De voorvering van mijn ZX maakt zo nu en dan een krakend geluid. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? De stangetjes tussen de veerpoten en de stabilisatorstang heb ik al vervangen.
Groetjes,
Hein
Loopt de veer aan in de wielkast?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
gebroken veer??
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Wellicht net zoals bij mijn ZX is het bovenste lager in de voorveerpoot wat gaar.
Als die versleten/stuk is kan de vering, vooral met insturen erg kraken…
Emiel
Dank voor de reacties.
Ik zal eens kijken of de veer aanloopt in de wielkast. Een gebroken veer is het niet, bij het vervangen van een wiellager onlangs heb ik de veer nog geïnspecteerd. Het maakt niet uit of ik rechtuit rijd, of instuur. Het probleem kan zich op elk moment voordoen. Wat kost een bovenste lager van de veerpoot? gemakkelijk te vervangen?
Hein
Bovenste lager kost 17,50 en dan is het volgens mij raadsaam om ze meteen van beide kanten te vervangen. is ong een uurtje of anderhalf werk. Moeilijk is het niet als je weet hoe dat moet.
maar eerst even kijken of de veer niet aan loopt!
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Heb eenzelfde ‘probleem’ rechtsvoor. Recentelijk spoorstang vervangen, toen was het gekraak plots weg, toch kwam het onlangs weer terug. Moest gisteren fusee en draagarm vervangen en en passant is het geluid ook weer weg. Bij het inspecteren toen de boel los hing hoorde ik het kraken wederom bij draaien van de veerpoot echter na montage is het weer stil. Als ik in m’n vraagbaak kijk vind ik nergens de bovenste veerpoot lager terug. Moet de gehele veerpoot verwijderd worden of voldoet enkel het loskoppelen.
@Hein,
Hoe heb je zelf het wiellager vervangen. Volgens mijn vraagbaak moet er een pers voor te pas komen. 240Nm voor de TU en 320 voor de XU motoren. Hoe heb jij dat gedaan? Ik moet er ook een vervangen namelijk
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik heb het vervangen van het wiellager op z’n ‘Jan boerenfluitjes’ gedaan. Dat houdt in:
naar een sloperij gaan, een compleet fuseestuk kopen en dat onder de auto schroeven. Was niet eens zoveel werk. Het fuseestuk van mijn auto kwam gemakkelijk los en ik heb het fuseestuk van de sloper goed schoongemaakt en zo op de veerpoot geschoven en vastgeschroeft. Het wiellager is goed, maar dat had de sloper mij al verzekerd (mocht het omruilen als het niet goed zou zijn). Ik weet dat een nieuw lager beter is, maar ik heb geen pers dus dit is voor mij de goedkoopste en snelste oplossing.
Groetjes,
Hein
Tsja… op zich een oplossing. Wat heb je ervoor betaald? Zie ze bij Bart Ebben voor €55.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik heb €50,- betaald bij een willekeurige sloperij in de buurt
jaimieberkhout schreef:Bovenste lager kost 17,50 en dan is het volgens mij raadsaam om ze meteen van beide kanten te vervangen. is ong een uurtje of anderhalf werk. Moeilijk is het niet als je weet hoe dat moet.
maar eerst even kijken of de veer niet aan loopt!
Goedemorgen allen.
Ik heb nu ook precies hetzelfde euvel zoals in dit topic veelvuldig is omschreven. Echter ben ik nu erg benieuwd naar dat bovenste lager!
C’est une voiture du ministre !
Onder het motto je leert altijd weer bij op dit forum ben ik inmiddels met de gehele voorvering aan de gang gegaan.
Bovenste veerpoot lager op beiden zijden bleek dusdanig vergaan (verroest) te zijn dat dat in ieder geval zeker aan vervanging toe was en linksvoor bleek de schokbreker niet lek maar wel dusdanig uitgeleefd te zijn dat dat ook einde oefening was. Na vervanging van beiden veerpoten en veerpoot lagers staat de wagen nu weer lekker fris op de pootjes en zijn we van alle krakende en ietswat bijzondere veereigenschappen weer verlost.
Wel is het nu zo dat dat heerlijke soepele in en uit-veren toch wel voor 60 procent verdwenen is. Er hangt nu Monroe onder maar die zijn natuurlijk nog niet ingeleefd maar goed de wegligging is weer zoals dit hoort te zijn en het voelt toch echt wel een stuk stabieler en daarmee ook een stuk veiliger…
Kortom….. Ik geniet hopelijk nog wel even van deze heerlijke en bovenal probleemloze kilometervreter.
C’est une voiture du ministre !