1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Werking EGR klep
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 23 augustus 2005 11:11 PM

Hallo,

kan iemand mij uitleggen waar de 5 draden voor zijn die aan mijn EGR klep (C5 2.0 16v uit 03-2002) hangen?
En hoe kan ik deze klep uitschakelen zonder dat de boordcomputer moeilijk gaat doen? (Ik heb nu de stekker vd EGR klep af getrokken en krijg nu een storing uitlaatgas net nadat ik de motor gestart heb).

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 24 augustus 2005 01:53 AM
  [ # 1 ]

Dat uitschakelen zal niet gaan. De computer controleert namelijk de werking als hij de klep bediend. In het verleden meerdere experimenten mee gedaan en uiteindelijk komt de storing er weer in.  Idea

De draden zullen waarschijnlijk een + en een - zijn en de andere drie stuurdraden/ controledraden.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 24 augustus 2005 01:56 AM
  [ # 2 ]

Ik zal het morgen even nagaan waar de vijf draden voor zijn.

Als je de EGR klep uit wil schakelen is het soms wel mogelijk een dichte pakking te monteren tussen de klep en de kop.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 24 augustus 2005 02:59 AM
  [ # 3 ]

Alleen de nieuwere (waarschijnlijk die van hem ook) gaan uiteindelijk wel weer in storing. De eerste serie ging meestal inderdaad wel goed.

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 25 augustus 2005 11:01 PM
  [ # 4 ]

@ oldenhage:
Heb je nog iets gevonden over de bedrading van de EGR klep? Of over hoe je hem uit kunt schakelen. Is het misschien softwarematig te doen??

@ Blade_:
wat voor testen heb jij uitgevoerd?
Kun je bijvoorbeeld niet de plusdraad onderbreken, zodat de “controle draden” het wel doen, maar de klep niet bekrachtigd wordt?

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 15 september 2005 02:15 AM
  [ # 5 ]

ik was hier nog een antwoord schuldig.

de EGR klep bestaat uit spoel die de klep bediend met daarbij een potentiometer die de exacte stand van de klep bepaald.  De spoel wordt aangestuurd door twee draden en de potentiometer heeft er drie nodig, samen maakt 5

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
JohanC5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-2005

Gepost: 20 september 2005 10:49 PM
  [ # 6 ]

Heb flink zitten expirimenteren met de EGR-klep van mijn C5 2.0 op LPG G3 uit 2001: stekker eruit betekent een einde aan het inhouden maar storingsmelding; dichte pakking betekent géén inhouden en géén storingsmelding MAAR een algeheel beroerde loop van de motor bij lage toerentallen (bij hogere merk je het gewoon niet meer, maar tof is het niet). Dus de dichte pakking eruit gehaald, stekker er weer in en wat reinigingsvloeistof ingespoten. Proefrit was OK. Nu weer wachten op de eerste hik en “storing uitlaatgas/katalysator fout” Ping!!
Tik op Google maar eens EGR in en je vindt een feest van herkenning!!!! En wereldwijd!!!!

Nu ik eraan terugdenk: de “relatie” met mijn Xantia heeft ook moeten groeien, maar af en toe mis ik hem nog wel….............

Lotgenoten: STERKTE!!!!!

Johan.

ZX => Xantia => C5

Profiel  
 
JohanC5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-2005

Gepost: 06 oktober 2005 12:31 AM
  [ # 7 ]

Helaas, het vervangen van de EGR klep heeft niet het resultaat gebracht wat ik gehoopt had. Wéér storing na 800km. En gewoon weer bij ritten langer dan 40km. Wat wel is verbeterd is het algemene gedrag van de motor: hij trekt soepeler op en het toerental valt mooi geleidelijk terug bij het intrappen van de koppeling. Dus het was niet helemaal voor niets…...
Maar hoe komt het nou dat als je de stekker eruit trekt het hikken over is en alles gewoon goed werkt en als je de klep afsluit met een plaatje om van de storingsmelding af te zijn het hele orgel vals is (hij hikt alleen niet!!! voor de rest loopt hij beroerd). Is het zo dat als de stekker eruit ligt de computer denkt “ik moet op noodprogramma want die klep doet het niet” en als je de klep afdicht en de stekker er weer indoet de gedachte is “de klep werkt, ik kan mengels aanpassen zoals gewoon” waardoor het sprookje niet meer opgaat want er is immers een luchtstroom geblokkeerd? Wellicht zijn er profs op dit forum die de diepere beweegredenen van de moderne voiture kunne doorgronden…..

Groeten,
Johan.

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 06 oktober 2005 12:41 AM
  [ # 8 ]

Als de stekker eraf ligt ziet de computer dat er een onderbreking is naar de EGR-klep. De EGR-klep is bedoelt om te zorgen (door terugvoeren van uitlaatgas de cilinder in) dat de schadelijke uitstoot minder wordt. Heeft dus direct invloed op de milieubelasting. Daarom gaat direct het lampje branden als hier iets aan mankeert.

Ik weet niet hoe lang je gereden hebt met de dichte pakking ertussen, maar mijn ervaring is dat na een aantal kilometers (weet niet hoeveel) de storing uiteindelijk toch weer terugkomt. Dit geldt in ieder geval bij vrij nieuwe modellen.

Maar je hebt het over een storingsmelding terwijl de klep aangesloten is en niet afgedicht? Wat is dit voor storingsmelding dan?

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 06 oktober 2005 10:56 AM
  [ # 9 ]

Ik heb het vermoeden dat de EGR klep in mijn C5 ook niet helemaal lekker werkt. De motor houd af en toe in (trekt de ene keer harder als de andere keer) en ook gaat hij soms bij volgas stotteren. Tevens stotterd hij ook regelmatig bij het rijden van een constante snelheid met een relatief laag toerental. Ook wanneer ik hem laat uitrijden in de versnelling, en geef dan een klein beetje gas, dat hikt hij eerst voordat de acceleratie plaatsvind.

Zijn dit allemaal klachten die terug te koppelen zijn naar de EGR klep?

En weten jullie wat zo’n klep kost?

Groet,
Maarten

Profiel  
 
JohanC5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-2005

Gepost: 06 oktober 2005 03:21 PM
  [ # 10 ]

De EGR-klep kost €118 ex BTW bij de dealer. Maar of dit de oplossing is???

Groeten,
Johan.

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 06 oktober 2005 06:34 PM
  [ # 11 ]

de storing die JohanC5 en ik krijgen (wanneer de klep normaal is aangesloten zonder dichte pakking en met de stekker) is Storing Uitlaatgas en Katalysatorstoring, waarna de motor op 3 pitten gaat lopen (noodprogramma) . Dan gaan ook het oranje storingslampje van de motor en het oranje Service lampje branden en deze blijven gedurende de hele rit aan. Om de boel weer normaal op 4 cilinders te laten lopen moet je de auto aan de kant gooien en de motor 1 minuut van het contact afhalen. Hierdoor wordt het systeem gereset en kun je je reis weer normaal vervolgen.
Trek je de stekker er uit en start je de auto dan krijg je na enkele seconden de melding Storing Uitlaatgas. Het motorstoringslampje en servicelampje gaan dan branden, maar de auto rijdt verder redelijk prima. Geen hikjes meer en ook nooit meer de katalysatormelding en het lopen op 3 cilinders. Nadeel is dat de eerder genoemde lampjes altijd blijven branden.
Af en toe krijg ik de neiging om die uit het dashboard te vissen, maar ik hoop nog op een goede oplossing.
Zie ook mijn topic over: Katalysatorstoring/op 3 cilinders lopen.

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 07 oktober 2005 11:25 PM
  [ # 12 ]

De EGR klep uit de C5 bestaat uit een klepdeel (tussen uitlaat en inlaat spruitstuk) en een motor deel. Dit motordeel bevat een spoel en twee sensors en 5 aansluitingen. Als je het motordeel voor je hebt met de onderkant (gaffel) naar je toe en je kijkt in de connector dan zie je de aansluitingen (pennen) genummerd 1-2-3-4-6. Pen 5 is niet gebruikt. Van links naar rechts dus 2 dunne, 2 dikke en 1 dunne pen. De dikke pennen 3 en 4 zijn voor de spoel deze kun je meten met een Ohm-meter. De weerstand is ongeveer 3,5 Ohm. Als je deze twee pennen met 12V aantikt moet de motor een kwartslag draaien, zoniet dan is de winding defect. De sensors kun je ook controleren met een Ohm-meter. Verbindt pen 6 (meeste rechtse) met de plus van de meter en de min van de meter met pen 1 (meest linkse). De waarde moet om en nabij 2423 Ohm zijn en dit ook blijven als je de motor met de hand een kwartslag draait. Nu zet je de min aansluiting van de meter op pen2 (tweede pen van links) de meter moet nu ongeveer 520 Ohm aangeven. Als je nu de motor langzaam een kwartslag draait dan moet de waarde geleidelijk van 520 naar 2376 Ohm oplopen. Dit is de zgn potentiometer. Als dit allemaal juist is dan is de motor goed.

Bij de storing “storing uitlaatgas” eventueel gecombineerd met motor check en service lampen op het dashboard weet je nog niet veel want dan zijn er nog vele mogelijkheden. Het is noodzakelijk om de foutcode van de auto-computer uit te lezen. Dit kan de garage voor je doen maar helaas zijn ze vaak niet scheutig met het verstrekken van de foutcode informatie daar moet je dus expliciet om vragen. Ik gebruik er de OBD-2 Analyser voor uit het maandblad Electuur (juli/augustus 2005 zelfbouwpakket) deze werkt met benzine auto´s vanaf 2001 en diesel vanaf 2003. Met de C5 werk hij goed. Ik had de foutcodes P0400 en P0403 wat aangaf dat de EGR motor defect was. Het motordeel heb ik via http://www.auto-onderdelen.nl tweedehands via een zgn “groene” autosloper gekocht voor 80 euro incl BTW. Ze varieren in prijs van 60 tot 80 euro maar het is maar net wie er een op voorraad heeft want het loopt hard met deze dingen. De C5 heeft er vaker last mee.
Als je de EGR motor vervangt dan heeft het zin om het hele inlaatspruitstuk + EGR klep te demonteren want het blijkt vol zwarte bagger te zitten en ik kan mij niet voorstellen dat de motor dat echt prettig vindt. De EGR klep, luchtklep en vacuum sensor zijn goed te reinigen met een spuitbus remmenreiniger. Het inlaatspruitstuk gaat uitstekend met Procar reiniger ontvetter 280 en een WC borstel + Ragger van Blokker. Flink raggen in een bak met de ontvetter en het wordt als nieuw. Daarna alles weer zorgvuldig monteren en de motor loopt weer als vanouds. Na de tweede rit (een rit is een complete cyclus van motor koud naar warm) reset de boardcomputer de dashboard waarschuwings lampjes.
Foutcode tabellen vindt je op Internet als je via Google het zoek agrument OBD2 ingeeft.

Als het een probleem is om je storingscodes uitgelezen te krijgen wil ik je daarmee wel helpen. Ik woon in het midden van het land in Soest.

Veel succes, het is even sleutelen maar je hebt dan ook wat.

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 08 oktober 2005 03:53 AM
  [ # 13 ]

@TonK
Die OBD-2 Analyser lijkt me wel handig. Kun je daarmee ook storingen resetten?

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 08 oktober 2005 03:53 PM
  [ # 14 ]

Met de OBD-2 analyser kun je ook storingen resetten want deze optie zit in de (gratis) software die je kunt downloaden of het echt werkt met de C5 heb ik nog niet kunnen vaststellen omdat alle keren dat ik het heb geprobeerd de fout er nog inzat en nadat de fout was verholpen de board computer zelf de fout heeft gereset. Als de fout nog aanwezig is lukt het in ieder geval niet.

Ik ben in mijn verhaal van gisteren nog vergeten te vermelden wat de symthomen waren met mijn auto. Dit was naast de computer melding op het display van “storing uitlaatgas” en het branden van het motor- en service lampje ook nog het stotteren en inhouden van de motor tijdens het rijden. Het probleem trad hoodzakelijk op bij het rijden met gelijkmatige snelheid en het langzaam versnellen vanaf lage snelheid maar ook tijdens andere omstandigheden.

Ben eerst naar de garage geweest met het probleem en daar hebben ze de computer uitgelezen en gereset. De diagnose van de garage was dat ik een trage rijder zou zijn en het advies was dat ik de motor veel meer op zijn duvel moest geven vooral hoge toeren draaien in een lage versnelling want volgens hun lag het aan de verstuivers. Als het niet hielp moesten de verstuivers worden gereinigd.
Omdat ik niet tevreden was met deze verklaring heb ik de OBD-2 Analyser gebouwd om zelf te kunnen uitlezen waar het probleem zat en zo ben ik op de EGR klep gekomen. Mijn ervaring met de deskundigheid van de officiele Citroen dealers (2 dealers) is na vele problemen met de C5 dan ook niet erg positief. In dit laatste geval wees de foutcode duidelijk naar het ERG systeem en om dan de verstuivers onder handen te gaan nemen lijkt toch wat raadselachtig.

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 08 oktober 2005 05:09 PM
  [ # 15 ]

@TonK
Heeft het zin om het inlaatspruitstuk preventief te demonteren en te ontdoen van de genoemde bagger? Of is dit nog type-of brandstofafhankelijk probleem?

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook