Koelwatertemperatuur 1.8 16V met Airco
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 21 mei 2010 09:11 PM

Even een vraagje:

Mijn vader heeft sinds ongeveer een maand een Xantia 1.8 16V uit nov 1996, voorzien van airco. Gisteren heb ben ik met de Xant op pad geweest, omdat mijn XM een uitstapje had naar de garage.. Wat me opviel is dat de temperatuur van het koelwater op geen moment boven de 80 graden uitkwam volgens de temperatuurmeter. Die schommelde zo tussen de 70 en 80.. Airco aan of uit maakte geen verschil.

Nu vraag ik me af of dit een beetje normale waarden zijn… Mijn XM hangt zo rond de 90, soms er iets boven, en mijn BX break die ik hiervoor had stabiliseerde ook op 90 graden..

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 21 mei 2010 10:46 PM
  [ # 1 ]

volgens mij wel normaal, het lijkt zelfs of mijn xantia steeds minder warm wil worden terwijl het weer warmer is en op lange afstanden. Dit heeft overigens wel iets invloed op het verbruik, voorheen was 80-90 graden normaal nu zit ook ik eronder en dit scheelt bij mij zo’n 4% aan brandstofverbruik.
Ouderdom zal zeker wel met gebreken komen maar ik maak me er geen zorgen om.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 mei 2010 10:57 PM
  [ # 2 ]

Als die niet boven de 80 graden uit wilt komen zou ik de thermostaat eens vervangen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 mei 2010 01:25 AM
  [ # 3 ]

Dat is een vrij normale temperatuur voor een Xantia 1.8-16V.
Mijn 1.9TD blijft ook steken op 80 graden sinds ik er een nieuwe radiator, thermostaat en sensor heb gemonteerd, een Xantia word gewoon niet zo warm Wink

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 22 mei 2010 01:17 PM
  [ # 4 ]

Okee, is duidelijk.

Ik had in eerste instantie het idee dat het aan de airco lag als die aanstond.. Dan draaien beide radiateurfans op volle toeren namelijk. Maar ook met de airco uit wordt het koelwater nog niet super warm..

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 mei 2010 01:37 PM
  [ # 5 ]

Zowel mijn oude Xsara met dit blok, als de Xantia met 1.8i16V bleven eigenlijk altijd netjes op de 90 graden. Airco aan maakt geen verschil, alhoewel de temperatuur dan niet opliep tijdens bijvoorbeeld filerijden, maar dat is inderdaad te wijten aan de fans die dan standaard op stand twee draaien.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 23 mei 2010 03:23 AM
  [ # 6 ]

Mijn 1.8 - 16V + airco uit 1997 zit zit ook lager dan ik gewend was ...
85 a 90 graden ( max)

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 23 mei 2010 12:34 PM
  [ # 7 ]

Mijn 1.8i zonder airco staat ook altijd strak op 90. In de file of veel stadsverkeer loopt dat iets op, totdat de fan aanslaat en die weer terugzakt naar de 90.

ZX1.4i schreef:

Dat is een vrij normale temperatuur voor een Xantia 1.8-16V.
Mijn 1.9TD blijft ook steken op 80 graden sinds ik er een nieuwe radiator, thermostaat en sensor heb gemonteerd, een Xantia word gewoon niet zo warm Wink

Zie: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=13431&highlight=thermostaat

Diesels leven volgens mij wel wat koeler als een benzine auto. 80 graden is netjes, maar 70 graden is naar mijn mening toch echt te koel voor een benzine?
Ik weet niet of je lid bent van dat forum tzi_break, maar even zoeken met als zoekterm “thermostaat” levert zeer veel resultaten op.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 mei 2010 05:31 PM
  [ # 8 ]

Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met Xantia’s met Airco (diesel en benzine), blijkbaar hebben die gewoon een wat lagere werktemperatuur. Vaak zit daar ook een wat grotere radiateur in en een thermostaat die bij 83 graden open gaat. Zolang de motor niet te warm word, zou ik me geen zorgen maken, eventueel controleren met zo een infrarood thermometer of de aangegeven temperatuur ook klopt.

Mijn huidige TD, gaf teveel aan, maar de motor werd niet te warm, dat was duidelijk een elektrisch probleem, bleek dat de verkeerde sensor gemonteerd was. Er zat een type in van 20 to 98 graden, terwijl dat tot 120 graden hoort te zijn.

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 23 mei 2010 06:53 PM
  [ # 9 ]

Timo, ik heb net ff die link gelezen van je op het xantia forum. Ik ben daar geen lid van (rij zelf ook geen xantia hè? Razz) Wat daar omschreven wordt als probleem met een kapotte thermostaat gebeurt bij de xantia van m’n pa niet.. Het koelwater is in een zucht en een scheet warm (zeg zo’n 5 tot 10 minuten) en blijft daarna schommelen tussen de pak m beet 75 en 80 graden. (heb ‘t zojuist nog een keer bekeken.

Een IR thermometer vind ik een goede tip, ik heb zo’n ding alleen niet Wink

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 23 mei 2010 10:55 PM
  [ # 10 ]

Wat je zou kunnen doen is wel een andere thermostaat er in die open gaat bij een iets hetere temp.

zou je gewoon eens bij de betere automaterialen zaak moeten na vragen

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 mei 2010 12:10 AM
  [ # 11 ]

Dat is geen goed idee, als het straks 30 graden is en/of je gaat op vakantie en rijd in de bergen met 30 graden, dan zal de motor te warm worden. Gewoon de voorgeschreven thermostaat aanhouden en dat is voor een Xantia met airco, vaak 83 graden.

Officieel is het om de 2 jaar of 60.000km de koelvloeistof verversen en thermostaat vervangen.
Als je niet weet wanneer dit voor het laatst gedaan is, gewoon even preventief doen.

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 mei 2010 04:43 AM
  [ # 12 ]

Vandaag gekeken naar mijn xantia, en met ingeschakelde aitco zit hij idd rond de 80 graden

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 mei 2010 01:33 PM
  [ # 13 ]

Wat koeling betreft, zie je zelden een Citroen langs de kant van de weg met een kokende motor.
Of wij als Citroen rijders zijn zo slim om op tijd er wat aan te doen Wink

Een tijdje terug in een lange file gestaan tussen Hazeldonk en Antwerpen, van alles en nog wat stond aan de kant met koelproblemen, behalve een Citroen Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook