1 van de 2
 1 2 Volgende > 

APK boete, met succes bezwaar gemaakt!
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 653

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 26 mei 2010 11:30 AM

Wellicht voor meer mensen interessant:

Op 8 februari werd mijn vers geimporteerde GS APK goedgekeurd, in één keer zonder opmerkingen, blij blij.

De volgende middag was ik minder blij met de boete die op de mat viel. Een administratieve sanctie vanwege het op naam hebben staan van een voertuig waarvoor geen keuringsbewijs was afgegeven. De wagen was op 17 december 2009 op kenteken gezet, en had tot de keuring binnen gestald gestaan. Ik had niet eerder laten keuren vanwege de pekelbende op straat.

Ik kende geruchten dat je je keuring twee maanden kan laten verlopen voordat je in overtreding bent, uitzoeken dus.

Blijkt het volgende; in het algemeen dien je te voldoen aan artikel 72 van de Wegenverkeerswet van 1994. Hierin staat dat voor een voertuig waarvoor een kenteken is opgegeven een keuringsbewijs moet zijn afgegeven.

In artikel 73 sub 2 staat echter dat er een termijn bestaat dat het voertuig op de weg mag staan zonder dat er een geldig keuringsbewijs overlegd kan worden.

De termijn is te vinden in het Besluit Voertuigen, hoofdstuk 3 artikel 11, namelijk twee maanden.

Leek me voldoende grond om bezwaar aan te tekenen, en met resultaat, de beschikking is vernietigd!

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2504

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 26 mei 2010 11:40 AM
  [ # 1 ]

Mooi mooi. En die Xantia van je pa, die zat toch ook binnen de 2 maanden?

Profiel  

MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 26 mei 2010 11:55 AM
  [ # 2 ]

ik geloof dat die er net overheen was… pech, anders inmiddels toch te laat om bezwaar te maken

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 26 mei 2010 07:32 PM
  [ # 3 ]

Neemt niet weg dat je na het verlopen van de uiterste keuringsdatum absoluut niet meer met je auto mag rijden, uitgezonderd de ritjes van en naar een keuringsstation.

Emiel

Profiel  

MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 27 mei 2010 12:50 PM
  [ # 4 ]

precies, en het ding moet ten allen tijde verzekerd zijn (als niet geschorst), anders wordt de boete héél veel hoger!

Profiel  

Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1337

Gepost: 07 juni 2010 12:27 AM
  [ # 5 ]
mkatgert schreef:

Mooi mooi. En die Xantia van je pa, die zat toch ook binnen de 2 maanden?

Nee pa’s Xant zat er één dag overheen. Hij heeft zijn verlies tandenknarsend moeten nemen.

Adri

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4913

Gepost: 08 mei 2011 07:49 PM
  [ # 6 ]

Even bumpen. Hoe lang duurt het voordat je antwoord krijgt van zo’n instantie? Ik kreeg op 13 april een beschikking en stuurde op 15 april een bezwaarschrift. Geen antwoord na twee weken, dus stuurde ik nogmaals hetzelfde bezwaarschrift met het verzoek om mij een ontvangstbevestiging te geven via email of de post.

Nog niets vernomen tot zover.

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2504

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 08 mei 2011 08:42 PM
  [ # 7 ]

Goeie, dat herinnert me er aan… Ik heb ook een procedure lopen en ik moest zekerheid stellen. Sindsdien heb ik ook niets meer gehoord…

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 08 mei 2011 09:34 PM
  [ # 8 ]

Mijn beroepstermijn eindigt op 25 mei en ik zou wel erg graag voor die tijd een antwoord willen hebben. Dus volgende week stuur ik mijn bezwaar voor de derde keer.

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 mei 2011 08:29 AM
  [ # 9 ]

2 weken terug heb ik een GSA uit de schorsing gehaald. Wil er eind van de week een nieuwe apk opdoen.
Afgelopen zaterdag een bekeuring van 106 euro op de deurmat.

Ga ook maar eens een brief sturen.

Profiel  

MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 10 mei 2011 04:12 PM
  [ # 10 ]
Han S schreef:

... Hoe lang duurt het voordat je antwoord krijgt van zo’n instantie?

‘t Is alweer eventjes terug, maar ik meen dat ik vrij rap (weekje ofzo) een ontvangstbevestiging had van de “unit Mulder”. Behandeling duurde dan wel weer wat langer.

ik zal eens in het archief duiken of ik de briefdata boven tafel krijg

Profiel  

MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 12 mei 2011 12:21 AM
  [ # 11 ]

Ik heb op 12 maart de brief gestuurd en de ontvangstbevestiging was getekend op 18 maart

Profiel  

Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 783

Gepost: 12 mei 2011 12:25 AM
  [ # 12 ]

Ohjee…
De Volvo Amazone van m’n ouders is net maanden geschorst geweest, en de opheffing is vandaag aangevraagd. Zodra het juiste kenteken weer binnen is kan ie voor de keuring.. ben benieuwd of ie erdoor komt.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten

Gepost: 13 juli 2011 05:02 PM
  [ # 13 ]

Daar ben ik weer om te melden dat de officier mijn bezwaarschift niet gegrond heeft bevonden en ik vraag me af of hij het uberhaupt wel heeft gelezen.

De feiten:

Ik krijg de DS op 25 juni 2010 aangeleverd op een trailer, zet hem dezelfde week op mijn naam en hij is geschorst.

Op 18 maart 2011 is hij klaar voor de APK keuring en ik haal haar uit de schorsing en verzeker haar om zo snel mogelijk een APK keuring te laten doen. Maar het noodlot slaat toe en de motor geeft het op. Die demonteer ik direct en ga dat zo snel mogelijk in orde maken.

Op 6 april constateert de RDW dat het voertuig niet is gekeurd. Daarbij moet ik aantekenen dat er geen laatste APK keuring bekend was volgens de RDW, dus mogelijk is de auto nog nooit gekeurd en heeft misschien tientallen jaren niet aan het verkeer deelgenomen.

Op 15 april ontvang ik een beschikking en stuur nog dezelfde dag een bezwaarschrift.

Op 1 mei stuur ik nogmaals hetzelfde bezwaarschrift met het verzoek om een ontvangstbevestiging.

Op 12 mei stuur ik voor de derde keer hetzelfde bezwaarschrift omdat ik nog geen bevestiging heb ontvangen.

Op 14 mei krijg ik de ontvangstbevestiging en hoor verder niets meer.

En vandaag krijg de beslisssing van de officier die mij het volgende mededeelt:

U stelt dat u door omstandigheden niet in staat bent geweest om het voertuig op tijd APK te laten keuren. Er ligt een aanzienlijke periode tussen de laatste keuringsdatum en de gedraging (pleegdatum), Het feit dat het voertuig inmiddels al gekeurd is of dat het nog gekeurd moet worden, is niet van belang. De officier van justitie gaat ervan uit dat u op de hoogte bent van de wettelijke bepalingen, waaronder de APK plicht. Ondanks de door u genoemde omstandigheden had u het voertuig kunnen laten schorsen. Alles overwegende verklaart de de officier van justitie het beroep ongegrond.

Aldus de officier. Maar ik had het voertuig immers geschorst toen ik het in bezit kreeg en dat ongedaan gemaakt om het voertuig te laten keuren. Ik ging er van uit dat ik daarvoor twee maanden te tijd zou hebben, maar al na minder dan drie weken besloot men mij maar te bekeuren.

Mijn vraag aan het geachte forum, waaronder een paar mensen die veel meer kennis over de materie hebben: wat moet in vervolgens gaan doen? Ik kan in beroep gaan bij de kantonrechter, maar is dat wijs? Of gewoon dom?

Ik krijg een sik van die gasten.

Profiel  

oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1761

Gepost: 13 juli 2011 09:27 PM
  [ # 14 ]

Heeft in dit geval geen zin om in beroep te gaan. De schorsings-regeling voorziet erin om de auto APK te laten keuren alvorens de schorsing te beëindigen. De 2 maanden respijt alvorens te bekeuren geldt slechts bij een aflopende APK, en is in principe een gedoogsituatie.
Jij had gewoon een afspraak voor keuring moeten maken terwijl de auto nog geschorst was. In dat geval heb je toestemming (mits verzekerd, op afspraak en in een zo kort mogelijke lijn) om van en naar de keuring te rijden. Is de auto goedgekeurd, dan kun je de schorsing opheffen. Helaas moet je dan officieel nog 5 werkdagen wachten tot je je nieuwe (geldige) kentekenbewijs in huis hebt.
Het is lullig, maar je hebt het domweg verkeerd om gedaan… Hetzelfde geldt voor Maus, en die kan dus ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid € 106 extra in het restauratiebudget opnemen. Van het bezwaar van Citropower verwacht ik ook dat het niet-ontvankelijk wordt verklaard…

Toch is de regel vrij duidelijk, het is de gedoogperiode van 2 maanden die nou net weer verwarring zaait en waar mensen rechten aan menen te ontlenen…

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 13 juli 2011 09:54 PM
  [ # 15 ]

De regels zijn inderdaad heel duidelijk, alles wat ik hier lees zijn eigen aannames en zelfbedachte regels.

Geschorst: Geen keuring nodig en geen verzekering nodig, mag niet op de openbare weg.

Ontschorst: Altijd APK plichtig en verzekeringsplichtig, geen uitzonderingen, de dag van het ontschorsen moet de APK er op zitten.

Als je je hier aan houdt hoef je ook geen eindeloze bezwaarschriften te maken.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook