Ik tap de automaat altijd af als de auto op oprijbruggen staat. Dus geen probleem.
En sorry hoor !! (heb een PB naar een mod gestuurd om het even aan te passen)
Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hehe, als dat het grootste probleem is…
Goed. De auto staat omhoog dus aftappen nu.
Komt mijn probleem weer om de hoek kijken, namelijk mijn vergevorderde technische handicap.
De automaat. Volgens mij heb ik hem geïdentificeerd, maar het ZF waar jij het over hebt staat linksboven in de hoek, daarachter een reeks getallen en dat er blijkbaar Duitse rommel op mijn Française geschroeft zit .
Je hebt het over 2 aftappunten.
Één op het carter. Volgens mij recht onder het ZF plaatje, die heb ik.
Één bij de aandrijfas rechts. Hier heb ik wat meer twijfel. Er zit aan de rechterkant een cilindervormig uitstekent stuk staal, met een inbus op de kop. Vrij ver aan de onderkant, wat in principe logisch is voor een aftappunt. Dat is nummer 2?
Toch graag even een bevestiging, voordat ik mijn bak in tweeën splits
Ok, even gekeken tussen mijn foto’s en een foto gevonden. Als ik me goed geörienteerd heb is het deze plug:
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Die had ik ook op het oog ja
Mooi!
Aan de gang dan maar he.
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Tip voor andere mensen.
Neem geen grote bak, maar een héééééél grote bak. En… Ga niet aan de rechterzijde van de bak liggen. Krijg je een akelige straal olie in je gezicht.
Magoed, de plug bij de as is los, de carter zit goed vast en ik wacht even een momentje tot deze zondvloed ophoudt
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mvbbx schreef:MaartenH schreef:mijn bx 1.6 Automaat met een Kwaak: (slippende rembanden?)
Sinds een paar weken heb ik precies hetzelfde geluid als de bak schakelt van 2e naar 3e versnelling. Wat is hier van de oorzaak (en oplossing)?
Ohja, als iemand een werkplaats handboek heeft van de automaat dan hou ik me erg aanbevolen…;)
Stuur maar een PB met je emailadres, stuur ik je een PDF.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Je hebt PB… Nogmaals bedankt!
Totaal aantal Berichten: 91
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Dan zal ik de mijne er ook maar eens tussen zetten.
1.6 TZI automaat met 180.k op het tellertje.
Bak werkt als een zonnetje, en in nu 2 jaar tijd (20k kilometers) nog nooit olie ververst ofzo, wel in de gaten gehouden maar de kleur en reuk van de olie is en blijft goed en ook het peil blijft mooi dus niets aan doen…
if you believe in it you can make it happen
Ik zou het niet riskeren… of rij jij ook 100K met dezelfde motorolie?
- BX 19 TRD Automatic
- BX 19 TRD
Zo, de klus is geklaard.
Zit nieuwe olie in.
Was hard nodig zeg, de troep die eruit kwam had iets weg van afgewerkt frituurvet…. Dikke zwarte brei, kunnen ze in de golf van Mexico nog een puntje aan zuigen.
Zelfde truckje met een paar weken nog maar eens herhalen.
Ben benieuwd, net een stuk gereden, maar merk nog niet echt verschil.
Bij mij was het pas na een keer of 3 dat ik verschil begon te voelen Dus niet panikeren
Mijn vorige BX was ook een automaat (1.6) die hetzelfde fenomeen had als ik hier al een paar keer las: bij het overschakelen van 1 naar 2 maakte hij een raar geluid, geen kwaak, maar het klonk meer als: au! Wellicht had ik toen dit draadje moeten lezen en de olie eens moeten vervangen, maar nu is het te laat. Bij een dikke 180.000 hoorde ik namelijk een stevig gebonk als van een trein op de rails, dus ik dacht aan verrotte kruiskoppelingen en bracht de auto naar Hegru. Kreeg telefoontje dat het inderdaad een aandrijfas was, maar helaas niet bij de kruiskoppeling, maar aan de kant van de bak. Differentieel was aan gort. Vervanging zou erg dure grap worden, dus heb ik hem er maar laten staan en ben met de GTi naar huis gegaan, nog steeds tot mijn volle tevredenheid. Hoorde van anderen dat die ZF automaten ook bij andere merken niet uitblinken door een superlange levensduur, dus ik ben benieuwd hoe lang ze bij jullie meegaan.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 91
- BX Bx 1.6 TZI Automaat
BunnY schreef:Ik zou het niet riskeren… of rij jij ook 100K met dezelfde motorolie?
Nee met motorolie rijd ik geen 100k want dan is er inmiddels al 50 liter olie in/bij gegaan, gebruik is plusminus een half litertje per 1000 kilometer en mocht dit meer worden dan ga ik eens aan een koprevisie denken.
Met automaatbakken/olie heb ik gelukkig ervaring ivm dragracen en zolang de olie niet vervuilt, er goed helder uitziet, niet verbrand ruikt, op peil blijft en de bak zonder problemen doet wat hij moet doen is het vaak raadzaam om gewoon niets te doen omdat nieuwe olie ook probleempjes ‘los’ kan maken in de bak.Ook is het natuurlijk geen high-performance dus veiligheidsruimte zat met deze bakken.
Ook moet ik erbij zeggen dat ik vlak na de aanschaf van deze bix alle vloeistoffen en filters heb vervangen van de wagen.
Groet Misha
if you believe in it you can make it happen
ATF peilen:
Schakelhendel een flink aantal keren heen en weer halen bij warme olie en dan peilen.
Teveel is niet goed, te weinig ook niet!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Totaal aantal Berichten: 278
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Hebben automaten altijd ATF olie? Of kan het ook voor komen dat het gecombineerd is met de motor olie. Ik zag bij kroonolie.nl dat ik 5,5 liter motorolie moet bijvullen. (19TRI automaat)
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/