Van de week een saxo 1.4 sx (75pk) gekocht uit 97 voor mijn vriendin.
Ik moet zeggen, wat een wereld van een verschil met mijn xsara.
Natuurlijk is de xsara een hele andere auto, maar als ik deze saxo 1.4 vergelijk
met mijn 1.6 8v xsaramotor, vindt ik deze 1.4 echt helemaal anders rijden.
Ik verwachtte toch een redelijke prestatie met 75 pk op 850kg, maar de werkelijk is anders.
Ik moet flink gas geven om boven de 110 uit te komen, ik geef zowat volgas. Is dit normaal?
Ik heb al een klein onderzoek ingesteld en het een en ander nagekeken. Het gaskleppenhuis
heeft wel ene erg kleine diameter moet ik zeggen, maar verder is alles prima.
Zijn er meer mensen die dit hebben met de 1.4 sx versie. Ik moet aardig trappen om deze
auto vooruit te krijgen? Ik heb in het verleden wel meerdere 1.4 motoren gehad van andere merken,
maar deze is wel erg traag.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Je hebt 5 versnellingen vooruit. Om vooruit te komen moet je niet trappen, maar juist de koppeling laten opkomen
De Saxo is gebouwd op zuinigheid, niet op snelheid.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een saxo 1100 injectie met 60 pk die makkelijk 165 km/h loopt. Dus dat snelheid niet voor een saxo zou zijn is een relatief begrip. Het ding gaat echt wel vlot van z’n plek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als dat de alom bekende 1.4 75pk motor is dan moettie toch wel min. 170 km.p.u. halen in een saxo?
ZX 1.4 break ‘95
volgens boekje
1.4L 6fiskale pks 166 km/u met automaat
5 fiskale pks 175 km/u 175 km/u met korte versnellingsbak.
de 1.1L zou 163km/uur rijden
aan ts
Je rijdt toch niet met de handrem op
staan je banden op druk?
weet niet of deze versie een choke heeft als dit is check eens of deze af staat
Wanneer is het laatste onderhoud gebeurd en wat is er gedaan?
Ja ik heb geen idee wat eraan verspijkerd is. Ik heb de bougies
al nagekeken en die waren wat zwart/bruining. Luchtfilter
was een beetje vies en het gaskleppenhuis kan ook was verschoning gebruiken.
Het enige echte mankement wat ik vind is het kapotte wiellager links-voor.
De auto lijkt wel een kart door het gierende lager. Handrem werkt goed, eraf is eraf,
anders begon hij vast wel te stinken. Binnenkort op de brug, zal hem van onder eens goed nakijken.
Update volgt, maar die 165km;/h haalt die nu echt niet.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
UPDATE,
Ik denk dat ik het opgelost heb. Ik kwam erachter dat bij volgas geven, de gasklep niet
helemaal open ging. Bleek dat de gaskabel een loos stuk had, dus even borgje
verzet, en nu gaat de gasklep vol open. Ik denk dat dit het probleem is geweest.
Hij reageert iig nu heel goed op gas.
Binnenkort maar eens proefrijden.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik zou het zowieso de moeite waard vinden om de motor eens een goede beurt te geven. Wie weet hoe oud de bougies, olie en het luchtfiter al zijn. Als bij mijjn Saxo de bougies bruin uitgeslagen zijn, vervang ik ze, want dan zijn ze goed heet geweest en op zijn eind. Ik heb dan wel een 14VTS, maar dat ding is bloedsnel. Een vriendin van mij heeft een 14 SX, en die loopt ook al erg makkelijk 145 km/h. Ik denk dus dat er meer uit te halen moet zijn door eerst goed onderhoud te verrichten.
Succes.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
was ik zowiezo van plan om te doen
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Vergeet een rondje kleppenstellen niet, is vrij makkelijk zelf te doen bij dit type motor.
RuudR schreef:Ik zou het zowieso de moeite waard vinden om de motor eens een goede beurt te geven. Wie weet hoe oud de bougies, olie en het luchtfiter al zijn. Als bij mijjn Saxo de bougies bruin uitgeslagen zijn, vervang ik ze, want dan zijn ze goed heet geweest en op zijn eind. Ik heb dan wel een 14VTS, maar dat ding is bloedsnel. Een vriendin van mij heeft een 14 SX, en die loopt ook al erg makkelijk 145 km/h. Ik denk dus dat er meer uit te halen moet zijn door eerst goed onderhoud te verrichten.
Succes.
Mijn sax heeft 3 jaar op dezelfde bougies gereden. (+ wat de vorige eigenaar er mee heeft gereden)
Rij nu alweer 2 jaar op dezelfde bougies, en vind het eigenlijk dus ook flauwekul om elk jaar bougies te vervangen.. Tot nu toe hebben de meeste auto’s nog steeds moeite om me bij te houden.
Mn oude 406 had ook last van langzaam optrekken. bleek de klemveer van de gaskabel er afgeschoten te zijn, en als je dus gas gaf, gaf de behuizing van de kabel ook mee, met als gevolg traag optrekken.
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 25-05-2010
- DS 3 1.6 e-HDI Sport Chic
een 1.4 8v langzaam?
Dit heb ik nog nooit gehoord
mijne gaat vlot naar de 200-210
ik zou beginnen met een grote beurt, bougies heel de hoop, zo ben je zeker dat je daarmee voor x tijd voort kan
DS3 e-hdi 110pk sport chic
OPGEPAST !!! domme belg comming true! Benaderen op eigen risico!
Mijn neus!
Als jij een 1.4 8 klepper hebt, die trekt echt niet door tot 200/210.
180 moet het mee ophouden.ja heuveltje neer kom je misschien tegen de 200 aan. (zowiezo hebben saxo’s een giga afwijking op de tellerplaten.
mijn 1.6. 16 klepper rijd de teller uit (230), terwijl mn gps netjes op 210 blijft staan.
En een grote beurt is de grootste geldklopperij die er is in deze wereld.
Wie dat bedacht heeft…
Lijkt mij inderdaad ook sterk. Dat haalt mijn 1.6 8v misschien nét, 200/210 bedoel ik dan. En dat inderdaad op de teller zelf.
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 25-05-2010
- DS 3 1.6 e-HDI Sport Chic
Martin 1.6 VTS 16V schreef:aero schreef:een 1.4 8v langzaam?
Dit heb ik nog nooit gehoord
mijne gaat vlot naar de 200-210ik zou beginnen met een grote beurt, bougies heel de hoop, zo ben je zeker dat je daarmee voor x tijd voort kan
Mijn neus!
Als jij een 1.4 8 klepper hebt, die trekt echt niet door tot 200/210.
180 moet het mee ophouden.ja heuveltje neer kom je misschien tegen de 200 aan. (zowiezo hebben saxo’s een giga afwijking op de tellerplaten.
mijn 1.6. 16 klepper rijd de teller uit (230), terwijl mn gps netjes op 210 blijft staan.
En een grote beurt is de grootste geldklopperij die er is in deze wereld.
Wie dat bedacht heeft…
Ik heb ook niet gezegt dat hij helemaal standaard was hé ...
maar voor de veranderingen, reed hij zeker niet slecht, optrekken deed hij toen ook al aardig
DS3 e-hdi 110pk sport chic
OPGEPAST !!! domme belg comming true! Benaderen op eigen risico!
mijne saxo 1.6 8v gaat 185?
maar 200? met een 1.4 8v denk ik niet 175 denk ik eerder?