
























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gefeliciteerd hoor. Lekker rijden maar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
samuel schreef:En nu dagelijks gebruik waarmaken he. Zomer, winter, regen en glad gewoon doorrijden met die kar. Daar is ie voor gemaakt.
En trillinkjes tja tja dikke bromvlieg gehoord? Nu ik dit van je lees herinner ik me dat ik dat een poosje geleden ook bij mijn 22trs heb gehoord. Was maar heel even maar toch. Je bevestigd me indirect van een vermoeden van een trillingsbron: voorwiellager versleten i.i.g met te weinig vet. Ik kon er bij mij eigenlijk ook veel te veel vet in kwijt. Ik denk dat je best even de wiellagerconditie en hoeveelheid vet controleerd.
Heel veel zalige CX kilometers toegewenst.
Is daar een smeernippel voor? En waar kan ik die vinden? (leek alert!) Ik heb nog een vetspuit liggen dus zou er even wat in kunnen spuiten als ik weet waar ik moet zijn.
Dagelijks gebruik wordt het zeker. In de winter weet ik nog niet maar ik zal in de komende maanden zeker nog een tectylbehandeling laten uitvoeren.
geoarthc35 schreef:Gefeliciteerd monsieur M. heb je de windvangers al gehaald?
Nog niet. Maar ik moet volgende week voor werk naar Den Haag.
Er is vanacht een DS naast mijn CX geparkeerd. Zal straks maar even wat foto’s maken. Samen met de oude Mercedesbus erachter en een 85-er Volvo aan de andere kant lijkt het wel een klassieker-meeting.
Er zit geen smeernippel voor de voorwiellagers. Om die te kunnen smeren maak je de aandrijfas los en trekt die zo ver mogelijk uit de naaf. Je kan dan aan de achterzijde van de naaf met een vetspuit uitgevoerd met een dun buisje vet aanbrengen in het lager. Beschadig je keerring niet. Het beste maak je heel de boel los om het lager te kunnen inspecteren. Ik ga die van mij zometeen even openhalen voor inspectie want dat bromvlieg geluidje bevalt me echt niet.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
samuel schreef:Er zit geen smeernippel voor de voorwiellagers. Om die te kunnen smeren maak je de aandrijfas los en trekt die zo ver mogelijk uit de naaf…...
Eh…...ik rijd wel even langs de garage om dit te laten smeren. Of volgend weekend de sleuteldag.
Net de radio opnieuw ingesteld (nieuwe accu) en geconstateerd dat de schroeven in de dash niet allemaal even stevig vast zitten, even wat klemmetjes en een lampje halen morgen.
Plaatjes:






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hee dus het is ‘m toch geworden!
Proficiat hoor, leuk ding!
Welke kogellager en keerring zijn er eigenlijk vervangen waarop ‘ie lekte?
Overigens is dat kapotte lampje van de toerenteller een CX-klassiekertje!
Zoals Mark Gielen al zei: kapje losmaken en je kunt ‘m met fitting en al eruit klikken.
Echter, helaas is niet altijd het lampje zelf stuk, maar vaak de printbaan waarop hij contact maakt.
Weer zo’n leuk Citroën-systeem met flinterdun plastic folie. Maserati heeft dat goed afgekeken toen ze de Biturbo ontwierpen en toegepast in…. de zekeringkast hahaha! Gevolg: je remt en de binnenverlichting gaat branden.
Maar goed, het ging over de CX: Maandag heb ik dit nog ondervonden. ‘t Lampje zelf werkte perfect, maar maakte geen contact. Hele klok eruit gebouwd en toen een bypass draadje uit een sloop-klok direct aan de fitting gesoldeerd en vastgezet bij een andere printbaan.
Ziehier wat plaatjes:
Dus hopelijk is het gewoon een defect lampje, anders heb je misschien wat aan deze info.
Leuk klusje voor een regenachtige zondag
Overigens zou je dit wellicht wel kunnen doen zonder de hele klok uit te bouwen, maar dat schroeft en prutst wel heel lullig zo vlak onder de voorruit.
Veel zweefplezier!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Gisteren, ondanks het mooie weer niet met de fiets maar zwevend naar mijn werk gegaan. O wat was dat heerlijk. ‘s-Ochtends zelfs even uitgestapt om een paar plaatjes te maken:
Morgen ga ik de auto eens goed poetsen, de lampjes in de dash bekijken en voor de rest lekker rijden.
La Léo schreef:Welke kogellager en keerring zijn er eigenlijk vervangen waarop ‘ie lekte?
Ze zitten rechts van de motor, ik kan ze zo aanwijzen maar geen idee hoe ze heten. Even getekend->
Vanmiddag, op weg van huis naar kantoor, reed ik met een gangetje van 70 over de dijk toen een bestuurder van links vergat mij voorrang te verlenen (had me niet gezien). Ik moest een noodstop maken (zo’n 2 a 3 keer per jaar, rempedaal tot op de grond affaire). De CX stond echt heel snel stil, ook al zweek hij een stuk naar rechts.
Daarnaast blijkt dat de olietemperatuurmeter het niet doet. Hij is wel gemonteerd op de TRE volgens mij (alleen Athena en Reflex niet toch) en de meter zelf lijkt te werken (slaat uit als ik het contact aanzet). Dus het lijkt erop dat de censor niet werkt. Kan deze analyse kloppen en is dat makkelijk en kostbaar om te vervangen?














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zit geen olietemperatuur meter op maar een oliepijl-meter, en die doet het alleen zoals je zelf beschreven hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Afgelopen weekend is de Xantia Activa verkocht en dus heb ik de financiën om een LPG installatie in te bouwen in de CX. Over vier weken (18 juni) ga ik naar de Languedoc (la France) op vakantie, met de CX natuurlijk, en het zou mooi zijn als het er dan in ligt daar het meteen E 250,- op de trip bespaart. Dus snel oriënteren en beslissen is een must.
- Wat voor installatie werkt het best met dit type CX? ik las hier iets over OMVL-verdampers die goed zijn maar wat is het….
- Waar kan ik dit het best laten doen (omgeving Gouda/Rotterdam)
- Nog andere dingen waar ik aan moet denken? (worden de kleppen meteen afgesteld voor rijden op lpg, andere onderdelen die moeten worden vervangen etc.
Daarnaast moet de CX voordat ik vertrek en nadat de LPG installatie erin ligt ook nog getaxeerd worden. Ik heb hier flink wat verhalen over Euro-Expertise langs zien komen. Hun doen of zijn er ook andere opties?
BVD voor de tips natuurlijk!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Als ik je een tip mag geven, koop een installatie met een Vialle F-Type verdamper. Ik heb zelf een Athéna met exact dezelfde motor en ik rijdt al 10 jaar met deze installatie op LPG.
Even wat historie: In 1990 is er in mijn voormalige CX 20 Pallas Lpg ingebouwd bij de Agin in Rotterdam. Destijds met een Vialle D4 verdamper. Deze installatie heb ik uiteindelijk overgebouwd in mijn huiduige Athena.
Inmiddels is de D4 door vialle vervangen door de F-Type verdamper. Voordeel van deze verdamper is dat ie ontzettend stabiel is. Ik heb vorige week voor het eerst in ruim 60.000 kilometer het LPG laten afstellen en het verloop was minimaal. Het afstellen was niet nodig omdat de auto slecht liep, maar omdat het me verstandig leek de afstelling te controleren. Ook stationair liep de auto nog perfect en mooi op toeren.
Ik heb al teveel ellende met andere installaties gehoord en gezien dat ik voor deze combinatie zou gaan. Een 90 litertank is mogelijk en dan heb je een actieradius van ongeveer 650 kilometer.
Mocht je de binnenmaat van de venturi van het mengstuk, en binnen en buitenmaat van het mengstuk willen weten stuur me een PM dan meet ik die wel even voor je op.
een maat van me heeft zijn Athéna vorige week op LPG gezet, met dezelfde installatie en die is ook erg content.
Let op, de verdamper is wel ietsje duurder dan een italiaans prulding, maar het rijgenot en betrouwbaarheid zijn echt vele malen beter!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:Als ik je een tip mag geven, koop een installatie met een Vialle F-Type verdamper. Ik heb zelf een Athéna met exact dezelfde motor en ik rijdt al 10 jaar met deze installatie op LPG.
Ik zal het zeker in gedachte houden. Zojuist een rondje gebeld en Agin noemde deze verdamper ook.
Gebeld met:
Agin in rotterdam:
- Viale-F verdamper
- Vulnippel aan de zijkant
- Evaring met CX-en
- 85 lieter tank
= E 1300,-
E&A in Barendrecht:
- Beetje vaag
- Recent geen CX gedaan
= E 1100 tot E 1150,-
AGS Zeist:
- 100 litertank
- vulnippel onder de bumper
- CX ervaring
- Leenauto
= E 1250,-
Agin gaf aan dat de vlunippel aan de zijkant moet omdat deze van het RDW niet buiten de schuine lijn mag. Onder de schuine lijn verstaan ze de lijn van de onderkant van het achterwiel naar de onderkant van de bumper.
Van deze drie klonk AGS het beste en het meest professioneel. Hopelijk kunnen zij de Viale-F verdamper ook leveren.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik zie op de foto’s dat je een franse trekhaak hebt, hierin is het heel makkelijk om de vulnippel te plaatsen. Ook val je dan binnen de wetgeving, dus dan hoeft het niet aan de zijkant van de auto. Ik heb mijn nippel hier geplaatst en de RDW vond dit prima!
Bij Agin moet je even vragen naar Peter, die is het best op de hoogte van het hele verhaal.
Ik neem aan dat jij prijzen inclusief inbouw noemt.
Je een dagje kwaad maken kan ook een hoop besparen, maar dat is maar net of je er zin in hebt.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
M Citroen schreef:- Waar kan ik dit het best laten doen (omgeving Gouda/Rotterdam)
LPG voor de Xsara heb ik hier laten doen: http://www.allroundlpg.nl/
In Spijkernisse, dat is nog goed te doen vanaf Rotterdam.
Qua techniek is het natuurlijk geen CX, maar bij mij is er een Vialle/Landi LPG installatie in gekomen, uiteraard voldoet deze bij de Xsara aan de G3 norm zodat ik in een gunstig wegenbelasting tarief val. Bij een belastingvrije CX hoef je je daar natuurlijk geen zorgen om te maken
Over het bedrijf ben ik positief, alles gaat in overleg en elke vraag wordt netjes beantwoord.
Over de inbouw ook geen klachten, alles zit netjes in de auto.
Over de kwaliteit tot nu toe ook tevreden, maar op dit moment zit het er ruim 2 maanden en 5500 km in. Dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.
Overigens heeft de eigenaar van dit bedrijf een Tracktorpulling 2CV