Achterruitenwisser aansluiten (moet nu toch maar eens gebeuren)
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 mei 2010 12:23 AM

Weet iemand hoe de achterruitenwisser van een GSA aangesloten hoort te zijn? Ik heb nml een achterklep met wisser maar deze is er in het verleden opgezet vanaf een X3, vandaar dat de wisser niet aangesloten is.

De wissermotor heeft drie aansluitingen: wit, blauw en zwart. Welke is wat? En zit er wellicht al ergens een dradenbundel voor de achterwisser in de kabelboom van een GSA special verwerkt? Zo niet, wat is dan de beste route om de draad naar voren te trekken? Origineel loopt ie volgens mij door het dak en dan via de a-stijl tot achter het dashboard, maar dat lijkt me nogal een gepriegel…

En ik heb ooit ergens gelezen dat blinde knoppen op de satelliet een slag gedraaid kunnen worden en dat ze dan gebruikt kunnen worden. Is dat echt zo simpel of ben ik abuis?

Ik ben benieuwd.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 mei 2010 11:50 PM
  [ # 1 ]

De meeste GSA berlines hebben geen draad naar achter voor een eventuele achterruitenwisser. Op mijn GSA X1 heb ik ook een achterruitenwisser gemonteerd. Vooral de draad door de achterklep was niet zo gemakkelijk.
Dat verhaal van die blinde knoppen lijkt me een fabel. Ik heb een andere satelliet gebruikt.

Citroen!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 mei 2010 04:48 AM
  [ # 2 ]

De draad door de achterklep zit er al in, dat scheelt. De bundel komt uit achter het linker achterlicht. Het lijkt me ‘t makkelijkste om ze vanaf daar onder de vloerbedekking door langs de dorpel te trekken. Ook makkelijk om het later evt weer terug origineel te maken.

Als ik plus ga schakelen dan kan de nul gewoon van het chassis komen, zo dicht mogelijk bij de motor. Dat scheelt een draad trekken. Er loopt dan alleen wel een lange plusdraad door de auto met bijbehorende kans op sluiting bij evt. beschadiging. Ik twijfel dus nog of ik plus of min ga schakelen. Of er moet een continue plus bij het achterlicht of in de steker voor de aanhanger zitten… Ga ik ff naar op zoek.

Enneuh, hoe zit dat nu met die drie draden? Gewoonlijk zijn twee genoeg om een motortje op te laten lopen. Het enige dat ik kan bedenken is dat er een snelle en een langzame stand op zit maar ik zou niet weten wat voor nut dat heeft bij een achterwisser…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 mei 2010 12:26 AM
  [ # 3 ]

Orgineel zit er een intervalstand op en een sproeistand (sproeier met daarna 3x wissen). Dan moet je wel een relais achter hebben.

Citroen!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 24 mei 2010 01:51 AM
  [ # 4 ]

Hmmz, even mijn boerenverstand aanspreken… Klinkt dit plausibel?
A = continu positief;
B = continu negatief;
C = activeringscontact (pos óf neg)

Allee, ik ga wel eens even een middagje aan het prutsen welke draad wat is. In het ergste geval draait ie de verkeerde kant uit…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook