Ik kan een Xsara Picassa 1.8 16v benz met een kleine 100.000 op de teller kopen voor een bedrag rond de 3000 euros. Ik ben helemaal niet bekend met Citroen en ben geneigd te gaan voor het uiterlijk (gevaarlijk natuurlijk). De auto schijnt goed te zijn onderhouden (boekjes aanwezig) en is volgens de eigenaar in goede staat. De wagen is APK goedgekeurd maar moet nog wel voor een jaarlijkse beurt naar de garage.
Ik snap dat je met iedere auto wel wat geluk moet hebben maar is dit een goede deal? Graag advies
Hallo,
Er zullen vast nog wel echte kenners reageren, maar zo op de info die je geeft, lijkt het mij zelfs erg goedkoop. Vorige maand heb ik een 1.8 16v uit 2002 gekocht. Deze auto heeft 194.000 km. gelopen en kostte 4400. Ik heb erg goed gezocht op internet en vond dit een reeele prijs. Ik zie vergelijkbare auto’s met ca. 100 000 km. die al snel 5 a 6 euro moeten kosten.
Al met al. Lijkt me echt zeeeeeer goedkoop (ik heb wel autom. airco).
(Mijn Picasso bevalt overigens heel erg goed!)
Succes
Dank voor je reactie, goed om te horen dat de auto in de smaak valt!
Hoe zit dat trouwens met de jaarlijkse onderhoudsbeurt van dit model. Ik ben gewend om mijn huidige auto om het jaar een grote beurt te geven, het andere jaar een kleine. Zou dat ook kunnen met de Xsara op basis van een kleine 10.000 km per jaar? En aan wat voor bedragen moet je dan denken?
Alvast bedankt voor het reageren.
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Het lijkt een deal die te mooi is om waar te zijn. Meestal is dat dan ook zo.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar het lijkt wel heel mooi. Als het om een particuliere verkoop gaat, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. De onderhoudshistorie is bekend zeg je, je kunt contact opnemen met de garage waar de auto in onderhoud is geweest. Zij kunnen je vast meer vertellen over de auto. Verder moet je weten of de auto niet toe is aan een nieuwe distributieriem, spanrollen e.d. Dan is de aankomende beurt toch nog een dure. Maar dan nog, als de rest van de auto goed is, heb je toch een mooie deal.
Echte problemen kent de Picasso niet, tenminste, ik heb met andere merken meer meegemaakt dan met mijn 2.0HDi met ruim 230k op de teller. Onlangs heb ik een stuurkogel (45 euro) laten vervangen, er zat te veel speling op. Maar dat mag ook wel na zoveel km’s. Deze was nog nooit vervangen. Kort samengevat (voor mijn Picasso!) alleen het reguliere onderhoud, remblokken, schijven en banden, en dan laatst de stuurkogel. Wat wel voorkomt is dat de achteras (deze is niet te verstellen bij het uitlijnen!) een beetje scheef geplaatst kan zijn in het fabriek. Daar staat de Picasso om bekend. Hierdoor kan het voorkomen dat de auto niet 100% uitgelijnd kan worden. Maar in de praktijk merk je daar niets van. Het elektronische gedeelte kan voor problemen zorgen, maar ik heb op dat gebied nog niets meegemaakt.
Ik was zelf a-technisch, maar ik heb de afgelopen maanden al veel aan de Picasso kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld de lampjes van de dashboard verlichting vervangen (zie hiervoor mijn topic over het vervangen ervan). Ik heb het hele dashboard, maar dan ook alles, eraf gehad. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Met een torx- schroevendraaier had ik alles eraf liggen.
Maar ontopic: neem iemand mee met verstand van zaken, controleer of de distributieriem al vervangen is. Kijk naar de staat van de multiriem (heb ik onlangs vervangen, was nog de riem vanuit de fabriek!) en de spanrollen, de krukaspoelie (zorgt voor een rammelend metaalachtig geluid uit het motorruim). Let ook op de uitlaat. De dempers zijn vrij snel kapot (tenminste, vergeleken bij andere merken/types)Verder kan er eigenlijk weinig misgaan aan de auto.
Waar staat de auto eigenlijk te koop? Misschien dat iemand van het forum je van advies kan voorzien, mocht je hier niemand voor hebben. (neem ik stiekem aan, anders had je hier de vraag niet gesteld….)
Succes! Mocht je nog vragen hebben, laat het me maar weten.
Johan
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Dank weer voor de uitgebreide reactie. En ik heb de auto gekocht! Meteen maar een onderhoudsbeurt laten geven en daar kwamen geen grote gebreken uit voort, alleen de achterruitenwisser bleek versleten . Ik heb nog wel wat twijfel over de klimaatregeling, echt heel koud wordt die niet. Daarmee ga ik dus nog even terug naar de garage. Hoe dan ook , ik ben nu dus een Citroen bezitter en dat bevalt me tot nu toe prima! Tips over de airco zijn trouwens welkom…
Ik heb al 4 jaar een picasso uit 2002
een 1.8 16v. techniek is dik op orde…. kachelmotor was kapot bij aankoop… de koppeling hebben we er bij 230K uitgesloopt. die ging erg zwaar.
Wat je wel even moet doen is op de knietjes.
Inspecteer je dorpels onder de deuren….. bloemkooltjes? laten staan!
Ik heb er net bijna een halve meter in kunnen lassen…. zoek maar eens op de picasso van rene deel 2
Airco moet je gewoon even laten nakijken… na een paar jaartjes lekt hij wat weg… dat hebben ze nu eenmaal
Het is een fijne bak… meer kan ik er niet over zeggen.
Oh ja, ram er niet zomaar een aftermarkt radio in…. dat moet even met aandacht gebeuren!
Ik zie ook inderdaad veel verschil in prijzen. dezelfde type auto met een km stand van 120000 bijvoorbeeld, kost bij de één 3000 en bij de ander 7500. Niet overdreven. Dus het zal wel te maken hebben met de afgeragde staat van het vehikel.
Maar dit is ook al 2001, dus waarom niet. Kijken en rijden.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003