Onregelmatig stationair toerental saxo 1.6 8V
peter1780
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48

Gepost: 26 september 2009 08:02 PM

Hallo allemaal,

Wij zijn nu alweer 9 maanden de troste eigenaar van een saxo 1.6 8V uit 2000 met het nieuwere blokje (98pk) erin. Sinds een paar weekjes begint ie een beetje te bokken bij stationair draaien. De stappenmotor is al eens gereinigd onder garantie, de bougies zijn 6000 km geleden vervangen bij een grote beurt.

Wanneer je op een verkeerslicht afrijd, remt en de koppeling intrapt dippen de toeren even naar 750 om daarna meteen weer terug te gaan naar 950. Bij stilstand bokt de hele auto redelijk door de motortrillingen. Vandaag heb ik even een testje gedaan door snel te remmen en daarbij de koppeling in te trappen. Het autootje snapte er niets meer van. Even 750 toeren om daarna te stijgen naar 1750 om dan na een beetje gezwengel af te slaan. Meteen starten was geen enkel probleem.

Ik heb nu maar een flesje injectiereiniger in de tank gedaan. Dit lijkt enige verlichting te geven maar verklaart niet de reactie van de auto bij krachtig remmen.

Met mijn geen automonteurs ogen lijkt het op een brandstof of stationair regelprobleem. Kan iemand mij een richting in duwen om dit te verhelpen?
Alvast op voorhand bedankt!

Profiel  

marjolein
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 313

Gepost: 26 september 2009 08:32 PM
  [ # 1 ]

Peter1780, helaas is jouw saxo niet enige met dit probleem.
Er loopt momenteel al een draadje dat heet: Mijn Saxo loopt niet lekker stationair.

grtz

une nouvelle vie

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 september 2009 09:35 AM
  [ # 2 ]

Hmm,

Die had ik inderdaad al doorgelezen. Helaas staat daar voor onze auto niet de oplossing in Sad. Ik heb al veel op verschillende forums en draadjes gezocht voor dit probleem.
Heeft iemand ervaring met het tanken van bijvoorbeeld V-power of Ultimate? Eigenlijk moet ik nu nog een derde noemen om geen reclame te maken maar ik ken er geen meer cheese

Profiel  

marjolein
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 313

Gepost: 27 september 2009 10:48 AM
  [ # 3 ]

nee, een oplossing staat er niet in dat andere draadje. eventueel wel een aantal dingen die je zou kunnen proberen. misschien werkt het bij jouw saxo wel. mijn saxo doet het ook een beetje, de ene keer erger dan de andere keer.
geen idee of andere benzine helpt, waarschijnlijk is het het proberen waard.

une nouvelle vie

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 oktober 2009 08:05 PM
  [ # 4 ]

Wel,

Een flesje injectiereiniger verder gaat het allemaal weer prima! Mogelijk dat het koude weer ook invloed heeft. De motor loopt dan toch weer anders.

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 17 oktober 2009 09:31 PM
  [ # 5 ]

een paar dingen die je kan doen is inderdaad eens veranderen van brandstof, wat injectiereineger erin, en misschien eens je gasklephuis reinigen, dat heeft bij mij ook wonderen gedaan

Profiel  

peter1780
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 oktober 2009 12:50 AM
  [ # 6 ]

Ok. Het gasklephuis reinigen Confused . Is dit makkelijk zelf te doen? Ik heb wel de stappenmotor al eens gereinigd en goed vastgezet. Dit had toen wel wat resultaat. Het gasklephuis is toch het zwarte ding wat daarvoor zit vanaf de luchtinlaat gezien?
Weet je toevallig of dit makkelijk te demonteren is? Zo ja, heb je ook een tip hoe ik dit kan reinigen? Een doekje langs de buitenkant zal waarschijnlijk niet het gewenste resultaat geven Rolling Eyes

Profiel  

nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 18 oktober 2009 07:01 AM
  [ # 7 ]

ik heb gewoon de aanslag verwijderd met carburator reiniger, dat is een zeer krachtige reiniger…. en gewoon je gasklep met de hand bedienen, en de klep mooi schoonmaken dat hij terug perfect afdicht, kan ook een beter stationair toerental opleveren, als dit niet helpt kan het wel zijn dat de stappenmotor toch moet vervangen worden…. het lukt niet altijd met te reinigen van die stappenmotor denk ik

Profiel  

aero
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 92

- DS 3 1.6 e-HDI Sport Chic
Gepost: 25 mei 2010 06:08 PM
  [ # 8 ]

klinkt bekend
stappenmotor kuisen was bij de mijne niet genoeg, het verminderde wel, maar helemaal weg was het pas na een nieuwe stappenmotor te hebben laten plaatsen

DS3 e-hdi 110pk sport chic
OPGEPAST !!! domme belg comming true! Benaderen op eigen risico!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook