Tip voor mensen die tijdens het rijden last hebben van een storend turbulentie/wind geluid ter hoogte van de raamhoekstijlen van de voordeuren ( goed hoorbaar want vlabij het oor van de gelukkige CX bestuurder)
Dit storende geluid, wat toeneemt naarmate men sneller rijdt, is eenvoudig te verhelpen met wat Tixophalt of een nadere zwartkleurige kit of zelfs met een stukje kauwgom.
Aan de zijkant van de auto staand is er nl in de/het linkerportier in de rechterbovenhoek(of in de rechterportier in de linkerbovenhoek) een gaatje aanwezig, dat bestaansrecht heeft omdat, iig in mijn auto, het raamlijstrubber niet goed de scherpe hoek van de chromen raamstijl volgt/kan volgen. Het rubber doet vast zijn best om aan te sluiten maar helaas is je best doen niet altijd genoeg, want het rubber wijkt een beetje en wel precies in de hoek waardoor er een turmoil hole ontstaat die het storende geluid produceert. Door de Tixophalt daar in te spuiten (even met een doekje met wat wasbenzine navegen) was bij mij het storende windgeluid nagenoeg verdwenen!!
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik hoor graag of anderen hier ook last mee hebben en of bovenstaande een goed resultaat heeft gehad. Succes!
Jim had ook al wat gevonden hierover, te lezen vanaf 24 april: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202744/P120/ > Wellicht een suggestie om een raamruisdraadje te maken ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Klinkt interessant. Ik ben vanaf as donderdag (90% zsker) trotse eigenaar van zo’n prachtig zweefmobiel maar zeer geinteresseerd in alles wat betreft het geluidsniveau.
r.zijlstra schreef:Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik hoor graag of anderen hier ook last mee hebben en of bovenstaande een goed resultaat heeft gehad. Succes!
Ik denk dat ik het begrijp maar een fotootje zou denk ik helpen. Ik heb overigens ook de ervaring dat ‘perfect’ afgehangen deuren, bij mij na een ingrijpende schadeherstel operatie, al veel minder geruis maken. Verder heb ik ook nog de door Jim geïntroduceerde tweede rubber afdichting op de plank liggen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
aha, je bedoelt die 90-graden hoek boven aan ? (aan de kant van de B-stijl / achterkant vd auto) ?
dat is wel eens een naar hoekje, kan tochten. na kitten is een aardige optie ! ga ik bij mijn T2 nog even naar kijken, of dat helpt. die Tixophalte heb ik nog wel liggen ook.
de CX basis heeft ook de nieuwe (aftermarket) raamrubbers (u-profiel) zoals hier. die ga ik in mijn Prestige proberen er in te prutsen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb ook een setje anti-suis-poes van CX-basis gehaald op de citromobile, ben benieuwd of het gaat werken, komend weekend dit er maar eens in prutsen!!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Totaal aantal Berichten: 109
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
vorig weekende het setje vn cx basis gemonteerd. helaas biedt dit weinig vermindering. Dat gaatje zit er helaas bij mij niet in (type II), anders kon ik dit dichtkitten en dan was het probleem opgelost. wellicht de originele rubbers ook maar vervangen.
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Het 2e rubber zal best wat uitmaken, anders gaan ze het heus niet maken. Maar misschien is het de afdichting van het raam zelf? Tenminste dat lieten ze me ook zien bij CX-basis toen ik die andere rubbers kocht. Nog niet gemonteerd trouwens..