Vandaag, na een ritje de auto normaal gestart,en plots ;horten en stoten,en enorme knallen in de uitlaat (zwarte rook)en flinke blasts in de luchtfilter.
Soms kreeg ik hem op hoge toeren,en probeerde zo verder te rijden.Het motortje hoestte zich zowat uit elkaar(ben wel thuis gekomen)
Heb dit nog nooit meegemaakt,krijgt steeds alle onderhoud,ben ook de eerste eigenaar,kocht hem nieuw in 1983,ben best geschrokken.
Heeft iemand een idee ???
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
In eerste instantie verdenk ik de ontsteking.
Bij een ontsteking die te vroeg staat, kan back-fire optreden
Dwz er wordt een vonk gegeven terwijl de inlaatklep nog openstaat, waardoor de verbrandingsdruk via het inlaatkanaal een weg naar buiten zoekt.
Knallen in de uitlaat kunnen ook veroorzaakt worden door resten onverbrande benzine die in de uitlaat ontstoken worden. Onverbrande benzine kan in je uitlaat terecht komen als de ontsteking niet goed werkt of af en toe eens overslaat.
Knallen in de uitlaat kun je ook krijgen als de ontsteking te laat staat, er wordt een vonk gegeven terwijl de uitlaatklep al openstaat. Met deze truc laat men de harleys en andere brommers knallen.
Een ontsteking die te laat staat lijkt me uitgesloten.
p.s. heb je contactpunten of een electronische ontsteking ?
Bij contactpunten : condensator en contactpunten vervangen en de ontsteking op de juiste tijd zetten.
Bij electronische ontstekeing : de ontsteking op tijd zetten.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Condensator stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vandaag alle ontstekings dingen los gehad,en opnieuw gesteld,zag er netjes uit zelfs de puntjes zonder putjes e.d.,probleem lijkt ook weer weg,loopt als een zonnetje….hoop dat het zó blijft!
Iemand anders vertelde me ook, dat als de kleppen,te strak staan,en dat een vuiltje (lang stilstaan) ook voor problemen kan zorgen,ga die ook maar weer eens stellen… 0.15 in 0.20 uit toch?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Bij 2cv6 is inlaat en uitlaatklep 0,2 mm. Stellen bij een koude motor (20°C)
Moet zeggen jouw verhaal doet mij het eerst denken aan een defecte condensator.
Pak even een andere goede gebruikte of een nieuwe en steek die tussen de min van je bobine en de massa (olievulpijp) Als het probleem dan over is ben je er zeker van dat het de condensator is zonder dat je alles hoeft te demonteren.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Condensator ..ik weet eigenlijk niet eens wat zo’n ding doet(noob sorry) Maar ik heb de oude er terug in gestoken,en het machientje draaid weer goed ! Maar kan een condensator het voorgoed laten afweten,of protesteert ie zo af en toe eens…nogmaals ik weet niet waarom die dingen in het circuit zitten
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
De condensator werkt samen met je bobine en zorgt voor een optimale vonk op je bougies.
Als een condensator defect is kun je die niet repareren. Hij doet het of hij doet het niet.
Mooi dat je de oorzaak hebt weten te vinden!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
OK die condensator is dus wel degelijk nodig,ik moet wel zeggen dat het vonkje (op beide bougies) best wel matig is ! (vonk op de vespa ciao is stukken feller
Een ding is dus zeker; De condensator doet het,of helemaal niet! anders doe er een andere in,of 123ignition!?!? Oja de uitlaatkleppen,stonden een beetje te strak,machientje tikt iets meer maar loopt nu zoooo mooi stationair!!!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)