkaar aanzitten.Dit lagertype heeft op de binnenste loopring die dus op de as gemonteerd zit aan een kant een vaste ring en aan de pignonzijde een losse ring.
Dus eerste de losse ring monteren en daarna het complete lager met binnenring, rollen en buitenste loopring.gr
harry martens
zo zitten beide opstaande ringen nu gemonteerd.
losse ring pignonzijde
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@lucky: bedankt voor je foto! Het is wel duidelijk nu..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vandaag weer een stapje verder gekomen met de SM. Bij Egbert van de 4-deurs cabrio DS kon de vervangende bak getest worden. Egbert heeft een handig hulpstukje gemaakt voor op zijn draaibank. Zo kan de bak getest worden op bijgeluiden ect. Eigenlijk moet een je een bak natuurlijk onder belasting testen, met een koppeling die bedienbaar is, maar met de “testbank” van Egbert kon ik in ieder geval vaststellen dat de bak niet jankt, niet kraakt en dat alle versnellingen het zonder enge geluiden doen.
Egbert, nogmaals dank voor de ontvangst en voor de leuke middag
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Geniaal!